• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5051 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۷ مهر

چند ویژگی مهم سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان

از سینماسیار مناطق محروم تا مناسب‌سازی فیلم‌ها برای افراد دارای معلولیت

سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان تا 21 مهر ماه در اصفهان برپاست. دومین سالی است که این جشنواره در فضای کرونایی در بخش‌هایی به صورت حضوری و در بخش‌هایی به صورت آنلاین برگزار می‌شود. این جشنواره سال گذشته اولین جشنواره سینمایی بود که به موضوع کرونا پرداخت و همچنین اولین جشنواره آنلاین سینمایی کشور محسوب شد.   

سینمایی که به محلات محروم شهر رفت
شعار این دوره جشنواره، سینما سرزمین خیال بود. همچنین تلاش شد شعار «جشنواره برای همه کودکان» محقق شود. با ابتکار «سینماسیار» امسال برای چهارمین دوره جشنواره توانست گستره مخاطبان خود را به قید «همه» نزدیک‌تر کند و همه فیلم هایی که این روزها در سالن سینماهای شهر اکران می شود برای کودکان مناطق گوناگون شهر به ویژه کودکان مناطق کمتربرخوردار نیز اکران شود. سینماسیار با هماهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به محلات مختلف شهر و پاتوق بازی همه کودکان شهر رفت. با این تفاوت که سال‌های گذشته فیلم های نوستالژیک برای کودکان این مناطق پخش می‌شد و امسال فیلم‌های همین جشنواره برای آنان به نمایش درآمد.  به گفته مدیران برگزاری جشنواره دو تفاوت اساسی در اجرای این آیتم، حضور سینما سیار در نقاط مختلف شهر بود تا کودکان همه مناطق اعم از برخوردار و کمتر برخوردار به تماشای فیلم های جشنواره بنشینند و دیگر اینکه در سال‌های گذشته سینماسیار، فیلم‌های خاطره‌انگیز کودک و نوجوان را برای کودکان مناطق محروم پخش می‌کرد اما در این دوره فیلم‌های همین دوره جشنواره برای کودکان مناطق مختلف شهر اکران می‌شود تا همه کودکان شهر به ویژه کودکان مناطق کمتربرخوردار در شادی جشنواره سهیم باشند.

مناسب سازی فیلم‌ها برای افراد دارای معلولیت
«مناسب‌سازی فیلم‌ها»، کلیدواژه‌ای است که در 4 دوره اخیر به جشنواره کودک اضافه شد و امسال برای چهارمین دوره، ۴ فیلم از فیلم‌های جشنواره برای افراد دارای معلولیت از جمله ناشنوایان و نابینایان مناسب‌سازی شده است. همچنین کودکانی که این روزها در بستر بیماری هستند اما دل‌شان برای دنیای خیال و تصویر پر می‌زند امسال هم از قلم تصمیم‌سازان جشنواره نیفتاده‌اند و مانند دو دوره گذشته، ویژه برنامه و پخش فیلم برای کودکان بیمار بستری در بیمارستان کودکان حضرت امام حسین (ع) اصفهان از طریق تلویزیون اتاق‌های بیمارستان برنامه‌ریزی شده است. از این رو می‌توان گفت «جشنواره برای همه کودکان» که از آن به عنوان شعار و رویکرد جشنواره یاد می‌شود، خارج از چارچوب‌های یک شعار عمل کرده و با اجرای ویژه برنامه‌هایی همچون آینده‌سازان کوچک، برنامه‌هایی را برای کودکان کار و همراهی آنها با جشنواره در‌نظر گرفته است.  کودکانی که به خاطر شرایط کرونایی این روزها یا مشغله تحصیلی نمی‌توانند در سالن‌های اکران حضور داشته باشند با استفاده از نمایش آنلاین جشنواره هم می‌توانند فیلم ببینند هم آموزش؛ پلتفرم فیلیمو و هاشور بخشی از فیلم‌های جشنواره را پخش کرده و کارگاه‌های آموزشی و نشست‌ها و کتابخانه ویديویی در پلتفرم هاشور نمایش داده می‌شود. در پلتفرم تیوا هم رویدادهای جشنواره همانند مراسم افتتاحیه و اختتامیه و جلسات نقد و بررسی پخش می‌شود. 

جشنواره در21 شهر ایران 
کودکان و نوجوانان 21 شهر ایران همزمان با کودکان اصفهانی و تهرانی پای اکران فیلم ها می‌نشینند که ۲۲۲۰ نفر از آنها در قامت داور جشنواره برای داوری آثار و انتخاب جایزه بهترین فیلم از نگاه کودک و نوجوان ثبت‌نام کرده‌اند و 716 نفر از آنها از استان اصفهان هستند که به صورت حضوری و آنلاین فیلم‌ها را تماشا و داوری می‌کنند.   ۵۶۶ اثر سینماگران ایرانی و 17 کشور به دوره سی و چهارم رسید که در‌نهایت، ۱۰ اثر سینمایی، ۸ فیلم ویديویی، ۱۷ فیلم کوتاه داستانی، ۱۶ فیلم پویانمایی کوتاه، ۱۰ فیلم وب سری، ۱۹ فیلم کرونا روایت در بخش داخلی و 10 اثر سینمایی و ۱۰ اثر کوتاه داستانی و در بخش بین الملل پذیرش نهایی شدند. 

100 برنامه جانبی برای جشنواره
در مجموع جشنواره سی و چهارم ۱۰۰ برنامه جنبی نیز در شهر اصفهان تدارک دیده است، بیش از ۶۰ برنامه هم همزمان با روز جهانی کودک و آغاز ماه ربیع الاول توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و در مناطق پانزده‌گانه شهر برگزار می شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون