• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5061 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۰ آبان

آيا اسراييل در پس كودتاي سودان است؟

عبدالباري عطوان

آيا امريكا و اسراييل در وراي كودتاي دوم البرهان قرار دارند حتي اگر در ملاء عام آن را رد كنند؟ چرا شكست او و پيروزي ملت سودان را بعيد نمي‌دانيم؟ آيا يك كودتاي «اصلاحي» را به رهبري «عبدالرحمن سوار الذهب» ديگر پيش‌بيني مي‌كنيم؟ چگونه و چه زماني؟ ژنرال عبدالفتاح البرهان روز دوشنبه كودتاي دوم خود در سودان را رهبري كرد. اين كودتا قابل پيش‌بيني بود، زيرا دوگانه البرهان و حميدتي در حكومت خواستار تحويل قدرت به غيرنظامي‌ها و اجرايي كردن بندهاي سند قانون اساسي نيستند و آقاي حمدوك، نخست وزير و تمام تيم او را دستگير كردند؛ زيرا آنها با تاييد اين كودتا مخالفت كردند و از حق خود براي تقسيم قدرت و اجرايي كردن سند ذكر شده كوتاه نيامدند.
مساله قابل توجه در اين ميان اين بود كه اين كودتا با حضور جفري فلتمن، فرستاده امريكا در شاخ آفريقا همزمان بود. فلتمن بزرگ‌ترين حامي اسراييل، يكي از طراحان جنگ خونين در سوريه و معامله قرن و بي‌ثبات‌كننده امنيت در لبنان و ثبات آن و رهبر توطئه عليه حزب‌الله و محور مقاومت در لبنان است. نيروهاي كودتاچي اعلاميه آزادي و تغيير انقلاب غيرنظامي در سودان را در سال 2019 رهبري كردند و قرار بود در ماه آينده پس از اتمام دوره رهبري شوراي حاكميت از سوي ژنرال البرهان قدرت را در دست بگيرند؛ اما البرهان اين كودتا را با حمايت فلتمن و اسراييل رهبري و بر قدرت سيطره پيدا كرد و خود را حاكم سودان خواند.
كسي كه به سند قانون اساسي كشور متعهد نمي‌ماند، با بنيامين نتانياهو ديدار مي‌كند، با حكومت نژادپرست اسراييل در فلسطين اشغالي روابط كشورش را عادي‌سازي مي‌كند، ارتش سودان را به ارتش مزدوران تبديل مي‌كند و وارد جنگ يمن مي‌شود و همراه با حميدتي، مسوول قتل‌عام دارفور است، مناسب رهبري سودان، اين كشور عربي و اسلامي و ملتي نيست كه هميشه در سنگر مقاومت و كرامت ايستاده‌اند. بيشتر نظام‌هاي عربي‌اي كه تسليم دستورات ديكته شده امريكا شدند، در دام گمراه‌سازي اسراييل و وعده‌هاي دروغينش درباره كمك‌هاي مالي افتادند و به سمت عادي‌سازي و صلح ابراهام شتافتند؛ از هرج و مرج و عدم ثبات و نگراني روزافزون درباره غافلگيري‌هاي آينده رنج مي‌برند. سودان به سمت مرحله‌اي دردناك و بي‌سابقه از هرج و مرج و بي‌ثباتي پيش مي‌رود و ملتش با نقشه امريكايي - اسراييلي براي تقسيم اين كشور به چند كشور بر اساس اصول نژادي روبه‌رو هستند. تعداد زيادي از استان‌هاي اين كشور در حال حاضر شاهد خشم و جوشش مردم است، آن هم بعد از اينكه اوضاع معيشتي در تلاش براي اجرايي كردن توطئه‌اي همانند سوريه و عراق وخيم شد.
بعيد نمي‌دانيم شاهد كودتايي عليه كودتاي البرهان و چه بسا به رهبري «عبدالرحمن سوار الذهب» ديگري باشيم كه طرفدار ملت خود و هويت عربي و اسلامي آن است و عرصه را از تمام اين سازشكاران پاك مي‌كند و سودان را به جايگاه خود به عنوان كشوري داراي وزن در قاره آفريقا و جهان عربي و اسلامي بازمي‌گرداند. شادي اسراييلي‌ها و متحدان سازشكار عرب آنها طول نخواهد كشيد نه به اين خاطر كه در زمان نادرستي و در آغاز بيداري به رهبري مقاومت صورت گرفت، بلكه به اين خاطر كه با تمام ارزش‌هاي ملي و عقيدتي ملت‌هاي منطقه در تعارض است و هيچ دولتي در اين مسير قدم نخواهد گذاشت مگر اينكه بهاي سنگين آن را بپردازد.
منبع: راي اليوم / ترجمه: ديپلماسي ايراني

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون