• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5039 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۰ مهر

وزير صمت مي‌گويد واردات خودرو نمي‌تواند بازار را به تعادل برساند

مخالف بزرگ بر سر راه واردات خودرو

گروه اقتصادي

رضا فاطمي امين، وزير صمت كه پيش از اين بر توليد 3 ميليون خودرو در سال تاكيد كرده بود اين‌بار اظهارات جديدي درباره واردات خودرو داشته است. او عنوان كرده است: در شرايط عادي زماني كه تراز ارزي تجاري كشور متعادل است، واردات خودروهاي خارجي مي‌تواند مفيد باشد و به نوعي فضاي رقابتي ايجاد خواهد كرد اما در حال حاضر حداقل تا پايان سال و تا زماني كه به يك توازني در تراز خارجي برسيم، اين قضيه اشتباه است زيرا حجم زيادي از منابع ارزي درگير خواهد شد و قيمت ارز افزايش پيدا مي‌كند و تورم ايجاد مي‌شود كه به ضرر كل جامعه است و به‌طور كلي بايد گفت در شرايط عادي واردات به رقابت‌پذيري و كيفيت كمك مي‌كند اما در حال حاضر چالش ارزي در كشور وجود دارد البته برنامه ويژه‌اي را آغاز كرده‌ايم كه به دنبال توازن ارزي هستيم.

آزادسازي  واردات  خودرو  با  انتقال ارز
يا  بدون  انتقال  ارز؟
اين اظهارات درحالي است كه طبق مصوبه اخير مجلس اين آزادسازي قرار بود بدون انتقال ارز انجام شود اما وزير صمت به بهانه اثرات خريد با ارز خودروهاي وارداتي با اين مصوبه مجلس مخالفت كرده است. البته در صورتي كه اظهارات جديد وزير صمت به معناي لغو احتمالي آزادسازي واردات خودرو باشد ممكن است شوك جديدي براي بازار خودرو محسوب شود و مجددا نرخ‌ها افزايشي شوند اين در حالي است كه زمان مطرح شدن بحث آزادسازي واردات خودرو، بازار خودروهاي خارجي و حتي داخلي تحت‌تاثير قرار گرفتند و بازار انواع خودرو اعم از داخلي‌ و خارجي‌، شهريورماه را كاهشي به پايان رساند. در حقيقت اين افت قيمت‌ها پس از تاييد طرح مجلس براي آزادسازي واردات خودرو صورت گرفت و قيمت همه خودروها در بازار آزاد اعم از پرتيراژهاي داخلي، مونتاژي‌ها و خارجي‌ها كاهش يافت. به گونه‌اي كه خودروهايي همچون ۲۰۶ تيپ ۵ يا دنا هريك ۱۴ ميليون تومان كاهش قيمت داشتند. پژو ۲۰۶ وي۸ هم ۱۲ ميليون تومان، ۲۰۶ تيپ ۲ حدود ۱۱ ميليون تومان، ساينا هشت ميليون تومان، تيبا شش ميليون تومان و باقي خودروها بين سه تا پنج ميليون تومان ارزان‌تر شدند.
مهدي دادفر، دبير انجمن واردكنندگان خودرو در اين خصوص بر اين باور است كه سياست‌ها در ايران سياست‌هاي آزمون و خطاست و هر كسي كه مسووليت مي‌گيرد همه راه‌ها را امتحان مي‌كند و زماني كه به نتيجه مي‌رسد و بايد اقدام درستي انجام دهد فرصت مديريتش به اتمام مي‌رسد.
دادفر با بيان اينكه اميدواريم اين تصميم وزير صمت تصميم درستي باشد به «اعتماد» گفت: اين‌گونه كه از سخنان آقايان پيداست تاريخ در كشور ما بسيار سريع تكرار مي‌شود و هر 8 سال يا 4 سال يك‌بار اين قضايا تكرار مي‌شوند، وضعيت كنوني من را ياد سال اول دولت آقاي احمدي‌نژاد مي‌اندازد كه انواع ممنوعيت‌ها براي واردات كالاها و خودرو اعمال شده بود اما در سال آخر دولت ايشان واردات كالا در قبال پول نفت بسيار زياد شده بود كه انتقادات و مسائل زيادي را به دنبال داشت.
دبير انجمن واردكنندگان خودرو ادامه داد: وزير صمت نيز كه اين سخنان را مطرح كرده‌اند تحت‌تاثير مشاوران شعاري و معاونان خود هستند و اين افراد هم در جلساتي كه با وزير صمت دارند با يكديگر همسو هستند و هيچ فرد مخالفي نيز در اين جلسات حضور ندارد و زماني هم كه تنها به قاضي برويد، راضي برمي‌گرديد.
اين فرآيند‌هاي  شعاري
تا چه زماني ادامه پيدا  مي‌كند؟
دادفر با بيان اينكه تصميم با دولت است ادامه داد: گزارش‌هايي كه بدون اخذ نظر تشكل‌ها و انجمن‌ها و بدون حضور افراد غيرذي‌نفع با وزير صمت برگزار مي‌شود نتايج متفاوتي هم دربردارد كه در نهايت نيز بايد پذيرفت.
او خاطرنشان كرد: در صورتي كه واردات كالا و كمبود ارز به توليد و اشتغال ضربه مي‌زند صد در صد بايد ورود اين كالاها به كشور ممنوع باشد و بنده نيز جزو پشتيبان‌هاي اصلي اين قضيه هستم اما يك نكته وجود دارد و آن اينكه اين فرآيند‌هاي شعاري تا چه زماني ادامه پيدا مي‌كند و مردم بايد تا چه زماني تاوان اين اين نوع تفكر را بدهند.دبير انجمن واردكنندگان خودرو با بيان اينكه اين موضوع نوعي تفكر در وزارت صمت است كه همواره جريان دارد، گفت: آقايان نعمت‌زاده، رحماني، شريعتمداري و رزم حسيني كه تاكنون وزراي صنعت، معدن و تجارت بودند از مديران ارشدي هستند كه يك روز در اين وزارتخانه حضور داشتند و همه اين افراد گزارش‌هاي خود را از افرادي دريافت مي‌كردند كه مديران مياني اين وزارتخانه بوده‌اند كه اصلا خودشان چندان تجربه‌اي در حوزه واردات و صادرات خودرو ندارند و دغدغه گمرك و از بين رفتن سرمايه‌شان را هم هيچ ‌وقت نداشته‌اند و هميشه سروقت حقوق‌شان را دريافت كرده‌اند.

عقوبت  اين  نوع  تصميم‌گيري‌ها 
را چه كسي  مي‌پذيرد؟
دادفر تصريح كرد: حال سوالي كه مطرح مي‌شود اين است كه عقوبت اين نوع تصميم‌گيري‌ها را چه كسي مي‌پذيرد؟ آقاي وزير صمت بايد طرح 6 ماهه ارايه كند و آن را هم عملياتي كرده و بگويد اگر اين طرح من اجرايي نشد از اين وزارتخانه خداحافظي مي‌كنم اما آنچه مي‌بينيم اين است كه اين مديران تنها 4 سال شعار مي‌دهند و بعد از آن دوره‌شان به اتمام مي‌رسد و مي‌روند.
دبير انجمن واردكنندگان خودرو با اشاره به سخنان وزير صمت كه گفته است در شرايط عادي واردات خودرو منجر به رقابت‌پذيري و افزايش كيفيت مي‌شود، گفت: هنر يك وزير اين است كه در شرايط غيرعادي بتواند رقابت و بازار غيرانحصاري ايجاد كند و منجر به افزايش رضايت‌مندي در جامعه شود بالاخره در شرايط عادي و غيرتحريمي كه كشور مشكلات ارزي ندارد هر مديري مي‌تواند رضايت‌مندي ايجاد كند.دادفر ادامه داد: وزير صمت گفته‌اند واردات خودرو حجم زيادي از منابع ارزي را درگير مي‌كند و واردات خودرو تا پايان سال اشتباه است اين در حالي است كه بايد گفت براساس قانون جديد واردات خودرو، اصلا قرار نيست ارزي از كشور خارج شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون