• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5038 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۸ مهر

گشتي در نمايشگاه «عكس پنج»

اينجا وامدار تك‌درخت ۵۰۰ ساله عباس كيارستمي است

جايزه‌اي كه وامدار تك‌درختي است كه در حومه دماوند واقع در روستاي آرو حدود ۵۰۰ سال ريشه دوانده است. درخت هر ساله‌اي كه در فصول مختلف، سوژه عكس‌هاي عباس كيارستمي بوده. عكس‌هاي اين درخت در گالري‌هاي مطرح جهان از جمله ژرژ پُمپيدو در پاريس و موزه هنرهاي معاصر نيويورك به نمايش گذاشته شده است. «عكس پنج» نمايشگاهي است كه در راستاي برگزاري اين جايزه، اين روزها در گالري شيرين در حال برگزاري است و تا هفتم مهرماه نيز ادامه دارد. ايسنا در گزارشي مي‌نويسد در توضيح نمايشگاه گروهي «عكس پنج» آمده است: «جايزه بين‌المللي عكس پنج يك رويداد بين‌المللي در حوزه عكس و ويديوآرت است كه قصد آن ايجاد پل ارتباطي بين كشورهاي مختلف جهان و تبادل انديشه و فرهنگ‌هاي مختلف با اين سرزمين پهناور است. اين جايزه وامدار تك‌درختي است كه در حومه دماوند واقع در روستاي آرو حدود ۵۰۰ سال ريشه دوانده است. اين درخت هر ساله در فصول مختلف سوژه عكس‌هاي عباس كيارستمي كارگردان و عكاس بين‌المللي قرار گرفته است. عكس‌هاي اين درخت در گالري‌هاي مطرح جهان از جمله ژرژ پمپيدو در پاريس و موزه هنرهاي معاصر نيويورك به نمايش گذاشته شده است.اين تك درخت حدود دو سال پيش توسط مهدي شادي‌زاده عكاس و مستندساز و بنيانگذار جايزه عكس پنج به ثبت رسيده و براي تجليل هر ساله از اين سمبل فرهنگي و نمادين كه بهترين اثر و يادآور اين كارگردان و عكاس بزرگ است، دليلي بر بنيان اين جشنواره بوده است. نام «۵» برگرفته شده از فيلم «۵» ساخته عباس كيارستمي است، اين فيلم كه در سال ۲۰۰۳ ميلادي ساخته شد، در برگيرنده پنج نماست كه هر كدام به‌طور متوسط داراي زماني در حدود ۱۶ دقيقه هستند. نام پنج در اواخر سال ۱۳۹۹ توسط شوراي سياستگذاري براي اين جشنواره انتخاب شد. گالري شيرين مفتخر است براي اولين‌بار در ايران ميزبان نمايش عكس‌هاي منتخب اين رويداد  باشد.»
اين نمايشگاه كه در دو طبقه در حال برگزاري است، تصاوير عكاس‌هاي ايراني و خارجي را به نمايش گذاشته است كه همگي در قالب چاپ ديجيتال فوجي فيلم هستند. مهدي شادي‌زاده، هنرمند و دبير اين نمايشگاه در توضيح اين نوع از چاپ مي‌گويد: «اتفاقي كه شايد امسال و در اين دوره شانس خيلي خوبي بود، آشنايي ما با نمايندگي فوجي فيلم در ايران بود. فوجي فيلم هم جايزه جشنواره ما را داد و هم يكي از باكيفيت‌ترين كاغذهايي كه توليد مي‌كنند را در اختيار ما قرار دادند و ما هم پذيرفتيم. در نهايت نيز چاپ عكس‌ها با كاغذهاي فوجي فيلم اتفاق افتاد.» اين هنرمند در ادامه خاطرنشان كرد: «عكاسي با دوربين‌هاي مختلفي انجام شده اما چاپ عكس‌ها با  كاغذهاي فوجي فيلم  بوده است.»
نمايشگاه عكس پنج كه برخلاف دوره گذشته آثار كمتري با موضوع كرونا در آن به چشم مي‌خورد در طبقه اول به نمايش آثار هنرمنداني مثل مصطفي مرتضوي، محمدرضا رجايي‌مقدم، كيهان محمدي و ساير هنرمندان اختصاص دارد. «پرسه در مه» نام اثر كيهان محمدي است كه در اين طبقه در معرض ديد قرار داده شده است. او در توضيح اين اثر به خبرنگار ايسنا گفت: «من روزهايي كه هوا خيلي بد مي‌شود عاشق عكاسي كردن مي‌شوم و آن لحظاتي كه شايد هيچ كس از خانه بيرون نرود من در خلوت و تنهايي در مناطقي از كردستان به عكاسي مي‌روم. روزي كه «پرسه در مه» را عكاسي كردم نيز هوا مه‌آلود بود و چند سگ در آن مكان در حال پرسه‌زني بودند و در اطراف يك خانه مخروبه كه چند درخت نيز داشت كلاغ‌ها در حال پرواز بودند. سگ‌هايي كه در آن لحظه در حال پرسه‌زني براي شكار كلاغ‌ها بودند، من را به اين اسم رساندند.» اين نمايشگاه كه پذيراي هنرمندان خارجي نيز است، در طبقه دوم گالري آثارشان را به نمايش گذاشته است. اين هنرمندان كه تصاويري از آثار آنان را در پايين‌تر مشاهده مي‌كنيد، عبارتند از: فرانچسكو رومرو، كريستف جاكروت، اف. ديلك يولار، روبرت ونكوزولد، مورات گرمن، ريجارد توشمن، زيد بن رومضان، رنزو گرانده و اكسل ايكنبرگر.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون