• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5061 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۰ آبان

همزمان با شتاب دادن به ساخت و ساز شهرك‌هاي يهودي‌نشين در سرزمين‌هاي اشغالي

نخست‌وزير اسراييل: تشكيل كشور فلسطيني ممكن نيست

شهاب شهسواري

نفتالي بنت، نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين در گفت‌وگويي با نشريه ساندي تايمز بريتانيا گفته است كه از نظر او هيچ راه‌حل ممكني براي تشكيل يك دولت فلسطيني در حال حاضر وجود ندارد. اين رهبر رژيم اشغالگر مدعي شده است كه رهبران عرب منطقه هم با او هم نظر هستند. همزمان با انتشار اين اظهارات نخست‌وزير اسراييل، وزير خارجه عربستان سعودي در گفت‌وگويي با شبكه خبري العربيه تاكيد كرده كه اولويت سياست خارجي عربستان سعودي، همچنان تشكيل دولت مستقل فلسطيني به پايتختي قدس شرقي است. نخست‌وزير اسراييل پيش از اين نيز گفته ‌بود كه اجازه تشكيل يك حكومت مستقل براي فلسطينيان به معناي ايجاد يك «دولت تروريستي» است و او هرگز اجازه چنين كاري نخواهد داد. اظهارات بنت در شرايطي مطرح مي‌شود كه رژيم اشغالگر، بدون توجه به فشارهاي بين‌المللي براي توقف شهرك‌سازي در سرزمين‌هاي اشغالي 1967 در طول هفته‌هاي جاري اجازه ساخت 3000 واحد مسكوني جديد در اين مناطق صادر كرده و امروز هم قرار است براي ساخت 1300 واحد مسكوني جديد تصميم‌گيري كند.

بن‌فرحان: بدون تشكيل دولت فلسطيني  رسيدن به ثبات امكان‌پذير نيست
فيصل بن فرحان، وزير خارجه عربستان سعودي شنبه شب در گفت‌وگو با شبكه العربيه با بيان اينكه اولويت عربستان حمايت از تشكيل كشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شرقي است، تاكيد كرد: «بدون آن ثبات واقعي وجود نخواهد داشت.» به گزارش ايسنا در سال ۲۰۲۰، ۴ كشور عربي يعني امارات، بحرين، سودان و مراكش براي عادي‌سازي روابط با اسراييل به توافقاتي دست يافتند كه برخي مقامات انتظار داشتند عربستان به زودي به اين فهرست بپيوندد. پس از آن، عربستان سعودي بارها تاكيد كرد عادي‌سازي روابط با اسراييل تا زمان تحقق راه‌حل «دو كشوري» و طرح صلح عربي ممكن نيست. 

بنت: رهبران عربي با من هم عقيده‌اند
نفتالي بنت كه قرار است اين هفته در راس هياتي بلندپايه براي شركت در كنفرانس آب و هوايي سازمان ملل متحد (COP26) به گلاسكو سفر كند، در مصاحبه با اين رسانه بريتانيايي مي‌گويد: «فكر نمي‌كنم هيچ رهبر مهمي در منطقه باشد كه تصور كند مسيري براي رفتن به سمت فرآيند ديپلماتيك وجود داشته ‌باشد.» وي مدعي شده است: «ما از راه سخت ياد گرفتيم كه امكان جابه‌جايي سرزمين و ايجاد يك‌شبه‌ دولت امكان‌پذير نيست.» به نوشته خبرنگار ساندي تايمز، بنت در اين مصاحبه از استفاده از كلمه فلسطين و اشاره به وضعيت فلسطينيان خودداري كرده است. اين مقام اسراييلي گفته است كه از «تعريف شدن اسراييل بر مبناي تنش با اعراب» خسته ‌شده است. بنت گفته است كه مساله فلسطين در گفت‌وگوهاي او با «رهبران عرب منطقه» دستور كار اصلي گفت‌وگوها نيست و گفته است: «مسائل اصلي دستور كار گفت‌وگوها كوويد-19، ايران و تجارت منطقه‌اي هستند.» او مدعي شده است كه در گفت‌وگوهايش با رهبران عربي «گاهي مساله فلسطين مطرح مي‌شود، اما آنها هم مثل من مي‌دانند كه چه چيزي امكان‌پذير است و خواستار ثبات هستند.» بنت در اين مصاحبه گفته است كه سياست دولت كنوني تحت رهبري او «عدم ضميمه‌سازي [سرزمين‌هاي جديد فلسطينيان] و عدم توقف [ساخت و ساز در سرزمين‌هاي فلسطيني]» است. تصميم اخير دولت بنت براي ساخت و ساز 3000 واحد مسكوني جديد در كرانه باختري رود اردن با واكنش تند بين‌المللي به ويژه از سوي متحدان اين رژيم در واشنگتن و اتحاديه اروپا مواجه شد. به نوشته رسانه‌هاي اسراييلي، قرار است دولت بنت امروز در مورد ساخت 1300 واحد مسكوني ديگر در سرزمين‌هاي اشغالي كرانه باختري تصميم‌گيري كند .

تمام تلاش‌مان را  مي‌كنيم  تا چند قدم از ايران جلوتر بيفتيم
نفتالي بنت در مورد ايران هم به ساندي تايمز گفته است: «ما تمام انرژي‌مان را براي ايستادگي در مقابل آنها استفاده مي‌كنيم، از همه نوآوري‌ها و فناوري‌هاي‌مان و اقتصادمان استفاده مي‌كنيم تا به جايي برسيم كه چند قدم از آنها جلوتر باشيم.» بنت در ادامه اين مصاحبه از رهبران جهان خواسته كه فشار بر ايران را افزايش دهند و مدعي شده است كه تهديد اقدام نظامي در كنار فشار ديپلماتيك و اقتصادي «براي ايران مشخص خواهد كرد كه اگر به غني‌سازي اورانيوم ادامه دهند، نتايج سختي در انتظار‌شان خواهد بود.»

رزمايش بي‌سابقه اسراييل
اداره كل مديريت بحران وزارت جنگ اسراييل و ارتش اين رژيم از روز گذشته رزمايش بي‌سابقه يك هفته‌اي در سطح وسيعي از سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين برگزار كرده‌اند. به نوشته رسانه‌هاي اسراييلي اين رزمايش براي شبيه‌سازي رويارويي با يك جنگ تمام عيار با حزب‌الله لبنان انجام شده است. به گفته مقام‌هاي رژيم اشغالگر، هدف از برگزاري اين رزمايش سراسري يك هفته‌اي اين است كه ميزان آمادگي واحدهاي واكنش سريع اين كشور به بحران‌ها از جمله ارتش، پليس، آتش‌نشاني و اورژانس ارزيابي شود و بهبود يابد. اين رزمايش با هدف ارزيابي درس‌ها از جنگ اخير غزه برگزار شده است، جنگ 11 روزه كه در طول آن علاوه بر موشك‌باران وسيع شهرك‌هاي يهودي‌نشين در سرزمين‌هاي اشغالي، در شهرهايي كه اقليت فلسطيني در آن ساكن بودند، تظاهرات اعتراضي برگزار شد.
ايتزيك بار، فرمانده ستاد مشترك جبهه داخلي ارتش اسراييل در اين خصوص گفته است: «ما درس‌هايي را كه از خيزش داخلي در سطحي كه انتظار نداشتيم، آموختيم و تجربه‌هاي كه كسب كرديم را در اين رزمايش مي‌آزماييم.» به گفته اين فرمانده ارشد رژيم اشغالگر، رزمايش سراسري قرار است از يكشنبه تا پنجشنبه ادامه داشته ‌باشد و در آن شرايط رويارويي شديد نظامي همزمان با شكاف داخلي و شورش در شهرهاي عرب-يهودي، شبيه‌سازي شده است.

پاره كردن قطعنامه محكوميت شوراي  حقوق بشر
پيش از انتشار اظهارات نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين مبني بر عدم اجازه تشكيل دولت مستقل فلسطيني و استمرار ساخت و سازهاي غيرقانوني در سرزمين‌هاي فلسطينيان، نماينده رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين در سازمان ملل متحد، در مقابل نمايندگان كشورهاي جهان در مجمع عمومي اين سازمان، قطعنامه محكوميت حقوق بشري اسراييل در شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد را پاره كرد. جمعه شب، گيلعاد اردان، نماينده اسراييل در سازمان ملل متحد پشت تريبون مجمع عمومي رفت و از شوراي حقوق بشر به دليل محكوم كردن اقدامات رژيم متبوعش انتقاد كرد. اين نماينده رژيم اشغالگر مدعي شد كه از 142 قطعنامه محكوميت صادر شده توسط اين شورا از سال 2006 تاكنون، 95 قطعنامه متوجه اسراييل و نقض حقوق فلسطينيان بوده است. وي با مقايسه رژيم اشغالگر متبوعش با دولت‌هاي ايران و سوريه گفت كه ايران تنها 10 قطعنامه محكوميت و سوريه 35 قطعنامه دريافت كرده است. اردان مدعي شد وسواس شوراي حقوق بشر در مخالفت با اسراييل باعث شده است «رنج‌هاي قربانيان بزرگ‌ترين جنايات عليه بشريت، نشنيده بماند. شرم بر شما، شرم بر شما، شرم بر شما.» وي همزمان به اقدام خئيم هرتزوگ، نماينده وقت رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين در سازمان ملل متحد اشاره كرد كه قطعنامه مجمع عمومي در خصوص «نژادپرستانه تلقي كردن صهيونيسم» را پاره كرده ‌بود. اين قطعنامه بعدها در سال 1991 لغو شد. وي گفت: «اين همان كاري است كه بايد با گزارش ضديهود، تحريف ‌شده و يك‌طرفه انجام داد.» وي نهايتا گزارش شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد را جلوي دوربين‌هاي پخش مستقيم و حاضران در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد پاره كرد.
نزهت شميم، نماينده فيجي در دفتر سازمان ملل در ژنو كه مسووليت رياست شوراي حقوق بشر را بر عهده دارد، بعد از اين سخنراني از عملكرد شوراي حقوق بشر دفاع كرد. وي در پاسخ به اين سوال كه تعدادي از كشورهاي متهم به نقض حقوق بشر در ميان 47 كشور عضو شورا هستند، گفت: «هيچ كشوري با كارنامه ايده‌آل حقوق بشري وجود ندارد و اگر قرار باشد فقط كشورهايي كه هيچ موردي از نقض حقوق بشر در آنها وجود ندارد عضو شورا شوند، ديگر هيچ كس باقي نمي‌ماند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون