• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5039 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۰ مهر

آموزش در اسارت رتبه‌بندي

غزل لطفي

شايد اين روزها مهم‌ترين خبري كه در حوزه فرهنگيان به گوش مي‌رسد رتبه‌بندي و همسان‌سازي حقوق است كه حدودا از سال ۹۳ تا الان در بحث و گفت‌وگو ميان دولت و مجلس در رفت‌وآمد بوده است.  تامين معيشت مهم‌ترين مقوله‌اي است كه در همه سطوح جامعه و مشاغل بايد به آن پرداخت و چالش‌هاي فعلي آن نيز مانند همه اقشار، گريبان فرهنگيان را هم گرفته است و اعتراضاتي را نيز به همراه داشته است كه در روزهاي اخير هم شاهد آن هستيم.  معلمين با حقوقي كه سال‌هاست به آن معترض هستند با تمام وجود براي آموزش كشور عزيزمان زحمت مي‌كشند و از جان مايه مي‌گذارند كه با هيچ ملاك و معيار مالي نمي‌توان از زحمات‌شان قدرداني كرد. نمونه اين تلاش‌ها را همه ما به‌طور ملموس‌تر از شروع شيوع كرونا‌ويروس تا امروز كه آموزش مجازي، در صدر سيستم آموزشي كشور قرار دارد، مي‌توانيم مشاهده كنيم.  در اين ميان آنچه مورد اعتراض قشر فرهنگي است ابتدا تاخير در اعمال لايحه رتبه‌بندي و بخش‌هايي مانند ‌پايش و سنجش سطح علمي و همسان‌سازي حقوق فرهنگيان فقط با ۸۰ درصد از دريافتي هيات علمي در سطح آموزش عالي است. 
همچنين هم‌رتبه كردن بخشي از جامعه فرهنگي با سطوح پايين‌تر آموزش عالي نيز يكي از دلايل اعتراضات فرهنگيان در اين لايحه است.  معلمين بر اين باور هستند كه برگزاري دوره‌هاي آموزش ضمن خدمت براي بالا بردن سطح علمي آنها كافي است اما به گفته خودشان و بنا بر مستندات سال‌هاست كه اين دوره‌ها بيشتر و اكثرا پيرامون دورس عمومي و اجتماعي برگزار مي‌شود كه امر به نظر لازم اما كافي نيست.  سرمايه‌گذاري براي معلم، سرمايه‌گذاري براي حال و آينده كشور است و پرداختن به بالا بردن سطح دانش و معيشت فرهنگيان از مهم‌ترين موضوعاتي است كه بايد در بالاترين سطح مديريتي كشور و برنامه‌هاي سيستم آموزشي به آن پرداخته شود.  گره خوردن آموزش و معيشت، باعث شده است كه آرامش فكري و روحي معلمين از دست برود.  معلمين با تمام وجود خود براي فرزندان ايران ما تلاش مي‌كنند اما بايد پذيرفت وقتي فكرشان مشغول تامين خانه و فرزندان است نمي‌توانند آن‌طور كه بايد، در كلاس درس كه در حال حاضر مجازي و نيازمند تامين ابزار هوشمند نيز هست، حاضر شوند. 

اجرايي شدن رتبه‌بندي و مهم‌تر از آن تلاش براي بالا بردن سطح علمي فرهنگيان به‌طور مستمر و در همه سطوح علمي مي‌تواند به آرامش اين جامعه بزرگ، كمك كند و به نظر مي‌رسد نياز است اين روزها، مهم‌ترين دغدغه دولتمردان باشد.  
البته معرفي وزير براي اين وزارتخانه كليدي نيز از ضروريات است تا بتوان با برنامه دقيق و كاربردي اهداف اين وزارتخانه را مطرح و مطالبه كرد.  مغفول نگه‌داشتن رتبه‌بندي فرهنگيان نتيجه‌اي نخواهد داشت به جز اينكه سيستم آموزشي كشور در بلاتكليفي باقي بماند. 
احترام و تامين آرامش فرهنگيان مستقيما بر حال و آينده سياسي، اجتماعي و اقتصادي كشور تاثيرگذار است. بايد پذيرفت معلمي كه هر روز اخبار حقوق و رتبه‌بندي را دنبال مي‌كند نمي‌تواند با تمركز كامل به تدريس و تحصيل فرزند ما رسيدگي كند و بهتر است هر چه سريع‌تر به اين موضوع رسيدگي شده و تصميمات عملياتي صحيح اتخاذ شود. آموزش صحيح و نتيجه‌بخش فقط در آرامش و اميد، ميسر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون