• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5061 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۰ آبان

روز پرالتهاب فوتبال ایران چطور گذشت؟

از حذف سرخابی‌ها تا صدور مجوز حرفه‌ای با اخذ ضمانت

گروه ورزش

 

صبح دیروز با خبر حذف تیم‌های استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا آغاز شد. رسانه‌های عربی با توجه به تعطیلی کنفدراسیون فوتبال آسیا در روز یکشنبه خبر دادند سرخابی‌ها به همراه تیم‌های الاتحاد و النصر عربستان، الوحده و العین امارات از لیگ قهرمانان آسیای ۲۰۲۲ حذف شدند. دلیل این اتفاق عدم دریافت مجوز حرفه‌ای عنوان شد. 

برخی رسانه‌های ایران بر اساس اخباری که در رسانه‌های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس منتشر شد مدعی شدند به پنج دلیل مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها صادر نشده است: تعیین مالکیت باشگاه‌ها، تسویه حساب مالیاتی سالیانه ، معرفی ورزشگاه اختصاصی ، تسویه بدهی‌های باشگاه‌ها، حضور بانوان. در همین راستا گفته شد اینکه وزارت ورزش مالک دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است ، اینکه سرخ‌ها با کالدرون و استقلال با برخی از بازیکنان تسویه‌حساب نکرده و اینکه زنان نمی‌توانند به ورزشگاه‌های ایرانی بیایند مورد توجه کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفته است. همچنین مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال خبر داد درخواست فدراسیون از AFC برای دادن مهلت بیشتر به سرخابی‌ها برای تکمیل مدارک مورد موافقت قرار نگرفته است. 
علی خطیر معاون باشگاه استقلال اما مدعی شد بحث حذف سرخابی‌ها از آسیا گرچه واقعیت دارد اما ارتباطی به کنفدراسیون فوتبال آسیا ندارد و کمیته بدوی تایید مجوز حرفه‌ای و کمیته استیناف تایید مجوزهای فدراسیون ، مدارک دو تیم را تایید نکرده‌اند و نباید مشکل را به گردن دیگران انداخت. 
از آنجایی که تا ساعت ۱۹ روز ۳۱ اکتبر (دیروز) تیم‌ها فرصت داشتند مدارک را تکمیل کنند ، تقریبا همه مطمئن شدند دو غول فوتبال ایران رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را از دست داده‌اند. در همین راستا حتی از جایگزین‌های این دو تیم هم نام برده شد و با توجه به اینکه تیم‌های گل‌گهر ، سپاهان، فولاد و پیکان مجوز حرفه‌ای دریافت کرده بودند گفته شد این چهار تیم نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود. با این وجود به یک باره ابتدا پرسپولیس طی یک بیانیه رسمی اعلام کرد مجوز حرفه‌ای باشگاه صادر شده و سپس استقلال! در ادامه حتی تراکتور که در رقابت‌های آسیایی حضور ندارد خبر از اخذ مجوز حرفه‌ای داد.
سایت رسمی باشگاه پرسپولیس در این رابطه نوشت: «با توجه به پیگیری‌ها و تلاش صورت گرفته از سوی حمید سجادی وزیر محترم ورزش و جوانان و عزیزی خادم رییس محترم فدراسیون فوتبال، مسوولان سازمان لیگ و اقدامات و رایزنی‌های انجام شده، مجوز حرفه‌ای پرسپولیس صادر شد.» باشگاه استقلال هم نوشت: «خوشبختانه با حمایت دکتر حمید سجادی، وزیر محترم ورزش و جوانان و آقای عزیزی خادم و جناب آقای بهاروند، مجوز حرفه‌ای استقلال جهت حضور در لیگ قهرمانان آسیا توسط کمیته استیناف صادر شد.»
با بیانیه دو باشگاه مشخص شد اظهارات علی خطیر چندان بی‌راه نبوده و مشکلات مربوط به داخل می‌شده. واقعیت این است كه هر دو تیم مشکلاتی در حوزه‌های گفته شده دارند. هر دو تیم دولتی هستند و وزیر ورزش رییس مجمع هر دو باشگاه است ،هر دو تیم پرونده‌های باز بدهی دارند و موفق به گرفتن رضایت همه طرف‌ها نشده‌اند و زنان هم نمی‌توانند در هیچ یک از بازی‌های دو تیم به استادیوم بروند. اما با اینکه ای‌اف‌سی هم به این موضوعات اشراف دارد مشکلی متوجه تیم‌های ایرانی نشده چون فدراسیون فوتبال ایران به دلایل مختلف با تیم‌ها راه می‌آید و برای آنها مجوز صادر می‌کند و AFC  هم چندان پیگیری نمی‌کند. 
کاظم اولیایی عضو کمیته  استیناف صدور مجوز حرفه‌ای این مساله را تایید کرد و گفت: «در کمیته بدوی سه باشگاه استقلال، پرسپولیس و تراکتور نتوانستند واجد حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان بشوند ولی در استیناف تعهدهایی دادند و قرار شد به صورت مشروط در مسابقات شرکت کنند تا مشکلات را برطرف کنند. این یعنی همان روال سابق انجام شده است. امسال مجوزها به این صورت است که کمیته هر زمانی می‌تواند مجوز را باطل کند. این سه باشگاه متعهد شدند چه از نظر مالی و چه از نظر حقوقی ظرف کوتاه‌ترین زمان مشکلات را حل و اعلام کنند. اگر این کار را نکنند کمیته می‌تواند مجوز را لغو کند.» البته این عضو کمیته استیناف تاکید کرد همچنان مدارک بارگذاری شده دو باشگاه باید توسط AFC مورد تایید قرار بگیرد و اگر این نهاد قانع نشود ممکن است سرخابی‌ها به مشکل بخورند.   

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون