• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5044 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۹ مهر

«محمد اسلامي»، رييس سازمان انرژي اتمي:

به هياهوهاي هسته‌اي پايان خواهيم داد

«محمد اسلامي»، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان انرژي اتمي ايران شنبه شب با حضور در برنامه زنده تلويزيوني نگاه يك به پرسش‌هايي درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي جاري ايران، مذاكرات با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و اختلاف‌هاي پادماني با اين نهاد پاسخ داد. 

روسيه 70درصد از زمان‌بندي  پروژه ساخت دو نيروگاه عقب است
رييس سازمان انرژي اتمي با اشاره به اينكه يكي از مهم‌ترين نيازهاي كشور در بحث انرژي هسته‌اي برق بوده است، گفت: ساخت دو نيروگاه جديد در قرارداد با روسيه آغاز شده است كه هر كدام حدود هزار مگاوات برق توليد خواهند كرد. وي افزود: اين طرح به دلايل گوناگون از زمان‌بندي مقرر حدود ۷۰ درصد عقب‌ماندگي دارد. بر اساس تدابير دولت و تاكيدات رييس‌جمهوري و رايزني‌هاي انجام شده و مذاكرات با شركت مربوط در روسيه، برنامه‌ريزي كرديم تا اين تاخيرها ادامه نداشته باشد و بتوانيم بخشي از عقب‌ماندگي را جبران كنيم و منابع لازم را تامين و تخصيص دهيم.

گفت‌وگو‌ها با آژانس را از حالت محرمانه خارج كنيم 
اسلامي درباره روابط سازمان انرژي اتمي ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با اشاره به برخي سياسي كاري‌ها در آژانس گفت: از آژانس خواستيم براي مسائل سياسي و نفوذ اين سيستم‌هاي مخرب صهيونيستي و جريان ضد انقلاب، حد توقفي را تعريف كند زيرا اين شيوه قابل ادامه نيست اما آنها پاسخي ندادند.همه فعاليت‌هاي ما طبق پادمان انجام مي‌شود و آنچه در قانون آمده براي ما ملاك است و فراتر از آن را برنمي‌تابيم و اجازه جوسازي نمي‌دهيم. بايد انرژي و وقت بيشتري را صرف كنيم و با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، رفت و آمد بيشتري داشته باشيم و گفت‌وگوهاي خود با آنها را محرمانه نكنيم و اين گفت‌و‌‌گوها را در سايت آژانس قرار دهيم تا همه كشورها بخوانند زيرا زماني كه به نامه آژانس پاسخ محرمانه مي‌دهيم، منتشر نمي‌شود و آنها جوسازي مي‌كنند.

تفاوت دوربين‌هاي برجامي  با دوربين‌هاي پادمان
رييس سازمان انرژي اتمي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: دوربين‌هاي برجامي با دوربين‌هاي پادمان، تفاوت اساسي دارد و بازرسان آژانس در موعد مقرر، فيلم‌هاي حافظه دوربين‌هاي پادمان را در همانجا مرور و قيچي و خرد مي‌كنند و خرده‌هاي آن را در پاكت مي‌ريزند و جزو اقلام معدومي در اختيار سازمان انرژي اتمي قرار مي‌دهند و پلمب و كنار گذاشته مي‌شود و كسي به آن دسترسي ندارد. اما در مورد دوربين‌هاي برجامي، بازرسان آژانس با حضور ما كارت حافظه قديم را بيرون مي‌آورند و پلمب مي‌كنند و در محل امن نگهداري مي‌شود و مرور نمي‌شود و دسترسي ندارند و فقط كارت حافظه جديد را قرار مي‌دهند.
معاون رييس‌جمهور ادامه داد: نكته‌اي كه پيش آمد مربوط به دوربين‌هايي بود كه در عمليات تروريستي، آسيب ديده بود و آنها مي‌خواستند دوربين جديدي را در سايت كرج نصب كنند كه به آنها گفتيم اين موضوع ضرورتي ندارد زيرا برجام، معامله دو طرفه بين ايران و گروه 1+5 بود كه اين گروه به ويژه اروپايي‌ها و امريكايي‌ها تعهدات خود را انجام ندادند بنابراين دليلي براي نصب دوربين وجود ندارد. نكته دوم اين است كه آنها درباره عمليات تروريستي، موضع‌گيري و اعتراض نكردند و با اين كار در عمل، اين حملات تروريستي را تشويق مي‌كنند.

تمام بندهاي قانون مجلس اجرا شد  جز دو مورد 
رييس سازمان انرژي اتمي در ادامه به اجراي قانون راهبردي لغو تحريم‌ها اشاره كرد و افزود: غير از يكي، دو مورد، به تمام بندهاي قانون راهبردي لغو تحريم‌ها عمل شده است. غير از يكي، دو مورد از مواد اين قانون كه با نظر كميسيون اصل ۹۰ مجلس متفاوت بوده، از نظر سازمان انرژي اتمي تقريبا تمام موارد عمل شده است.هم توليد سوخت ۲۰ درصد و ۶۰ درصد صورت گرفته و هم برنامه‌ريزي‌هاي توليد اورانيوم فلزي آغاز شده است، سانتريفيوژهاي IR2m نصب و IR6 در حال ساخت هستند و با زمان‌بندي يك‌ساله‌اي كه در قانون پيش‌بيني شده و با اندكي تاخير اجرا خواهد شد، مابقي تعهدات را هم اجرا شده مي‌دانيم.
معاون رييس‌جمهوري گفت: در اجراي قانون راهبردي لغو تحريم‌ها تخلفي وجود ندارد، بلكه اختلاف برداشت‌هايي وجود دارد كه نيازمند گفت‌وگوهاي بيشتر است و اين اختلاف برداشت‌ها در خصوص راكتور اراك و ديگري موضوع دسترسي‌هاست كه با جلسات و گفت‌وگوي بيشتر با مجلس اين اختلاف‌ها كاهش خواهد يافت و آن موقع مي‌توانيم بگوييم كه كاملا به قانون عمل كرده‌ايم.

عبور ذخاير اورانيوم ۲۰ درصد  از ۱۲۰ كيلوگرم 
رييس سازمان انرژي اتمي همچنين در خصوص ذخيره‌سازي اورانيوم با غناي ۲۰ درصد نيز افزود: از رقم ۱۲۰ كيلو عبور كرده‌ايم و در اين موضوع از برنامه جلوتر هستيم، پيش‌تر طبق برجام قرار بود كه سوخت اورانيوم ۲۰ درصد به راكتور تهران داده شود اما داده نشد و اگر ساخت اين ميزان سوخت را خودمان آغاز نمي‌كرديم اين موضوع امروز به يكي از معضلات ما تبديل مي‌شد. اين سوخت جزو يكي از نيازهاي اساسي كشور ماست كه پيش‌تر از طريق امريكا تامين و بعدها از آرژانتين خريداري مي‌كرديم و پس از آن با تلاش‌هاي زياد، توسط خود ما به توليد رسيد.

امريكا و توهم بمب‌سازي ايران 
اسلامي در ادامه به شك امريكايي‌ها مبني بر ساخت بمب اتم توسط ايران اشاره كرد و در اين باره گفت: امريكايي‌ها هميشه در فكر اين بوده‌اند كه ايران مي‌خواهد بمب اتم بسازد، اين رفتار بيشتر شبيه به بازيچه‌اي در سيستم امنيتي و نفوذ صهيونيست‌هاست و تنها اتهامي كه به ما مي‌زنند به اين بهانه استوار است.در حال حاضر براي ما، نمايش اقتدار ملي كشورمان حايز اهميت است، زيرا انواع و اقسام سوخت‌ها را مي‌توانيم توليد كنيم و به هيچ‌وجه هم هيچ كدام از توليدات و اقدامات ما خارج از سيكل قانوني كه در پادمان تعريف شده است نيست، با اينكه توليد اورانيوم فلزي براي امريكايي‌ها خطر محسوب مي‌شود ما آنچه براي منافع ملي‌مان لازم باشد را انجام مي‌دهيم. رييس سازمان انرژي اتمي همچنين به مصارف اورانيوم فلزي در كشور اشاره كرد و گفت: براي توليد سوختي به عنوان جايگزين سوخت ۲۰ درصد در راكتور تهران نيازمند اورانيوم فلزي هستيم، زيرا سوخت جديد، كارآمدي بالاتري دارد. معاون رييس‌جمهور در پايان با تاكيد بر اينكه بنا داريم به هياهوهاي هسته‌اي پايان دهيم زيرا دليلي ندارد ما را بي‌جا متهم كنند، گفت: ما بايد پيشرفت انرژي هسته‌اي را شتابان كنيم و جلوه‌ها و تاثيرات آن را در زندگي مردم پديدار كرده و گسترش دهيم و جلوه‌هاي اقتدار ملي متاثر از انرژي هسته‌اي را هم نمايان كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون