• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5049 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۵ مهر

سالمندآزاران مجازات شده‌اند

يك ويدئو، يك خاطره تلخ دردي كه در قلب‌ها ماند

گروه اجتماعي|پيش از پخش ويديو، اينستاگرام پيامي را نشان‌تان مي‌دهد كه معمولا مخصوص تصاويري است كه ممكن است براي گروه‌هاي حساس آزاردهنده باشد. ويديويي كه با نام «خانه سالمندان بروجرد» در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌چرخد هم جزو همين دسته تصاوير است. بايد با ضربه زدن روي گزينه «تاييد سن» مشخص كنيد كه احتمالا براي ديدن تصويري كه براي سنين پايين‌تر ممكن است بسيار آزاردهنده باشد، آمادگي داريد. در عين حال موج خشمي كه به دنبال انتشار اين ويديو به راه افتاد نشان داد كه گروه‌هاي سني بسياري از ديدن سيلي خوردن مردي سالمند و ديدن خشونت دو مردي كه با چوب و دمپايي به جان او افتاده‌اند، رنجيده‌اند و با دست به دست كردن بيشتر اين فيلم شايد سعي دارند كه به نوعي از ميزان بي‌پناهي سالمندان آن مركز نگهداري در بروجرد بكاهند. اين ويديو اگرچه واقعيت دارد اما بايد اشاره كرد كه تازگي ندارد و متعلق به تابستان سال 99 است. روز گذشته از فرمانداري لرستان گرفته تا بهزيستي استان مجبور شدند در مورد اين ويديو و عواقبي كه اين عمل براي بانيان آن داشته توضيح دهند. به اعتراف سازمان بهزيستي اين ويديو «حاوي صحنه‌هاي دلخراش از سالمند آزاري» است. 
نام مكان اين اتفاق «مركز غيردولتي سالمندان امام علي(ع)» است. سازمان بهزيستي و فرمانداري استان لرستان مي‌گويند اين حادثه (دست‌كم آن بخشي كه توسط دوربين ثبت و ضبط شده) در تابستان سال گذشته رخ داده است. روز گذشته روابط عمومي سازمان بهزيستي استان لرستان در توضيحي كه منتشر كرد نوشت: «در پي انتشار ويديوي دلخراش از سالمندآزاري در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي و مطالبه عمومي مخاطبين و اصحاب رسانه نسبت به برخورد با افراد خاطي و همچنين دلجويي از سالمند آزارديده، سازمان بهزيستي ضمن قدرداني از عموم دغدغه‌مندان اجتماعي و نيز اصحاب جرايد و رسانه، به منظور تنوير افكار عمومي به اطلاع مي‌رساند؛ اين رويداد تاسف‌برانگيز تابستان سال ۱۳۹۹ در يك مركز غيردولتي نگهداري سالمندان واقع در شهرستان بروجرد در استان لرستان رخ داده است كه اداره كل بهزيستي استان همان زمان به موضوع ورود نموده و ضمن تعامل با دستگاه‌هاي انتظامي و قضايي نسبت به احقاق حق تضييع شده سالمند محترم و تنبيه خاطيان اقدام فوري و موثر انجام داده است به نحوي كه پس از انجام بررسي‌هاي دقيق كارشناسي به استناد پرونده تشكيل شده در دادگستري شهرستان راي محكوميت خاطيان به اتهام ايراد ضرب و جرح عمدي صادر و برخوردهاي تنبيهي لازم قضايي از جمله حبس، شلاق و اخراج دو نفر از پرسنل مركز صورت گرفته است. كميسيون عالي نظارت بهزيستي نيز تذكر كتبي لازم را براي مركز مذكور صادر نموده است.»
از سوي ديگر محمدعلي گودرزي، معاون سياسي و اجتماعي فرماندار بروجرد با وجود اينكه صحت ويديوي منتشر شده از سوي بهزيستي و خود فرمانداري تاييد شده، در گفت‌وگو با ايرنا هشداري هم به منتشركنندگان اين تصاوير داده است: «از همشهريان عزيز خواهشمنديم قبل از انتشار اخبار و اطلاعات در فضاي مجازي از صحت و سقم خبر مطمئن شوند، شايان ذكر است در صورت بازنشر اين‌گونه موارد مشمول مجازات‌هاي ناشي از تشويش اذهان عمومي مي‌گردند.» او گفته است كه بنا بر پيگيري‌هاي صورت گرفته اين فيلم متعلق به تير ماه 99 بوده و اين بدين معنا است كه با وجود تازه نبودن تصاوير نمي‌توان «صحت و سقم» آن را زير سوال برد. گودرزي در اين گفت‌وگو در مورد مجازات عاملان سالمندآزاري اطلاعات جزيي‌تر هم داده است: «سال گذشته با دستور دادستان بروجرد رسيدگي به پرونده در دستور كار قرار گرفته و شخص خاطي بازداشت و طبق حكم صادره مورخ ۹۹/۱۱/۲۰ در شعبه ۱۰۵ دادگاه كيفري بروجرد از محل كار اخراج و به ۲۴ ضربه شلاق محكوم گرديد.»
بهزيستي لرستان براي اطمينان خاطر دادن در مورد مجازات خاطيان به شماره پرونده موجود در دادگستري هم اشاره كرده و آورده است كه «به استناد پرونده شماره كلاسه ۹۹۰۹۹۸۶۶۲۲۰۰۰۵۸۹ مورخ ۲۴ مهر ماه ۱۳۹۹ دادگستري كل استان و راي نهايي به شماره ۹۹۰۹۹۷۶۶۲۲۰۰۰۷۵۲ شعبه ۱۰۵ دادگاه كيفري شهرستان بروجرد، منتج به صدور راي محكوميت ضاربان به اتهام «ايراد ضرب و جرح عمدي بدون اثر» شده است.» در اين توضيحات آمده است: «با توجه به اينكه سازمان بهزيستي، خود را موظف و متولي حمايت همه‌جانبه از مددجويان، سالمندان و ساير افرادي كه در جامعه به هر دليلي در شرايط بحراني ويژه قرار دارند، مي‌داند نظارت بر مراكز مختلف تحت نظر بهزيستي چه از طريق اعزام تيم‌هاي تخصصي استاني و كارشناسان شهرستاني، چه از طريق سامانه ديدبان، به صورت آنلاين و از طريق برخط و همچنين پايش‌هاي تصويري متناسب با شرايط كرونا، در همه ساعات شبانه روز صورت مي‌گيرد تا شاهد خدمات‌رساني مطلوب به اين عزيزان باشيم.»
بنا بر آنچه از سوي سازمان بهزيستي اعلام شده، سامانه ديدبان سازمان بهزيستي به‌صورت آنلاين و برخط و به صورت شبانه‌روزي آماده دريافت گزارش‌هاي مردمي است. اگر با موارد سوءرفتار، تخطي از وظيفه يا آزار افراد آسيب‌پذير تحت سرپرستي مراكز مربوط به بهزيستي بوديد مي‌توانيد با مراجعه به آدرس اينترنتي didehban.behzisti.ir يا تماس با شماره 1482 گزارش‌ها و انتقادات خود را به ثبت برسانيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون