• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5057 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۵ آبان

خبرخوان

دستگاه‌ها بايد در قبال دريافت بودجه پاسخگو باشند

سيد مسعود ميركاظمي در نوزدهمين جلسه ستاد تهيه و تدوين لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ كل كشور، كه با موضوع جايگاه استان‌ها و شهرستان‌ها براي تحقق رشد اقتصادي مد نظر و برنامه‌محور بودن بودجه ۱۴۰۱ برگزار شد، عنوان كرد: تحقق رشد اقتصادي، برنامه‌محور بودن و ساماندهي رديف‌هاي بودجه از محورهاي اصلي بودجه ۱۴۰۱ است؛ لذا براي تحقق اين مهم، بودجه بايد ساده، قابل اندازه‌گيري و قابل نظارت باشد. معاون رييس‌جمهور با بيان اينكه نگاه اجمالي به بودجه سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كسي در قبال مسووليت‌ها پاسخگو نيست، خاطرنشان كرد: يكي از اهداف اصلي از اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۱ اين است كه روند گذشته تداوم نداشته باشد و جداول و توافقنامه‌ها به گونه‌اي تنظيم شود كه استان‌ها و دستگاه‌ها در برابر منابع و اختيارات پاسخگو باشند.


افت فشار گاز در پارس جنوبي آغاز شده‌ است
سعيد محمد در مراسم آغاز به كار نمايشگاه و همايش معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و توسعه صنايع نفت، گاز، پالايش، پتروشيمي و انرژي‌هاي تجديدپذير در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي با بيان اينكه هم‌اكنون ايران يكي از بزرگ‌ترين ذخاير نفت و گاز جهان را در اختيار دارد، گفت: بيماري مزمن اقتصادي از روزي آغاز شد كه كشورهاي بدون ذخاير نفت و گاز با تكميل زنجيره‌هاي ارزش بالاترين بهره را از ذخاير نفت و گاز ساير كشورها بردند. مشاور رييس‌جمهور با اشاره به آغاز افت فشار گاز پارس جنوبي گفت: با توجه به طلب صندوق توسعه ملي از شركت نفت و وزارت نفت بابت تعهدات ارزي، اين آمادگي را داريم كه با دريافت سهميه‌هاي نفت در ازاي سرمايه‌گذاري در مناطق آزاد، تجاري و اقتصادي بخشي از اين بدهي‌ها را در قالب تهاتر تسويه كند. دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي و ويژه اقتصادي با اشاره به آغاز افت فشار توليد گاز در پارس جنوبي و به صدا درآمدن كاهش توليد در اين ميدان مشترك گازي، بيان كرد: تاكنون تمهيداتي براي حفظ و نگهداشت توليد گاز پارس جنوبي ديده نشده است و وضعيت پارس جنوبي مطلوب ارزيابي نمي‌شود.
آغاز مهاجرت سازندگان تجهيزات صنعت نفت به تركيه
رييس‌ هيات‌مديره انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با اعلام اينكه در شرايط فعلي شاهد مهاجرت گسترده سازندگان تجهيزات صنعت نفت به كشورهاي مختلف از جمله تركيه هستيم، تصريح كرد: آسان‌سازي شرايط سرمايه‌گذاري و جذابيت‌ها، سازندگان صنعت نفت را مجاب كرده كه خطوط توليد و سرمايه‌گذاري‌ها را در برخي از كشورهاي همسايه از جمله تركيه انجام دهند. مجيد محمدپور با بيان اينكه براي اشتغال نياز به توليد، براي توليد نياز به سرمايه‌گذاري و براي سرمايه‌گذاري نياز به جذابيت داريم، گفت: آيا در شرايط فعلي جذابيتي براي سرمايه‌گذاري در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي داريم؟ رييس ‌هيات‌مديره انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با اعلام اينكه در شرايط فعلي شاهد مهاجرت گسترده سازندگان تجهيزات صنعت نفت به كشورهاي مختلف از جمله تركيه هستيم، تصريح كرد: آسان‌سازي شرايط سرمايه‌گذاري و جذابيت‌ها، سازندگان صنعت نفت را مجاب كرده كه خطوط توليد و سرمايه‌گذاري‌ها را در برخي از كشورهاي همسايه از جمله تركيه انجام دهند.


10 درصد از بازار رمزارز دنيا، در اختيار ايران است
غلامرضا مرحبا درباره راه‌اندازي رمزارز ملي كه چندي پيش رييس جديد بانك مركزي از آن خبر داده بود، اظهار داشت: رمزارز ملي در حال حاضر فقط يك ايده است و پيش از اين هم اين ايده مطرح شده بود. اينكه داشتن رمزارز ملي ضرورت دارد يا اينكه مي‌توان آن را مديريت كرد و آيا اساسا در نظام تحريم رمزارز ملي امكان و اجازه خواهد داشت، موضوعاتي هستند كه بايد مورد بررسي قرار بگيرند. سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه در حال حاضر 10 درصد از بازار رمزارز دنيا، در اختيار ايران است، گفت: البته بايد توجه داشته باشيم كه رمزارز در واقع ارز نيست بلكه يك نوع دارايي است و شبيه‌سازي ديجيتال از فلزات گرانبها شده‌ است. در دنيا هم اين اصطلاح در حال تغيير است اما به هر حال يك نوع دارايي ارزشمند در تمام دنيا محسوب مي‌شود كه قابل تبادل است. او در پاسخ به اين سوال كه در شرايط تحريم رمزارز ملي چه كاربردي براي ايران خواهد داشت، گفت: اين‌گونه نيست كه از رمزارزها فقط براي دور زدن تحريم‌ها استفاده مي‌شود. اگر انرژي ارزان قيمت در كشور موجود است و اين امكان را داريم كه از اين دارايي نسل جديد استفاده كنيم، مي‌توان اين دارايي را در داخل كشور هم توليد كرد. البته ايده ديگر اين است كه اين دارايي در بورس هم خريد و فروش شود و سرمايه‌ها به اين سمت هدايت شوند تا اينكه به سمت رمزارزهايي بروند كه مبدا آنها مشخص نيست و يك‌شبه با سقوط ارزش چند برابري مواجه شوند. سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس ادامه داد: رمزارز ملي اگر برنامه‌ريزي و مديريت صحيح و قانون‌مند داشته باشد يك فرصت اقتصادي براي كشور مي‌تواند باشد و وسيله‌اي براي توليد و ذخيره ارزش باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون