• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5039 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۰ مهر

از نظر سئول خريد دارو، غذا و حق تحصيل براي ايرانيان ممنوع است

مجريان مطيع جنايت عليه بشريت

شهاب  شهسواري

هنوز چند ماه از آغاز به كار دولت سيدابراهيم رييسي در تهران با شعار «اولويت به آسيا» و «نگاه به شرق» در سياست خارجي نگذشته است كه تعدادي از مهم‌ترين دست‌اندازهاي شرقي روابط اقتصادي و سياسي ايران در دوران تحريم‌ها مقابل رويكرد آسيايي دولت سيزدهم قرار گرفته است. برخي پايتخت‌هاي آسيايي علي‌رغم موضع‌گيري‌هاي اعلاني و ادعاي روابط صميمانه با تهران، در اجراي سختگيرانه محدوديت‌ها و تحريم‌هاي امريكا عليه ايران، از واشنگتن تندتر و جدي‌تر برخورد مي‌كنند تا جايي كه در ايجاد محدوديت براي ايرانيان مرزهاي سبوعيت را هم درنورديده‌اند و حتي اجازه استفاده از اموال ايران براي خريد غذا و دارو هم نمي‌دهند. در ميان اين پايتخت‌هاي آسيايي، سئول، شريك تجاري سنتي ايران در شرق دور يكي از اصلي‌ترين حاميان اجراي سختگيرانه تحريم‌هاي غيرقانوني و غيرمشروع امريكا عليه ايران است. برآورد مي‌شود بين ۷ تا ۱۲ ميليارد دلار از دارايي‌هاي ايران، از زمان خروج ايالات متحده امريكا از برجام، در دو بانك دولتي كره‌جنوبي توقيف شده‌اند. همزمان دولت كره‌جنوبي به تازگي دانشجويان ايراني حاضر در اين كشور را هدف آزارهاي خود قرار داده و دستور داده است تا همه حساب‌‌هاي بانكي دانشجويان ايراني در بانك‌هاي كره‌جنوبي مسدود شوند و بورس‌هاي تحصيلي دانشجويان در حال تحصيل در كره‌جنوبي لغو شود.تلاش‌هاي زيادي از سوي دولت دوازدهم براي بازپسگيري دارايي‌هاي ايران از كره‌جنوبي انجام شد، اما براساس اطلاعات موجود كره‌اي‌ها تنها تاكنون حاضر به آزادي‌سازي دارايي‌هاي ايران نشده‌اند و تنها به پرداخت چند ميليون دلار بدهي ايران به سازمان ملل متحد بابت حق عضويت و ارسال يك محموله واكسن به تهران بسنده كرده‌اند. اقدام كره‌اي‌ها در بلوكه كردن دارايي‌هاي ايران باعث شده است كه ميزان تبادلات اقتصادي ميان دو كشور در طول دو سال و نيم گذشته به صفر برسد. كره‌اي‌ها كه تا پيش از تحريم‌هاي روزانه ميليون‌ها بشكه نفت و ميعانات گازي از ايران وارد مي‌كردند و يكي از صادركنندگان مهم لوازم خانگي و الكترونيكي به ايران بودند، همزمان با خروج امريكا از برجام، روابط تجاري خود را با ايران قطع كردند و دسترسي ايران به تمام دارايي‌هاي خود در كره‌جنوبي را قطع كردند.

انتقاد شديد اميرعبداللهيان از عدم استرداد دارايي‌هاي ايران
در تماس تلفني بعدازظهر پنجشنبه چانگ‌يي ينگ، وزير امور خارجه جمهوري كره‌جنوبي  با حسين امير عبداللهيان وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، آخرين تحولات مربوط به دسترسي كشورمان به منابع مالي موجود در كره مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت. امير عبداللهيان در اين گفت‌وگوي تلفني با تمجيد از روابط دوستانه دوكشور در دهه‌هاي گذشته، بر ضرورت توسعه هر چه بيشتر روابط تاكيد كرد.  وي در عين حال از ايجاد مشكل در عدم استرداد اموال ايران نزد بانك‌هاي كره به‌شدت انتقاد كرد. وزير خارجه كشورمان خواستار حل هرچه سريع‌تر مشكل دسترسي كشورمان به اموال خود در كره، در مسيري خارج از بن‌بست حاضر كه به دليل تبعيت از مسير ترسيم شده از سوي امريكا به وجود آمده است، گرديد تا امكان دسترسي كشورمان به منابع مالي خود و به دنبال آن امكان خريد داروهاي اساسي و ساير اقلام فراهم شود. وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد: «متاسفانه به دليل عدم رسيدگي به مشكل منابع مالي ايران در كره و توقف مراودات تجاري بين دو كشور و حتي محدوديت‌هاي ايجاد شده در روند تجارت اقلام بشردوستانه، مردم ايران از اين وضعيت به‌شدت ناراضي بوده و ادامه وضع موجود براي آنها غيرقابل تحمل است.»چانگ‌يي ينگ وزير امور خارجه جمهوري كره نيز در اين گفت‌وگوي تلفني با اشاره به روابط ديرينه دو كشور، بر ضرورت حل مشكلات روابط تاكيد كرد و اظهار داشت: «همچنان پيگير دسترسي كشورمان به منابع مالي خود در كره خواهد بود.» وي همچنين از خبر منتشر شده درخصوص منع ورود كالاهاي كره‌اي به ايران ابراز نگراني كرد و خواهان رسيدگي به موضوع شد.
تحريم؛ حتي براي كالاهاي بشردوستانه
علي‌رغم ادعاي امريكا مبني بر آزادي تبادلات غذا و دارو در چارچوب تحريم‌هاي موجود، دولت كره‌جنوبي، در طول سه سال گذشته حتي اجازه استفاده از دارايي‌هاي ايران براي خريد دارو و كالاهاي اساسي را هم نداده است. ايران سالانه نزديك به ۲ ميليارد دلار دارو و تجهيزات پزشكي از خارج از كشور وارد مي‌كند و همزمان ميلياردها دلار ديگر نيز صرف واردات ديگر كالاهاي اساسي از جمله مواد غذايي و نهاده‌هاي دامي به كشور مي‌شود. علي‌رغم اين نيازها، دولت كره‌جنوبي در طول سه سال گذشته اجازه استفاده از يك دلار از دارايي‌هاي ايران براي بهره‌برداري در واردات دارو و تجهيزات پزشكي صادر نكرده است. از نظر دولت سئول، همه كالاها، از جمله غذا و دارو براي ايرانيان مشمول تحريم مي‌شود و امكان استفاده از دارايي‌هاي ايران براي خريد اين اقلام وجود ندارد.
اعلان جنگ سئول به دانشجويان ايراني
همزمان با تلاش ايران براي بازپس‌گيري دارايي‌هاي مسدود شده‌اش در كره‌جنوبي، دولت سئول در ميداني تازه عليه ايراني‌ها اعلان جنگ كرده است. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه دولت كره‌جنوبي به شكل سازمان‌يافته در حال بستن حساب‌هاي بانكي دانشجويان ايراني مستقر در كره است و همزمان بورس‌هاي تحصيلي تعدادي از دانشجويان ايراني را لغو كرده است. تعداد زيادي از دانشجويان ايراني در كره‌جنوبي به تازگي اي‌ميل‌هايي از دانشگاه‌هاي‌شان دريافت كرده‌اند كه حساب‌هاي بانكي متعلق به آنها توسط دولت كره‌جنوبي بسته شده و ديگر امكان پرداخت كمك‌هزينه ماهانه براي آنها وجود ندارد.متن يكي از اين اي‌ميل‌ها كه از سوي «دانشگاه كره» براي يك دانشجوي ايراني ارسال شده است، به اين شرح است: «براساس دستور دولت كره، همه حساب‌هاي بانكي متعلق به ايرانيان به دليل تحريم‌هاي مالي عليه مردم ايران كه توسط دولت كره اعمال مي‌شود، مسدود شده‌اند.» براساس اين اي‌ميل دانشگاه موضوع را با «موسسه ملي آموزش بين‌المللي (NIIED)» كره‌جنوبي، نهاد مسوول دانشجويان خارجي در وزارت آموزش سئول در ميان گذاشته است، اما از آنجا كه دستور جديد توسط دولت كره ابلاغ شده است «دانشگاه امكان حل كردن آن را ندارد.» در اي‌ميلي ديگر به يكي از دانشجويان از سوي دانشگاه كره، آمده است كه «امكان دارد دولت كره همه تراكنش‌هاي بانكي ايرانيان را متوقف كند» و هشدار داده است كه دانشجو «براي شرايط قطع كامل بودجه» آمادگي داشته‌باشد.
دشمني عليه دوستان روزهاي سخت
اقدامات ضدانساني دولت كره‌جنوبي عليه مردم ايران در حالي تشديد مي‌شود كه در طول دهه‌هاي گذشته ايران همواره يك شريك باثبات و مطمئن براي كره‌جنوبي بوده است. ايران از جمله كشورهايي است كه در سال ۱۹۷۳، همزمان با تحريم نفتي «كشورهاي عربي صادركننده نفت» عليه متحدان امريكا، همچنان مسير صادرات نفت به كره‌جنوبي را باز نگه داشت تا اين كشور كه نقشي در جنايات اسراييل در آن زمان نداشت، قرباني بازي‌هاي سياسي نشود. هر چند كره‌جنوبي (كه برخلاف ژاپن در فهرست كشورهاي تحريم‌شده قرار نداشت) آسيب شديدي از تحريم نفتي ۱۹۷۳ ديد، اما ايران تلاش كرد تا در اين دوران كنار دوست ديرين شرقي خود بماند. 
بازتاب‌هاي دستور منع واردات لوازم خانگي از كره‌جنوبي
سه روز پيش مقام معظم رهبري در پاسخ به نامه تعدادي از توليدكنندگان داخلي لوازم خانگي، از دولت خواستند تا جلوي واردات لوازم خانگي به ويژه از شركت‌هاي كره‌جنوبي گرفته‌شود. اين دستور با بازتاب‌هاي مختلفي مواجه شده است. المانيتور در گزارشي مي‌نويسد: «زماني كه سال ۲۰۲۰ شركت‌هاي ال‌جي و سامسونگ كره‌جنوبي علنا در راستاي تحريم‌هاي امريكا بازار ايران را ترك كردند، سيدعباس عراقچي، معاون وقت وزير امورخارجه به آنها هشدار داد كه ترك ايران باعث مي‌شود كه بازگشت به بازار ايران براي اين شركت‌ها چندان ساده نباشد.» به نوشته المانيتور، تا پيش از اين دو كمپاني بزرگ لوازم خانگي و الكترونيك كره‌جنوبي، ال‌جي و سامسونگ، براي دهه‌ها بازار پرمنفعت ايران را زير سلطه خود قرار داده‌بودند.الشرق‌الاوسط مي‌نويسد كه اين اقدام در پي آن رخ مي‌دهد كه روابط ميان دو كشور به دليل توقيف ۷ ميليارد دلار دارايي ايران در كره جنوبي به‌شدت سست شده است.


ايران از جمله كشورهايي است كه در سال ۱۹۷۳، همزمان با تحريم نفتي «كشورهاي عربي صادركننده نفت» عليه متحدان امريكا، همچنان مسير صادرات نفت به كره‌جنوبي را باز نگه داشت تا اين كشور كه نقشي در جنايات اسراييل در آن زمان نداشت، قرباني بازي‌هاي سياسي نشود. هر چند كره‌جنوبي (كه بر‌خلاف ژاپن در فهرست كشورهاي تحريم‌شده قرار نداشت) آسيب شديدي از تحريم نفتي ۱۹۷۳ ديد، اما ايران تلاش كرد تا در اين دوران كنار دوست ديرين شرقي خود بماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون