• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5046 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۱ مهر

ادامه از صفحه اول

خلأ در خاورميانه و ايران 

حتي جناح راستِ دموكرات‌ها علاقه‌اي به دادن امتياز به ايران مانند لغو تحريم‌ها بدون ممانعت ايران از تداوم برنامه هسته‌اي ندارند. اگر هم اين گروه فعلا مخالفتي نمي‌كنند صرفا به دليل هم‌حزبي بودن است به خصوص كه انتخابات كنگره در راه است و لذا «بايدن» و به‌طور كلي دولت امريكا بايد ملاحظات حزبي را حفظ و با احتياط در مورد ايران عمل كنند.  سوم اينكه اروپا موضعي در مورد ايران داشته است كه با رفتن خانم «آنگلا مركل» از صحنه سياسي تغييري اساسي نخواهد داشت و فقط ممكن است در روش و خط‌مشي‌هاي آلمان تغيير يا به تعبيري تعديل صورت گيرد. به علاوه در اين ميان فرانسه بيكار نخواهد نشست. همين چند هفته پيش وزير خارجه فرانسه آقاي «لودريان» اعلام كرد كه، «ايران اگر فكر مي‌كند با به تعويق انداختن مذاكرات احياي برجام، مي‌تواند زمان را به نفع خود تغيير دهد يك اشتباه است.» چهارم اينكه آقاي هرشت صحبت از خلأ در خاورميانه مي‌كند، معلوم نيست منظور اين نويسنده امريكايي كدام خلأ است؟ اكنون همه دنيا شاهد است كه قدرت‌هاي بزرگ از سوريه تا خليج‌فارس و افغانستان و از شمال آفريقا تا آسياي ميانه حضور دارند. منظور او از اينكه مي‌خواهد خلأ موجود در خاورميانه را پر كند نظر بي‌اساس و نسنجيده‌اي است. او با ابراز چنين نظراتي فقط مي‌خواهد اوضاع را بحراني‌تر و نگراني كشور‌هاي اين منطقه را بيشتر كند.  به‌طور كلي اين مقاله آقاي «هرشت» و اينگونه تحليل‌ها كه ظاهرا به نفع ما يا طرفداري از ما است نه تنها راه‌حلي را ارايه نمي‌كند، بلكه موجب وحشت بيشتر در جهان عرب و نيز غرب از ايران خواهد شد و مي‌توان گفت اينگونه نظرات و تحليل‌ها آن هم در نشريه‌اي مانند «فارين پاليسي»، زمينه‌ساز فشار بيشتر عليه ايران خواهد شد و احتمالا هدف اين نويسنده هم همين بوده است . ولي او بايد بداند بي‌ترديد تصميم‌سازان ما در ايران فريب اينگونه نظرات كه ظاهرا به نفع ما مي‌باشد نخواهند خورد و سياست متين و متوازن خود را درپيش خواهند گرفت. خوشبختانه خصوصيات ژئوپوليتيكي ايران هم پشتوانه‌اي دايمي براي ديپلماسي ما خواهد بود و به علاوه تاكنون مقامات نظامي ما گفته‌اند ما هرگز شروع‌كننده هيچ جنگي نخواهيم بود ولي در صورت لزوم از منافع خود دفاع خواهيم كرد. اين را بايد آن قدر مورد تاكيد و عمل قرار دهيم كه در افكار عمومي بين‌المللي به يك «باور» درآيد. 

خطر اثرزدايي از واكسيناسيون!

بدتر از شيوع عادي كرونا شيوع آن پس از واكسيناسيون است خصوصا آنكه در كشور ما از واكسن‌هاي درجه يك با قابليت جلو‌گيري بالا از ابتلا استفاده نشده است.  مسلما به جز آنها كه با بي‌مسووليتي در اين مدت ملال‌انگيز با عدم رعايت پروتكل‌ها و انجام مسافرت‌ها و دورهمي‌ها و مراسم مختلف عامل ماندگاري اين ويروس كشنده شدند مردم لحظه‌شماري مي‌كنند تا واكسن كار خود را بكند و با احتياط به زندگي عادي برگرديم. اين اميد درست و لحظه‌شماري صادقانه و هدف مقدس را با بن‌بست روبه‌رو نكنيم. با تلخي بيش از اين از كرونا خارج نشويم. كرونا همان‌طور كه تاكنون ثابت كرده است تعارف ندارد و هر آن با كوچك‌ترين بي‌احتياطي ممكن است دوباره طغيان كند. در كنار واكسيناسيون گسترده كه بعضا دچار افت هم مي‌شود و از سرعتي كه مدتي پيدا كرده بود عقب‌نشيني كرده است همچنان نياز مبرم اعمال قاطع محدوديت‌هاست و حداقل براي خروج از اين اپيدمي بازهم نياز است كه براي مدتي برنامه‌اي اعمال شود و آمار ابتلا و مرگ و مير افت متوالي پيدا كند و از حدود خطرناك هرگز بالاتر نرود. به هوش باشيم كه اگر خداي ناكرده واكسيناسيون نتايج فيصله بخش نداشته باشد ديگر وسيله‌اي براي پايان كرونا متصور نيست و حتي ممكن است اين شائبه به وجود بيايد كه برخي نمي‌خواهند مردم ايران از اين بلاي جانكاه خارج شوند!


زلزله چلگرد  و تاب‌آوري عشاير لر بختياري 

قطعاتي از گسل‌ها به ويژه در «بلند زاگرس» كه در معرض تنش فشاري با زاويه نزديك به عمودي هستند معمولا ساز و كار گسلش در آنها از نوع فشاري است. زلزله اصلي چلگرد در 14 مهر 1400 هم تحت چنين تنشي رخ داد. 
بيشتر مردم در پهنه زلزله‌زده چلگرد و در شهرستان انديكاي خوزستان (در محدود قلعه گنج انديكا) از عشاير لر بختياري هستند. براساس گزارش دانشجوي اينجانب آقاي مهندس قطبي‌زاده كارشناس ارشد مديريت بحران خوزستان كه از هنگام زلزله اصلي در منطقه حضور دارند، مساله مردم آن است كه پس‌لرزه‌هاي متعدد موجب اضطراب دنباله‌دار در مردم ساكن و عشاير منطقه شده و هم‌اكنون در حال جست‌وجوي روشي بهينه براي بازسازي منازل عشاير هستند. بدين منظور پانلي با حضور استادان و متخصصان ايراني مقيم در داخل و خارج از كشور تشكيل داده‌ايم تا ضمن بررسي عيني مساله نحوه زيست عشاير، بهترين روش براي بازسازي مسكن و سرپناه اضطراري و موقت و دايمي براي اين هموطنان عزيزمان سنجيده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون