• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5040 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۱ مهر

رييس صداوسيما از «رسانه مردمي» مي‌گويد، رييس كميسيون فرهنگي مجلس دهم از «گفت‌وگوي ملي»

نوبت آشتي؟

«پيمان جبلي» را اگر چهره هفته‌اي كه گذشت، معرفي كنيم، احتمالا چندان بيراه نگفته‌ايم. مدير ارشد سال‌هاي اخير سازمان صداوسيما و چهره نزديك به سعيد جليلي و طيفي خاص از اصولگرايان كه پس از چند هفته گمانه‌زني رسانه‌‌اي از جانب همين طيف خاص اصولگرايان درخصوص انتصاب او به عنوان رييس جديد سازمان صداوسيما، ابتداي هفته‌اي كه پشت سر گذاشتيم به عنوان گزينه اصلي رياست بر صداوسيما روي جلد نشرياتي چون 
«9 دي» رفت و انتهاي هفته با حكم رهبر انقلاب درحالي به رياست سازمان صداوسيما رسيد كه دوران 5 ساله رياست عبدالعلي علي‌عسگري را در مقام يكي از مهم‌ترين معاونان او، مسوول اداره معاونت برون‌مرزي اين سازمان  بود.
جبلي را به ‌لحاظ خط و ربط سياسي و گرايش جناحي مي‌شناسيم اما از همان نخستين ساعات پس از انتشار رسمي خبر انتصابش به عنوان رييس جديد سازمان صداوسيما، مواضعي اتخاذ كرد و مسائلي را پيش كشيد كه با آنچه از او مي‌شناسيم، فاصله داشت و البته اين مواضع تازه، اميدبخش بود. چه آنكه او به تاكيد از نقش مردم در صداوسيما مي‌گفت و اينكه اين رسانه بايد به ‌سمت مردمي شدن پيش برود. اين رويه البته طي ماه‌هاي گذشته مسبوق به سابقه بوده و پيش از اين، اتخاذ مواضعي متفاوت از سابقه سياسي را از زبان برخي از ديگر مقامات ارشد نظام كه در اين بازه زماني كارشان را در سمت‌هايي كليدي آغاز كردند، سراغ داريم. در اين ميان اما اين‌طور كه دست‌كم تا اينجاي كار به نظر مي‌رسد اين مواضع صرفا شعارهايي موردپسند افكار عمومي نبوده يا دست‌كم در موارد قبلي مي‌توان تلاش مسوولان مورداشاره را در راستاي تغيير نسبت ‌به آنچه در گذشته انجام مي‌داده و بيان مي‌كردند، ديده‌ايم. اتفاقي كه اگرچه هنوز براي قضاوت درباره عملكرد جبلي راس سازمان صداوسيما و مشخصا اينكه او برخلاف آنچه انتظار مي‌رفت درپي باز كردن درهاي گفت‌وگو در اين رسانه دولتي است، بسيار زود است و بايد بيش از اين منتظر ماند اما آنچه روز گذشته و به نقل از رييس جديد سازمان صداوسيما روي خروجي خبرگزاري‌ها رفت، همچنان بر ثبات قدم او در مسيري كه مدعي پيمودنش در ادامه راه شده، حكايت داشت. او كه در نخستين گام پس از انتصاب به عنوان رييس سازمان صداوسيما به رسم مالوف روساي جمهور و مقام‌هاي اجرايي، راهي سفري استاني، آن‌هم به استان كمتر توسعه‌يافته خوزستان شد، در ديداري كه با فعالان فرهنگي اين استان داشت، پاي درد دل و دغدغه‌هاي آنان نشست و مهم‌تر از اين، در ادامه بر تغيير و تحولات جديد در صداوسيما تاكيد كرد. او كه معتقد است «جامعه فرهنگي كشور بايد صداوسيما را از خود بداند»، در ادامه سفر و در ديداري با نماينده ولي‌فقيه در استان خوزستان‌ گفته است: «صداوسيما ديگر نمي‌گذارد مشكل مردم بر زمين بماند؛ بلكه مشكل را 
بر مي‌دارد.»
در اين اوضاع و احوال اما در شرايطي كه سال‌ها و بلكه دهه‌هاست كه بسياري از ناظران و كنشگران سياسي و مدني از لزوم گفت‌وگو با ملت و تلاش براي حل مشكلات بر زمين مانده شهروندان ايراني مي‌گويند و البته كمتر به نتيجه مي‌رسند، بعيد نيست بتوان در آينده نزديك شاهد تحولي در اين مسير بود. اين در حالي است كه بحث «آشتي ملي» و در ادامه «گفت‌وگوي ملي» به عنوان يكي از مهم‌ترين پروژه‌هاي پيشنهادي اصلاح‌طلبان طي يك دهه اخير نيز همچون ده‌ها و صدها توصيه ديگر مورد كم‌توجهي واقع شده، شايد بتوان اميدوار بود كه در ادامه مسير دست‌كم نسبت به گذشته بيشتر به اين دست پيشنهادها توجه شود. احمد مازني كه زماني در مجلس دهم رياست كميسيون فرهنگي را برعهده داشت و به اين واسطه با سازمان صداوسيما در ارتباطي تنگاتنگ بود، روز گذشته در گفت‌وگويي با ايلنا بار ديگر بحث «گفت‌وگوي ملي» را پيش كشيده است. موضوعي كه ازقضا در مجلس دهم به پيشنهاد او و با پيگيري ديگر اعضاي فراكسيون اميد تا حدودي در پارلمان موردتوجه قرار گرفت اما به‌رغم تشكيل كميته‌اي با همين عنوان، در نهايت به نتايج موردنظرش نرسيد؛ كميته‌اي كه رياستش برعهده محمدرضا عارف بود و همين احمد مازني به عنوان دبير مسوول پيگيري مسائل آن بود. چهره‌ سياسي اصلاح‌طلب كه ديروز بار ديگر از «گفت‌وگوي ملي» گفته و در بخشي از سخنانش تاكيد كرده است: «من هميشه همه شخصيت‌هاي تاثيرگذار كشور را به گفت‌وگوي ملي دعوت كرده‌ام.» اين نماينده پيشين مجلس در ادامه به برخي چهره‌هايي كه از آنان براي تحقق اهداف «گفت‌وگوي ملي» دعوت كرده، نام برده و گفته است: «چهره‌هايي همچون آقايان خاتمي، لاريجاني، عارف، موسوي‌خوييني‌ها و سيدحسن خميني و شخصيت‌هاي حزبي و سياسي جريان اصولگرا و نيز اشخاص معروف به جريان انقلابي همچنين بزرگان شوراي نگهبان و ساير اركان حاكميت، احزاب سياسي و حتي شخصيت‌هاي دانشگاهي و حوزوي با مبنا قرار دادن قانون اساسي و مباني اصلي نظام جمهوري اسلامي بايد با يكديگر گفت‌وگو كنند و مسائل كشور را با گفت‌وگو حل كنند.» مازني معتقد است: «راه‌حل مشكلات كشور را همچنان در گفت‌وگو براي هم‌افزايي در مسائل مشترك و حل مسائل اختلافي مي‌دانم كه اگر از طريق گفت‌وگو مسائل را حل نكنيم، راه ديگري وجود ندارد.»
تاكيد رييس كميسيون فرهنگي مجلس دهم بر «گفت‌وگوي ملي» و اظهارات رييس جديد صداوسيما درخصوص تلاش براي حركت اين رسانه به سوي مردم حالا مي‌تواند نشانه‌اي باشد از احتمال تغيير در اوضاع و شرايطي كه در آن ايده‌هايي چون «گفت‌وگوي ملي» بي‌نتيجه رها مي‌شدند. اينكه آيا در عمل اين نشانه‌ها رنگ واقعيت به خود خواهد گرفت يا نه، اما مساله‌اي است كه بايد براي اثبات آن بيش از اين منتظر بمانيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون