• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5052 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۸ مهر

اقتصاد بين‌الملل

تشديد چالش انرژي

در زمستان ۲۰۲۱ كمبود برق در چين به رشد دومين اقتصاد بزرگ دنيا آسيب رسانده و باعث اختلال بيشتر در زنجيره‌هاي جهاني عرضه شده است. در اين‌ بين، كمبود گاز در اروپا به‌ خاطر عدم افزايش عرضه گاز روسيه به اين منطقه ادامه دارد.قيمت زغال‌سنگ، نفت و گاز طي هفته‌هاي اخير افزايش داشته و صنايع و مصرف‌كنندگان در مناطق مختلف دنيا از پكن گرفته تا بروكسل را به دردسر انداخته است. فشار تورم بالا رفته و روند بهبود اقتصاد جهان از بحران كرونا هم كند شده است. اين شرايط رهبران دنيا را تحت فشار قرار داده تا طرح‌هاي خود براي دور كردن اقتصادهاي‌شان از سوخت‌هاي فسيلي را اجرايي و براي اجلاس COP26 كه در 31 اكتبر آغاز مي‌شود، آماده شوند.قيمت گاز در اروپا كه براي تامين 35 درصد از نياز خود وابسته به روسيه است، بيش ‌از 350 درصد در سال جاري ميلادي افزايش ‌يافته، بنابراين شركت‌هاي بسياري در اروپا كه گاز و برق را براي خانواده‌ها و كسب و كارها تامين مي‌كردند، تعطيل شده‌اند.چين كه براي به راه انداختن 60 درصد از نيروگاه‌هاي برق خود نياز به زغال‌سنگ دارد، با كمبود عرضه و افزايش قيمت آلاينده‌ترين سوخت فسيلي دنيا مواجه شده كه در عرضه برق به كارخانه‌ها و خانه‌هاي اين كشور اختلال ايجاد كرده است. اقتصاد چين در نتيجه‌ اين محدوديت‌ها 9/ 4درصد در سه‌ماهه سوم سال جاري ميلادي رشد كرده كه آهسته‌ترين روند رشد اقتصاد اين كشور از تابستان 2020 و 9/ 7 درصد كاهش نسبت‌ به سه‌ماهه دوم سال جاري را نشان مي‌دهد.بهبود اقتصاد دنيا از بحران كرونا باعث به دردسر افتادن عرضه‌كنندگان سوخت فسيلي شده است.


استفاده از بيت‌كوين براي گرمايش
شهر ونكوور شمالي ممكن است به نخستين شهري در جهان تبديل شود كه از استخراج بيت‌كوين براي گرمايش استفاده مي‌كند. شركت «لونزديل انرژي كورپوريشن» ماه جاري اعلام كرد با شركت استخراج رمزارز فناوري پاك «مينت گرين» براي استفاده از حرارت برق بازيابي شده مربوط به استخراج بيت‌كوين براي تامين گرمايش شهر قراردادي بسته است. «مينت گرين» از بويلرهاي ديجيتالي براي بازيابي بيش از ۹۶درصد از برق مورد استفاده در استخراج رمزارز به شكل انرژي گرمايي استفاده مي‌كند كه مي‌تواند براي تامين گرمايش شهرها و خدمات‌دهي به فرآيندهاي صنعتي استفاده شود. منبع گرمايش جديد سال آينده معرفي خواهد شد و طبق اعلام «لونزديل انرژي كورپوريشن»، از انتشار بيش از ۲۰ هزار تن گازهاي گلخانه‌اي به ازاي هر مگاوات در مقايسه با گاز طبيعي جلوگيري مي‌كند.

اوپك پلاس به سقف توليد نرسيد
اوپك و متحدانش بار ديگر موفق نشدند طبق اهداف تعيين شده نفت كافي توليد كنند و كمبود عرضه را همزمان با احياي جهان از پاندمي ويروس كرونا تشديد كردند. بلومبرگ به نقل از نمايندگان اوپك پلاس نوشت: اين گروه توليدش را ۱۵درصد بيش از ميزاني كه براي سپتامبر برنامه‌ريزي كرده بود، كاهش داد در حالي كه اين ميزان در آگوست ۱۶درصد و در جولاي ۹درصد بود. اين وضعيت منعكس‌كننده ناتواني بعضي از اعضاي اين گروه شامل آنگولا، نيجريه و جمهوري آذربايجان براي افزايش توليد به سطح توافق شده به دليل عدم سرمايه‌گذاري، اكتشاف و مسائل ديگر است. از نظر تئوري، اوپك پلاس مي‌توانست طبق توافق محدوديت عرضه ۷۴۷ هزار بشكه در روز بيشتر نفت در سپتامبر توليد كند.
تاكيد روس‌ها بر استمرار سياست حذف دلار از مبادلات مالي
الكساندر پانكين، معاون وزارت امور خارجه روسيه گفت: دولت اين كشور مي‌خواهد به اجراي سياست‌ حذف دلار از اقتصاد روسيه ادامه دهد.به گفته اين مقام روس، واشنگتن هر وقت بخواهد مي‌تواند تمام تراكنش‌هايي كه به دلار و از طريق نظام بانكي امريكا انجام مي‌شود را مسدود كند و بايد در نظر داشت كه هنوز احتمال اعمال تحريم عليه روسيه از بين نرفته است. پانكين ادامه داد: بنابراين هيچ شكي در لزوم ادامه اجراي اقدامات مرتبط با حذف سهم دلار از ذخاير ملي و بين‌المللي روسيه به همراه حذف آن از مبادلات بين‌المللي با شركاي خارجي وجود ندارد.معاون وزير امور خارجه روسيه تاكيد كرد در بلندمدت مي‌توان دلار را با ديگر ارزهاي خارجي و دارايي‌هاي ديجيتال جايگزين كرد. دميتري پسكوف، سخنگوي كاخ كرملين نيز پيش‌تر گفته بود كه سياست ضددلاري دولت روسيه فرآيندي مداوم است كه در ديگر كشورها نيز در دستور كار قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون