• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5049 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۵ مهر

خبر

ديدار سه‌جانبه مسكو، واشنگتن و تل‌آويو درباره ايران
«الكساندر بن زوي»، سفير رژيم اسراييل در روسيه ادعا كرد كه تل‌آويو با مسكو و واشنگتن درباره برگزاري يك ديدار سه‌جانبه پيرامون سوريه و ايران در سطح روساي شوراي امنيت ملي به توافق رسيده است. به گزارش خبرگزاري فارس، الكساندر بن زوي در گفت‌وگو با خبرگزاري «اسپوتنيك» در اين باره مدعي شد: «تا اين لحظه اين تنها يك ايده است و زمان و مكان ديدار هنوز مشخص نشده. ما آماده هستيم از هيات‌ها ميزباني كنيم؛ اما اين تصميم هنوز اتخاذ نشده است. اميدوارم نخست‌وزير ما اكنون بيايد و در پايان، قادر به تصميم‌گيري [در اين خصوص] شود. در مرحله كنوني، تنها يك توافق و يك تفاهم درباره اينكه اين [نشست]‌ برگزار خواهد شد، حاصل شده؛ اما اينكه دقيقا چه زماني، هنوز در اين خصوص توافق نشده است». بن زوي مدعي شد كه اين ديدار «مسائل سوريه، ايران و ديگر مسائل منطقه خاورميانه را در بر خواهد گرفت». «يايئر لاپيد»، وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي نيز پيش‌تر به خبرگزاري اسپوتنيك گفته بود كه «اسراييل، روسيه و امريكا در حال بررسي احتمال از سرگرفته شدن رايزني‌هاي سه‌جانبه در سطح روساي امنيت ملي هستند و شايد نشست آتي در اكتبر برگزار شود».اين گزارش در حالي منتشر شده است كه تل‌آويو اخيرا اعلام كرد كه «نفتالي بنت» نخست‌وزير اين رژيم در تاريخ ۲۲ اكتبر (شش روز ديگر) با دعوت رسمي «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه براي ديدار با او به سوچي سفر خواهد كرد.طبق اعلام دفتر نفتالي بنت، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و رييس‌جمهور روسيه درباره «طيف وسيعي از مسائل سياسي، امنيتي، اقتصادي و مسائل مهم منطقه‌اي از جمله برنامه هسته‌اي ايران» صحبت خواهند كرد.


تفاهم سئول – واشنگتن درباره اموال بلوكه شده ايران
وزير دارايي كره جنوبي و امريكا توافق كردند تا در زمينه دارايي‌هاي بلوكه شده ايران در سئول همكاري كنند. به گزارش‌ر وزنامه يونهاپ، در اين ديدار، وزير دارايي كره جنوبي، نگراني خود در مورد درخواست امريكا از توليدكنندگان تراشه كره‌اي براي به اشتراك گذاشتن اطلاعات در مورد زنجيره‌هاي تامين آنها را به جانت يلن وزير خزانه‌داري اين كشور ابراز كرد.وزارت بازرگاني امريكا اخيرا از توليدكنندگان تراشه جهاني، از جمله شركت سامسونگ الكترونيك خواسته است تا اطلاعات مربوط به ذخاير، تقاضا و ساير جزييات را به منظور «افزايش اعتماد و شفافيت در زنجيره تامين» به اشتراك بگذارند.در اين ديدار همچنين، اين دو مقام كره‌اي و امريكايي توافق كردند تا به همكاري در زمينه دارايي‌هاي بلوكه شده ايران در سئول ادامه دهند.كره جنوبي به دنبال استفاده از يك كانال سوييسي با حمايت امريكا در جهت استفاده از بخشي از پول براي فروش اقلام بشردوستانه شركت‌هاي سوييسي به ايران است.به گزارش فارس، بدهي كره جنوبي به ايران در ازاي خريد ميعانات گازي در دو بانك اين كشور، مجموعا به ارزش هفت ميليارد دلار است كه از سپتامبر ۲۰۱۸ ميلادي (شهريورماه ۱۳۹۷) به بهانه تحريم‌هاي امريكا پرداخت نشده است. از آن زمان تاكنون سفرهايي بين مقامات دو كشور انجام و رايزني‌هايي صورت گرفت كه آخرين سفر در اين خصوص در سطح نخست‌وزير كره جنوبي انجام شد، ولي عملا پس از آن هم هيچ تحولي رخ نداد.


درخواست صدر از ايران درباره افغانستان
رهبر جريان صدر عراق از دولت طالبان خواست اگر قادر به حمايت از شيعيان نيست بگذارد خودشان براي حمايت از جان‌شان قبل از وقوع جنگ طايفه‌اي تلاش كنند.به گزارش سايت عراقي موازين نيوز، مقتدي صدر، رهبر جريان صدر عراق در بيانيه‌اي گفت: بعد از عقب‌نشيني نيروهاي اشغالگر از افغانستان نيروهاي طالبان حكومت را در دست گرفتند. اولين مقتضيات حكومت اسلامي و شروط آن برقراري عدالت ميان مردم و تبعيض قائل نشدن از نظر دين و مذهب و عقيده و ديگر موارد است وگرنه تبعيض عين ظلم است. ديروز ديديم كه تمام طوايف در افغانستان در سايه حكومت سكولار و حضور امريكا در صلح زندگي مي‌كنند و امروز مي‌بينيم شيعه با ظلم و ترس و تروريسم و انفجارهايي مواجه است كه باعث مرگ آنها و لطمه خوردن به مقدسات و مساجدشان مي‌شود آيا اين عيب نيست؟ به ويژه اينكه گروه‌هاي تروريستي تنها شيعيان را هدف قرار نمي‌دهند، بلكه تروريسم آنها متوجه سني‌هاي ميانه‌رو و پيروان ديگر عقايد نيز مي‌شود.وي گفت: من از كشورهاي سازمان همكاري اسلامي به ويژه پاكستان، قطر و عربستان و ايران مي‌خواهم براي رفع مشكلات شيعيان با روش‌هايي كه از نظرشان مناسب است، وارد مداخله شوند و اگر دولت طالبان قادر به حمايت آنها نيست پس بايد به شيعيان اجازه بدهد قبل از اينكه زمان از دست برود و قبل از وقوع جنگ طايفه‌اي كه ضررش به تمام كشورهاي اسلامي منطقه مي‌رسد، از خودشان محافظت كنند.


اظهارات ضدايراني سفير سابق ايالات متحده در اسراييل
ديويد فريدمن، سفير سابق ايالات متحده در اسراييل گفت كه عقب‌نشيني ايالات متحده از صحنه جهاني مي‌تواند موجب شكست پيمان آبراهام شود. به گزارش ايلنا، وي افزود: اين پيمان در صورتي كه امريكا از صحنه جهاني عقب‌نشيني كرده و نتواند ارزش‌هاي خود را در منطقه عملي كند، اجرا نمي‌شود. سفير سابق ايالات متحده همچنين در مورد تلاش دولت بايدن براي احياي برنامه جامع اقدام مشترك گفت: دولت بايدن بايد تنها خواهان يكي از دو مسير باشد. يا مي‌تواند برنامه هسته‌اي ايران را از طريق حداكثر تحريم‌ها و اقدامات پنهان متوقف كند، يا مي‌تواند در مورد توافق جديدي كه جايگزين برجام مي‌شود، وارد مذاكره شود. اما شرايط بدون اعمال فشار ناپايدار خواهد بود.وي همچنين به دولت بايدن در مورد لغو تحريم‌ها هشدار داد و گفت: كاهش تحريم‌ها، كاهش فشار و التماس براي رسيدن به يك نتيجه ديپلماتيك، منطقي نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون