• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5050 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۶ مهر

سلامت

مسموميت ۴۲۸ نفر با قرص برنج

به نقل از سازمان پزشكي قانوني كشور، مسموميت شامل مواردي همچون مسموميت با گاز منواكسيدكربن، مسموميت دارويي يا مسموميت با سم (قرص برنج، سيانور، دفع آفات نباتي، سرب و ...)، در پنج‌ماهه نخست سال جاري منجر به مرگ ۹۷۲ نفر شده كه بيشترين آن با ۵۶۹ فوتي مربوط به مسموميت با سم بوده و تلفات مسموميت در اين مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۴،۶ درصد افزايش يافته است. از كل تلفات مسموميت با سم در پنج ماهه امسال، ۳۷۵ نفر مرد و ۱۹۴ نفر زن بودند در حالي كه آمار تلفات مسموميت با قرص برنج كه بيشترين ميزان تلفات ناشي از سم را در بر مي‌گيرد، در پنج‌ماهه امسال ۴۲۸ نفر بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد بيشتر شده است. از اين تعداد فوتي قرص برنج، ۲۸۳ نفر مرد و ۱۴۵ نفر زن بودند.

هشدار درباره توقف كاهش ابتلاي كرونا در كشور 

رييس كميته راهبري مطالعات واكسيناسيون وزارت بهداشت، ضمن ابراز نگراني از بروز موج ششم كرونا در كشور، گفت: به نظر مي‌رسد كه سرعت كاهش بيماري در كشور كند يا حتي متوقف شده و نگرانيم همان‌طوركه هنوز موج چهارم تمام نشده بود، وارد موج پنجم شويم؛ در حال حاضر هم هنوز موج پنجم تمام نشده است. از نظر شناسايي تعداد موارد جديد، به نظر مي‌رسد كه سرعت كاهشي بروز بيماري در كشور كند يا حتي متوقف شده و طي چند روز اخير، ديگر آن روند كاهشي ابتداي مهر ماه را نداريم. از طرفي نسبت افرادي كه دو دوز واكسن دريافت كرده‌اند، هنوز در حدي نيست كه بتواند براي‌مان ايمني و مصونيت قابل ملاحظه‌اي ايجاد كند. مسعود يونسيان در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: در انتهاي ماه محرم اختلاط جمعيتي قابل ملاحظه‌اي داشتيم. اعم از افرادي كه با استفاده از تعطيلات پيش آمده به سفرهاي سياحتي و زيارتي داخل كشور رفتند و آنهايي كه در مراسم راهپيمايي اربعين شركت كردند. بايد توجه كرد كه مديريت هر اجتماعي به زبان آسان است، اما در عمل حفظ فاصله‌گذاري فيزيكي در چنين اجتماعات بزرگي بسيار دشوار است. همين اختلاط جمعيت‌ها مي‌تواند يكي از علل ايجاد اين پديده باشد. دو هفته بعد از هر واقعه‌اي مي‌توانيم انتظار مشاهده نتيجه را داشته باشيم، اما همين كه يك آهنگ كاهشي متوقف شود، مي‌توانيم آن را به عنوان يك واقعه نگران‌كننده يا به عبارتي افزايش تلقي كنيم. 

اسناد واردات ۱۳۰۰ تن سرم سرگردان در گمرك

بعد از گذشت دو ماه از دستور دادستان براي تعيين تكليف سرم‌هاي دپوشده در گمرك، با وجود مكاتبات صورت‌گرفته همچنان حدود ۱۳۰۰ تن سرم تكليف مشخصي ندارد، اين در حالي است كه اسناد ارايه‌شده از سوي وارد‌كنندگان نشان مي‌دهد كه اين شركت‌ها با هماهنگي و حتي درخواست سازمان غذا و دارو نسبت به واردات اقدام كرده‌اند و با اين وجود تكليف مشخصي براي ورود يا حتي مرجوعي ندارند.
به گزارش ايسنا، به دنبال كمبود سرم وارداتي از نيمه مرداد، شهريورماه مسوولان گمرك ايران اعلام كردند حدود ۱۳۰۰ تن سرم وارد شده ولي با توجه به اينكه وزارت بهداشت هنوز تاييدي بر آن ندارد ترخيص نشده است. 
اوايل مهرماه، معاون فني گمرك ايران در مكاتبه‌اي با سازمان غذا و دارو درخواست كرد تا تكليف سرم‌هاي مربوط به چهار شركت وارد‌كننده را مشخص كند، در كنار اين محموله‌ها، حدود ۵۰۰ تن سرم هم از سال ۱۳۹۵ وارد گمرك شده بود كه ترخيص نشده و اغلب از تاريخ آن گذشته بود و تكليف آنها هم روشن نشد. اين اعلام گمرك با واكنش سازمان غذا و دارو همراه و اعلام شد كه واردات اين سرم‌ها بدون هماهنگي بوده در حالي كه معاون فني گمرك ايران به ايسنا گفت كه با وجود مكاتبات صورت‌گرفته و درخواست براي مشخص شدن وضعيت اين اقلام، سازمان غذا و دارو نه تنها اقدامي نكرده، بررسي اسناد سرم‌هاي موجود در گمرك حاكي از مكاتبات صورت‌گرفته از سوي سازمان غذا و دارو با گمرك ايران جهت تسهيل در ترخيص فوري سرم‌هاي وارداتي و همچنين واردات مجاز با هماهنگي سازمان غذا و دارو بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون