• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5051 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۷ مهر

كرونا جان كالين پاول را گرفت

كالين پاول، ديپلمات و سياستمدار امريكايي در سن 84 سالگي به دليل «عوارض كرونا» درگذشت. به گفته خانواده پاول او با اينكه «كاملا واكسينه» بود به كرونا مبتلا شده بود. به گزارش بي‌بي‌سي، پاول در دولت جورج بوش پسر و در زمان حمله امريكا به عراق وزير خارجه بود. در آن زمان اين بالاترين مقام رسمي دولتي بود كه يك غيرسفيدپوست به آن رسيده بود. او پسر يك مهاجر جاماييكايي بود.پاول كه در دوره چهار رييس‌جمهور در ارتش و دولت خدمت كرده بود، ژنرال چهار ستاره ارتش امريكا و رييس ستاد مشترك ارتش اين كشور در زمان دولت جورج بوش پدر و حمله اول امريكا به عراق پس از اشغال كويت هم بود. از پاول به عنوان يك جمهوري‌خواه ميانه‌رو  و عمل‌گرا ياد  مي‌شود.
جورج بوش در نامزد كردن پاول براي وزارت خارجه، از او در سال ۲۰۰۰ به عنوان يك امريكايي «بزرگ»، «قهرمان» و «نمونه» ياد كرده بود و «سلامت اخلاقي، احترام عميقش به دموكراسي و احساس وظيفه و غرور سربازي» او را ستوده بود. اما اين خوشنامي از سخنراني معروف پاول در شوراي امنيت سازمان ملل در سال ۲۰۰۳ لطمه‌اي جبران‌ناپذير ديد. پاول مدعي شد عراق سلاح كشتار جمعي دارد كه بعد معلوم شد حقيقت ندارد. خودش در مصاحبه‌اي در سال ۲۰۰۵ گفته بود: «اين لكه‌اي است... كه هميشه در سابقه من خواهد ماند. دردناك بود و هنوز هم  هست.»
كالين پاول يك نظامي كهنه‌كار بود كه در جنگ ويتنام خدمت كرده بود و مشاور معتمد رييسان جمهور امريكا بود. سخنان او در شوراي امنيت سازمان ملل، با اينكه حقيقت نداشت، جامعه جهاني را به حمله به عراق  متقاعدتر كرد. 
مهم‌ترين چيزي كه شايد چند دهه سابقه نظامي و سياسي او را تعريف كرده است صحبت‌هاي او در شوراي امنيت سازمان ملل در سال ۲۰۰۳ بود كه با شكل و نمودار، سلاح‌هاي كشتار جنگي عراق را توصيف كرد و شيشه‌اي كوچك حاوي سم سياه‌زخم نشان داد كه عراق با آن سلاح بيولوژيك توليد كرده است. هيچ‌كدام حقيقت نداشت. پاول در پس پرده درباره تبعات حمله و اشغال عراق به جورج بوش هشدار داده بود، جمله‌اي معروف كه به او منسوب شده است: «اگر بشكني‌اش، به پايت  نوشته  مي‌شود.»
از پاول نقل شده «چهار روز» پيش از اين ارايه در سازمان ملل، مشغول پاكسازي «آشغال‌هايي» بوده كه دفتر ديك چني، معاون وقت رييس‌جمهور به عنوان شواهد امنيتي در اختيار او گذاشته بود. او در سال ۲۰۰۵ به باربارا والترز گفت: «در جامعه اطلاعاتي كساني بودند كه در آن زمان مي‌دانستند منابع‌شان خوب نيست و نبايد به آنها اعتماد كرد اما سكوت كردند. همين مرا  نابود  كرد.»
پس از پايان دوره اول رياست‌جمهوري جورج بوش، «با توافق دوطرف» او از سمت وزير خارجه كنار رفت و كونداليزا رايس جايش را گرفت. پس از آن پاول از زندگي سياسي و نظامي فاصله گرفت و بيشتر به امور شخصي و عام‌المنفعه  پرداخت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون