• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5039 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۰ مهر

خبر كوتاه

روزهای منفی بازار بورس فرصتی برای خرید سهام
«پیمان حدادی» کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از روزهای منفی معاملات بورس می‌توان برای خرید سهام با نگاه بازدهی حدود ۴٠ درصدی تا پایان سال استفاده کرد، گفت: نگاه سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس نباید کوتاه‌مدت باشد، بلکه بهتر است بازه زمانی چهار تا ۶ ماه را در نظر داشته باشند.  وی با اشاره به بازگشت نوسان منفی به معاملات بورس در چند وقت اخیر افزود: در اواخر فصل بهار و فصل تابستان زمینه ایجاد برخی از امیدواری‌ها در معاملات بورس فراهم شد که وجود چنین انتظارات مثبتی در بازار باعث رشد حدود ۴۰ درصدی شاخص بورس شد.وی با بیان اینکه از ابتدا پیش‌بینی شده بود که از نیمه مردادماه، معاملات بورس تغییر مسیر دهد و وارد فاز استراحت شود، گفت: سهامداران پیگیر این موضوع بودند که انتظارات مثبت ایجاد شده تا چه میزان تبدیل به واقعیت می‌شود.


ادامه مذاکرات برای استفاده از ۳ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده در ژاپن
بهرام شکوری رییس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن اظهار داشت: سفیر ایران در ژاپن و همچنین وزیر امور خارجه در حال پیگیری موضوع پول‌های بلوکه‌شده ایران در ژاپن هستند و آقای رییسی هم درگیر این موضوع هستند تا بتوانیم به نحوی از این پول‌ها استفاده کنیم. به نظر می‌رسد که شاهد خبرهای خوبی باشیم.  وی در مورد وضعیت تجاری ایران و ژاپن اظهار کرد: مبادله ما با ژاپن نه تنها افزایش نداشته بلکه دچار کاهش هم شده چراکه صادرات نفتی ما افت داشته است. صادرات دیگر محصولات ما نیز به واسطه تحریم‌ها کاهش پیدا کرده و واردات ما از این کشور كه بیشتر شامل ماشین‌آلات بود نیز همین روند را دارد؛ در واقع کشورهای دیگر مانند چین در این راستا جایگزین ژاپن شده‌اند. از دیگر کشورها هم به صورت غیررسمی این اقلام وارد کشور می‌شوند اما ژاپنی‌ها از آنجا که شریک تجاری امریکا هستند و سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در این کشور انجام داده‌اند، احتیاط بیشتری می‌کنند. شکوری در مورد وضعیت پول‌های بلوکه‌شده ایران در این کشور بیان کرد: میزان پول بلوکه‌شده ما در ژاپن 3 میلیارد دلار است، دولت جدید هم درحال پیگیری است که بتوانیم این پول را آزاد کنیم. توصیه ما این بود که می‌توان برای تهیه واکسن از پول بلوکه‌شده استفاده کرد، واکسن خریداری شد اما بعید می‌دانم از این پول استفاده شده باشد. دولت باید تلاش خود را بکند تا بتواند این پول بلوکه‌شده را در هر قالبی آزاد کند برای مثال می‌توان در قبال آن ماشین‌آلات، تجهیزات و فناوری‌ها را وارد کرد.


دامداران به علوفه‌ متفرقه و تفاله نیشکر روی آوردند
منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور، درباره گرفتاری جدید صنعت دامپروری، گفت: عوامل متعددی در به وجود آمدن این بحران نقش دارند که مهم‌ترین آن نبود نهاده‌های دامی است. قیمت نهاده‌های دامی چون گندم و جو در بازار داخلی افزایش یافته است؛ از این رو دامدار توان خرید علوفه مورد نیاز دام را ندارد.وی در ادامه خاطر نشان کرد: بخش پرواری که در اصل تقاضای بازار برای تولید گوشت را پوشش می‌دهند مدتی است که به دلایلی چون خشکسالی و از همه مهم‌تر کم‌شدن نهاده‌ها نتوانسته علوفه مورد نیاز خود را تامین کند از این رو به علوفه‌های متفرقه چون تفاله و تفاله نیشکر روی آورده است.


مخالف واردات موز در قبال صادرات سیب هستیم
مصطفی دارایی‌نژاد، رییس اتحادیه بارفروشان در مورد وضعیت واردات موز، گفت: مطابق با مصوبه وزارت جهاد کشاورزی، واردات موز مشروط به صادرات سیب درختی است. فعالان بخش خصوصی مخالف این موضوع هستند چون بر این باورند که می‌توان در این مصوبه تجدید نظر کرد چراکه در ایران 66 نوع میوه و سبزی تولید می‌شود که بیشتر آنها کیفیت لازم برای صادرات را دارند.به گفته وی، صادرات انگیزه تولید محصول باکیفیت و ارگانیک را برای کشاورزان ایجاد می‌کند.دارایی‌نژاد در ادامه با اشاره به قیمت موز در میدان میوه‌و‌تربار تهران، گفت: 8 مهر موز کیلویی 30 هزار تومان در میدان به فروش رفت این در حالی ‌است که اگر دست دلالان این وسط کوتاه می‌شد حداکثر کیلویی 20 هزار تومان باید به فروش می‌رسید.این فعال اقتصادی درباره دلیل گرانی موز، افزود: ما مخالف واردات موز در قبال صادرات سیب هستیم چرا که ورود دلالان به بازار موز باعث افزایش قیمت این میوه شده است. دلال‌ها حواله‌های مبادله موز را خریداری کردند و همین مسئله این توان را به آنها داده است که بتوانند موز را ماشینی 100 میلیون بفروشند. در این فرآیند موز کیلویی 6 هزار تومان گران‌تر به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون