• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5055 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۳ آبان

ورود به دانشگاه بدون كارت واكسن ممنوع

گروه اجتماعي| روز 10 مهر ماه معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درباره زمان بازگشايي دانشگاه‌هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد كه اواسط يا اواخر ترم جاري، زمان بازگشت دانشجويان به كلاس‌هاي حضوري خواهد بود. علي خاكي‌صديق البته در همان زمان اشاره كرد: «برنامه‌ريزي از جهت اينكه با چه كلاسي، آموزش حضوري شروع شود و چند درصد از دانشجويان را مي‌توان براي آموزش حضوري پوشش داد، در هر دانشگاهي متفاوت است. نكته كليدي اين برنامه‌ريزي‌ها حفظ سلامت دانشجويان، كاركنان و استادان دانشگاه‌هاست.» حالا هر از گاهي دانشگاه‌هاي مختلف در مورد شروط و زمان بازگشت به كلاس‌هاي حضوري خود يا نحوه برگزاري امتحانات پايان ترم توضيحاتي مي‌دهند. اما يك شيوه‌نامه كلي براي تمامي دانشگاه‌ها وجود دارد. روز گذشته معاون آموزشي وزارت علوم اعلام كرد دانشجوياني كه واكسينه نشده‌اند، نمي‌توانند در دانشگاه حاضر شده و از كلاس درس به صورت حضوري استفاده كنند.
خبرگزاري مهر و به نقل از علي خاكي‌صديق در مورد ممنوعيت ورود كاركنان، اساتيد و دانشجويان واكسينه نشده به دانشگاه‌ها نوشت: «اساتيد، دانشجويان و كاركنان دانشگاه‌ها فقط با ارايه كارت واكسن مجاز به ورود به دانشگاه خواهند بود و همه بايد واكسينه شده باشند. دانشجوياني كه واكسينه نشده باشند، نمي‌توانند در دانشگاه حضور يافته و از كلاس درس به صورت حضوري استفاده كنند.» به گفته خاكي‌صديق آمار واكسيناسيون دانشجويان و اساتيد در حال جمع‌آوري است ولي هنوز اين آمار تكميل نشده است: «بر اساس آخرين آماري كه از دانشگاه‌ها به دست آمده بالاي ۶۰ درصد دانشجويان و بالاي ۹۰ درصد اساتيد واكسينه شده‌اند.»
در عين حال به نظر مي‌رسد آمار بالاي 60 درصد واكسيناسيون دانشجويان شايد در ميان بخشي از دانشگاه‌ها صحت داشته باشد. اين موضوعي بود كه سه‌شنبه شب هفته گذشته در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شد و «اعتماد» هم در گزارشي به آن پرداخت. در آن نشست محمدمهدي طهرانچي؛ رييس دانشگاه آزاد اسلامي گفت: «وضعيت واكسيناسيون دانشجويان در تهران به مراتب از شهرستان‌ها بهتر است و در شهرستان‌ها عدم رغبت به واكسيناسيون بيشتر است. اين گزارش نشان مي‌دهد كه در زمينه دانشجويان بايد كار اجتماعي و فرهنگي بيشتري انجام دهيم و عوامل عدم اقبال دانشجويان به واكسن را شناسايي كرد. در واقع 30 درصد دانشجويان در شهرستان‌ها و در تهران تا 60 درصد دانشجويان واكسن زده‌اند.» عبدالله جاسبي با اشاره به اين آمار ابراز كرد: «اين موضوع اگر در دانشگاه‌هاي دولتي هم بدين‌گونه باشد، آمار مايوس كننده‌اي داريم. موقعي تصور مي‌كرديم علت نزدن واكسن در دسترس نبودن آن است اما اگر در دسترس باشد حدود يك‌سوم نزنند مثل اتفاقي است كه در كشور امريكا افتاده است. بايد صدا و سيماي ايران برنامه‌اي براي اين كار داشته باشد و به نوعي به ستاد مركزي كرونا اين موضوع منعكس شود تا در اين مورد هم اقداماتي صورت گيرد.» در ادامه همين بحث‌ها مشخص شد كه هنوز آمار دقيقي از ميزان واكسيناسيون دانشجويان وجود ندارد و خاكي‌صديق هم روز گذشته در گفت‌وگو با مهر به اين نكته اشاره كرد كه «آمار در حال جمع‌آوري است». در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، نماينده وزارت بهداشت گفته بود كه تهيه اين آمار كار پيچيده‌اي نيست. به قول فريد نجفي؛ معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت كه در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي حضور داشت: «اگر آمار دقيقي مي‌خواهيد، اگر كد ملي دانشجويان را به وزارت بهداشت بدهيد، دقيقا پوشش واكسيناسيون را به شما مي‌دهند چون براي هر واكسني كد و نوع واكسن ثبت شده است و تنها يك آناليز ساده و گرفتن ديتا را طلب مي‌كند.»
روز گذشته همچنين قاسم جان‌بابايي، معاون درمان وزارت بهداشت گفت كه «بازگشايي دانشگاه‌ها در كميته علمي كشوري كوويد ۱۹ به صورت جزيي بررسي و تصميمات به صورت كشوري اعلام مي‌شود.» او در گفت‌وگويش با مهر در پاسخ به اين موضوع كه دانشگاه‌هاي كشور غير از علوم پزشكي كه پروتكل بهداشتي واحد و شرايط واكسيناسيون واحدي ندارند، وضعيت بازگشت به آموزش حضوري چگونه خواهد بود، گفت: براي اين موضوع بايد مقاطع مختلف دانشگاه‌ها را اولويت‌بندي كنيم. بايد ابعاد موضوع خوابگاه‌ها، كلاس‌هاي عملي و ميزان كلاس‌هاي حضوري در دانشگاه‌هاي مختلف بررسي شود و در كميته علمي كشوري كوويد ۱۹ در اين زمينه بحث و بررسي صورت گيرد و در نهايت تصميم كميته اعلام مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون