• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5051 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۷ مهر

خبر

برگزاري شانزدهمين كميسيون مشترك اقتصادي ايران و تركمنستان 

 

احمد قربان‌اف»، سفير تركمنستان در تهران همزمان با سي‌امين سالروز استقلال اين كشور در جمع تعدادي از خبرنگاران ايراني با اشاره به حركت تهران و عشق‌آباد در مسير توسعه روابط دوجانبه خبر داد كه شانزدهمين كميسيون مشترك اقتصادي ايران و تركمنستان در روزهاي آتي در تهران برگزار خواهد شد. قربان‌اف با اشاره به اينكه جلسه پيشين كميسيون مشترك اقتصادي ايران و تركمنستان حدود دو سال پيش برگزار شد، گفت: رياست كميسيون مشترك اقتصادي از سوي ايران برعهده وزير راه و شهرسازي و از سوي تركمنستان برعهده وزير امور خارجه است. پيش‌بيني مي‌شود در اين كميسيون، دو طرف يادداشت تفاهم همكاري در زمينه‌هاي سوآپ گاز، برق و انرژي، مصالح ساختماني و آهن‌آلات و فولاد، ترانزيت ريلي و جاده‌اي كالا امضا كنند. سفير تركمنستان در تهران همچنين با اشاره به نشست سران سازمان اكو اظهار كرد: در سال جاري ميلادي، رياست اكو به تركمنستان منتقل خواهد شد. در همين چارچوب، اواخر ماه نوامبر (آذر ماه) اجلاس سران اكو در عشق‌آباد تركمنستان برگزار مي‌شود. به گفته قربان‌اف، از تمام روساي جمهور كشورهاي عضو اكو دعوت شده كه در اين نشست شركت كنند و در همين راستا از سيد ابراهيم رييسي نيز دعوت به عمل آمده تا در اجلاس عشق‌آباد حضور پيدا كند. به گزارش «اعتماد»، ايران آمادگي خود را براي شركت در اين نشست در سطح رييس‌جمهور اعلام كرده است.


برجام، محور رايزني‌هاي گروسي در واشنگتن 

«رافائل گروسي»، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز دوشنبه از سفر به واشنگتن خبر داد.گروسي در پيامي توييتري نوشت: «جهت رايزني با آنتوني بلينكن [وزير امور خارجه] و كميته روابط خارجي سناي امريكا و ديگر مقامات درباره برجام و راستي‌آزمايي هسته‌اي، تغييرات اقليمي، امنيت و ايمني اتمي و چگونگي حمايت ايالات متحده از اقدامات حياتي آژانس در راستاي سلامت و توسعه، راهي واشنگتن دي‌سي شدم». سفر گروسي به امريكا در حالي انجام مي‌شود كه ۲۲ مهر ماه «علي باقري» معاون سياسي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ميزبان «انريكه مورا» معاون جوزپ بورل مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در تهران بود. پس از برگزاري اين نشست در تهران اعلام شد كه قرار است گفت‌وگوها طي دو هفته آينده در بروكسل از سر گرفته شود.


حمايت قاطع چين  از عربستان سعودي 

وزير امور خارجه چين روز يكشنبه با «شاهزاده فيصل بن فرحان آل سعود» همتاي سعودي خود در مورد روابط و همكاري‌هاي دوجانبه و آخرين تحولات منطقه از جمله موضوع هسته‌اي ايران تلفني گفت‌وگو كرد. به گزارش خبرگزاري «شينهوا»، «وانگ يي» وزير امور خارجه چين در گفت‌وگو با همتاي سعودي خود گفت كه در مواجهه با وضعيت ناپايدار بين‌المللي، چين و عربستان بايد ارتباطات راهبردي نزديك خود را حفظ كنند.وانگ يي با اشاره به اينكه چين هميشه در ديپلماسي خود در خاورميانه به روابط با عربستان سعودي اولويت مي‌دهد، گفت كه چين مايل است دوست و شريكي بلندمدت، قابل اعتماد و پايدار براي عربستان سعودي باشد و منتظر همكاري با رياض براي هدايت روابط دوجانبه به سطحي بالاتر و عميق‌تر است.به گفته وانگ، چين از موضع قاطع عربستان در همراهي چين در موضوعات مربوط به منافع اصلي چين قدرداني مي‌كند و مانند هميشه قاطعانه از حاكميت ملي، امنيت و ثبات اين كشور حمايت كرده و با هرگونه دخالت در امور داخلي عربستان مخالف است.وزير خارجه چين با پرداختن به موضوع «برجام» گفت كه چين موضع مشخص و منصفانه در مورد موضوع هسته‌اي ايران دارد و از ساز و كار بين‌المللي منع اشاعه سلاح اتمي و همچنين امنيت و ثبات در خاورميانه و خليج فارس بدون هيچ گونه منافع يا ملاحظات ژئوپليتيك حمايت مي‌كند.وانگ در ادامه افزود كه چين نگراني مشروع عربستان سعودي براي حفظ امنيت ملي را درك كرده و از آن حمايت مي‌كند. وي گفت كه توافق جامع در مورد موضوع هسته‌اي ايران دستاورد مهم چندجانبه‌گرايي است. وي افزود: «چين همچنان نقش سازنده‌اي در پيشبرد مذاكرات براي از سرگيري اجراي توافق هسته‌اي ايران ايفا خواهد كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون