• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5045 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۰ مهر

رييس مجلس شوراي اسلامي با رييس مجلس شوراي ملي سوييس ديدار و گفت‌وگو كردند

توافق به ‌شرط انتفاع اقتصادي

رييس مجلس شوراي اسلامي صبح ديروز با رييس مجلس شوراي ملي سوييس ديدار و گفت‌وگو كرد. محمدباقر قاليباف كه در اين ديدار ضمن تاكيد بر روابط دو كشور، بخش عمده سخنانش را به موضوع مذاكرات هسته‌اي و برجام اختصاص داد، در بخشي از سخنانش با اشاره به حضور برخي شركت‌هاي سوييسي در ايران كه فعاليت‌شان به ‌دليل تحريم‌ها كاهش پيدا كرد، يادآور شد: مطمئن هستيم ارتباطات پارلماني ميان مجالس دو كشور و گروه‌هاي دوستي پارلماني مي‌تواند به افزايش سطح همكاري‌ها به خصوص در حوزه اقتصادي و كشاورزي كه شما نيز به آن علاقه‌مند هستيد منجر شود ضمن اينكه بخش خصوصي دو كشور نيز بايد فعال شوند. او درباره نقش سوييس در حوزه حافظ منافع امريكا، كانادا و عربستان سعودي گفت: برجام يك توافق بين‌المللي ميان ايران و ساير كشورهاست كه به تاييد شوراي امنيت و سازمان ملل رسيد ولي امريكايي‌ها در دوره ترامپ از اين توافق خارج شدند و اين مايه تعجب بود كه دنيا عكس‌العمل خوبي مقابل اين اقدام امريكا نشان نداد و واشنگتن پس از خروج يك‌جانبه از برجام فشار حداكثري و غيرقانوني را به مردم ايران وارد كرد. قاليباف ادامه داد: در مقابل خروج امريكا از برجام برخي كشورها ادعاي‌شان اين بود كه ترامپ اين تصميم را گرفته اما اين حرف براي ما و افكار عمومي ايران پذيرفته شده نبود و ديديم كه در دولت دموكرات امريكا باز هم همان سياست ترامپ، صرفا با ادبيات متفاوت دنبال شد يعني در عمل هيچ اتفاقي نيفتاد. 
او با اشاره به قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها گفت: طبق اين قانون ايران بايد اطمينان داشته باشد كه امريكا فشار حداكثري به مردم ايران در تحريم‌ها را منتفي مي‌كند. قاليباف اضافه كرد: طبيعتا وقتي امريكا از برجام خارج شده، بايد گام اول را هم او بردارد و پايبندي بايد در برابر پايبندي باشد و نمي‌شود صرفا آنها از ايران توقعات برجامي داشته باشند اما خودشان آن را اجرا نكنند، ضمن اينكه نبايد توافقات صرفا روي كاغذ باشد بلكه بر اساس برجام بايد تحريم‌ها لغو شده و ايران انتفاع اقتصادي داشته باشد. او در ادامه با اشاره به تحركات ضد ايراني رژيم صهيونيستي در منطقه يادآور شد: معتقديم فعاليت‌هاي اين رژيم با همكاري و همراهي امريكايي‌ها انجام مي‌شود و چراغ سبز آنها را دارند كه اين اقدامات تاثيرات خود را بر برجام خواهد داشت. قاليباف همچنين با بيان اينكه همزيستي مسالمت‌آميز مذاهب و اديان مختلف را در ايران مي‌توانيد ببينيد، عنوان كرد: يهوديان، مسيحيان و زرتشتيان در مجلس نماينده دارند و اهل سنت و تشيع كنار يكديگر زندگي مي‌كنند و نظر همگي آنها مورد توجه قرار مي‌گيرد كه اميدواريم شما در اين سفر اين موضوع را از نزديك لمس كنيد. 
آنداراس اييبي نيز در اين ديدار با اشاره به نقش ميانجيگر سوييس ميان امريكا و ايران از سال ۱۹۸۰ گفت: با مطالعاتي كه درباره ايران داشتم، مي‌دانم تاريخ غني، مردمي باهوش و فرهنگي والايي داريد كه زمينه را براي توسعه روابط فراهم مي‌كند. او در ادامه با بيان اينكه ترامپ در برجام تصميم غلطي گرفت كه بايد راهكاري براي آن يافت، عنوان كرد: رفاه مردم و توسعه روابط اقتصادي دوجانبه و بين‌المللي بسيار حايز اهميت است و معتقدم كشور ما ظرفيت‌هاي زيادي در حوزه‌هاي مختلف براي توسعه همكاري‌ها دارد كه مي‌توان آن را از كشاورزي و حل بحران آب آغاز كرد به خصوص كه كشور ما آب فراواني دارد. اييبي همچنين با بيان اينكه نمي‌دانستم چند قوم، مذهب و زبان مختلف در ايران كنار يكديگر زندگي مي‌كنند، اظهار داشت: از اينكه شما به پناهندگان امكان حضور در ايران داده‌ايد و آنها در امنيت به سر مي‌برند از شما سپاسگزارم. رييس مجلس شوراي ملي سوييس در ادامه با اشاره به صنعت گردشگري بيان كرد: البته در شرايط كرونا قرار داريم اما مردم زيادي علاقه‌مند به سفر به ايران هستند لذا درخواست دارم براي سال ۲۰۲۳ يك گروه ۵۰ نفره از علاقه‌مندان به حوزه كشاورزي و فرهنگي را به سوييس اعزام كنيد و سفارت تهران در برن نيز با ما ارتباط بيشتري داشته باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون