• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5057 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۵ آبان

خبر

پاسخ نوبخت به ادعاي خزانه خالي
صبح ديروز نامه‌اي با امضاي رييس دفتر و سرپرست نهاد رياست‌جمهوري در دولت دوازدهم منتشر شد كه پاسخي بود به درخواست رييس پيشين سازمان برنامه و بودجه كشور جهت تخصيص بودجه به منظور تكميل و بهره‌برداري از پروژه آبرساني آبيك. محمود واعظي در اين نامه پي‌نوشتي از حسن روحاني را ضميمه كرده مبني بر اينكه «موجودي خزانه به درخواست جنابعالي تخليه شده و موجودي وجود ندارد.» محمدباقر نوبخت معاون رييس‌جمهور پيشين و رييس وقت سازمان برنامه و بودجه در واكنش به اين خبرها گفت: در دولت قبل تصميم گرفته شد تا طرح‌هاي عمراني اولويت‌دار كه تا پايان عمر دولت دوازدهم قابل اتمام هستند را هرچه زودتر به سرانجام برسانيم تا طرح‌هاي نيمه‌تمام كمتري باقي بمانند. براي اين منظور رديفي مختص طرح‌هاي اولويت‌دار نزد خزانه در نظر گرفته شد. به گفته او، مقرر شده بود پس از تاييد اولويت طرح‌ها از سوي دستگاه مربوطه و با توافق رييس‌جمهور، از محل اين رديف، بودجه لازم تخصيص يابد. در همين راستا در چهارماهه اول امسال قريب به ۶۴ هزار ميليارد تومان براي طرح‌هاي عمراني هزينه شد. نوبخت با اشاره به اينكه موجودي اين رديف اوايل مردادماه به اتمام رسيده بود؛ ادامه داد: از همين روي آقاي رييس‌جمهور در پاسخ به درخواست تخصيص بودجه براي تكميل و بهره‌برداري از پروژه آبيك، مرقوم فرمودند كه موجودي اين رديف به پايان رسيده است. رييس پيشين سازمان برنامه و بودجه كشور با تاكيد بر اينكه خزانه در پايان دولت دوازدهم خالي نبوده، يادآور شد: خزانه ورودي مستمر ادامه دارد و هر روز در آن مبالغي تجميع مي‌شود. اين بدان معناست كه خزانه هيچ‌وقت خالي نمي‌شود. حتي اگر چنين ادعاي محالي صحت داشت؛ پس چطور طي سه ماه گذشته حقوق‌ها از سوي دولت جديد پرداخت شده است؟ به اين ترتيب هم ادعاي خالي بودن خزانه تكذيب مي‌شود و هم اينكه عيان مي‌شود دولت دوازدهم تا آخرين روزهاي عمر خود متعهد به انجام طرح‌هاي عمراني بوده است.


عوارض حمل جاده‌اي كالا ۵ درصد افزايش يافت
شوراي اقتصاد در جلسه ۱۲ مهرماه امسال به بررسي درخواست وزارت راه و شهرسازي در تاريخ ۱۵ ارديبهشت امسال مبني بر افزايش يك درصدي نرخ عوارض جابه‌جايي كالا از ۴ به ۵ درصد پرداخت كه در نهايت با افزايش ۵ درصدي آن از ۴ به ۹ درصد براساس تن- كيلومتر موافقت كرد. اين مصوبه از ۱۲ بهمن امسال اجرايي مي‌شود.


تجارت دريايي در ۷ ماهه امسال ۱۰.۷ درصد رشد كرد
مدير كل امور بندري سازمان بنادر و دريانوردي از رشد ۱۰.۷ درصدي عمليات تخليه و بارگيري كالا در بنادر كشور تا پايان مهرماه امسال در هم‌سنجي با پارسال خبر داد و گفت: ميزان عمليات تخليه و بارگيري در بنادر ايران در اين مدت معادل ۸۲.۲۴ ميليون تن بوده است.


مصوبه‌اي براي آزادسازي ثبت سفارش برنج وجود ندارد
 دبير انجمن واردكنندگان برنج در خصوص آزادسازي ثبت سفارش برنج گفت: وزارت جهاد كشاورزي بايد براي آزادسازي ثبت سفارش برنج تصميم بگيرد كه هنوز هيچ مصوبه‌اي در اين خصوص در وزارتخانه مذكور نيست و به واردكنندگان نيز اعلام نشده است. مسيح كشاورز ادامه داد: لغو ممنوعيت ثبت سفارش و اعلام اين خبر در حيطه كاري معاون وزير صمت نيست و وزارت جهاد كشاورزي بايد براي آزادسازي آن تصميم بگيرد كه هنوز هيچ مصوبه‌اي در اين خصوص در وزارت جهاد كشاورزي نيست و به واردكنندگان نيز اعلام نشده است. دبير انجمن واردكنندگان برنج اضافه كرد: در حقيقت نظر و پيشنهاد وزارت صمت اين است كه باتوجه به رصد بازار اگر اجازه واردات برنج در دوره ممنوعيت داده نمي‌شود حداقل ثبت سفارش آن آزاد شود تا با خريد برنج يك‌ماه جلوتر باشيم.


چرايي اختلالات اخير اينترنت در كشور مشخص شد
معاون فناوري مركز ملي فضاي مجازي با تاكيد بر حمايت از ترافيك و پهناي باند داخلي، بر توسعه آن توسط اپراتورها براي دستيابي به سرعت مناسب و باكيفيت اينترنت در كشور تاكيد كرد. ابوالفضل روحاني در پاسخ به چرايي اختلالات اخير در كشور گفت: تنظيم‌گري وزارت ارتباطات در سال‌هاي اخير به نحوي بوده كه مزيت رقابتي توسعه ارتباطات ثابت در كشور از بين رفته و عمده توسعه كشور بر مبناي ارتباطات سيار بوده است. در چنين شرايطي خواه ناخواه افزايش تقاضا براي دسترسي به محتوا يا خدمات داخلي و خارجي موجب اختلال و كاهش كيفيت دسترسي خواهد شد. مخصوصا اينكه در دو سال گذشته با فراگيري بيماري كرونا، ميزان استفاده از خدمات پرترافيك مثل VODها و آموزش آنلاين به‌شدت افزايش يافته است. اين مساله كمبودها و توسعه‌نيافتگي‌ها در زيرساخت ارتباطي كشور را به‌طور ملموس و به‌صورت عمومي هويدا كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون