• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5061 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۰ آبان

محسن نصر اصفهانی مربی خانه‌نشین شده تیم ملی تپانچه ایران:

منتقدان به چه چیزی می‌گویند عملکرد؟

دشمنان ایران برای جواد فروغی حاشیه ساختند

هفته گذشته فرصتی دست داد و با محسن نصر اصفهانی سرمربی تیم تپانچه مردان ایران به گفت‌وگو نشستم. در آن برهه نصراصفهانی که موفق شد در قامت مربی برای نخستین بار تیم تیراندازی ایران را در المپیک صاحب طلا کند اعلام کرد در حال آماده‌سازی اردوهای تیم ملی برای مسابقات آینده است. البته همان موقع بحث تمدید قرارداد یا نحوه ادامه همکاری ایشان با فدراسیون مطرح بود. حال خبر رسیده این سرمربی موفق از تیم ملی دور شده و قرار است احمد نجفی هدایت ملی‌پوشان را به عهده بگیرد. با این حال خواندن آن گفت‌وگو خالی از لطف نیست. نصر اصفهانی در این مصاحبه به چگونگی کسب مدال طلای تاریخی اشاره کرده و در مورد حواشی که برای جواد فروغی پیش آمد توضیحاتی ارائه کرده است. 

  از نحوه آماده سازی تیم ملی برای المپیک بگویید. چه روندی طی شد تا ما به مدال طلای المپیک رسیدیم؟
تیم ملی تپانچه از سال 98 که اختیارات سرمربیگری تیم ملی به بنده واگذار شد شرایط خوبی را خدا را شکر پشت سر گذاشته است. در مسابقات قهرمانی آسیا در قطر بچه ها توانستند رکوردهای زیادی را به ثبت برسانند و نتیجه این رکوردها دو تا سهمیه ارزشمند المپیک بود. یکی در بخش زنان که خانم هانیه رستمیان سهمیه گرفت و دیگری در بخش مردان که آقای جواد فروغی موفق ظاهر شد. ایشان برای نخستین بار با کسب مقام سوم آسیایی توانست به این سهمیه دست پیدا کند. بعد از پایان مسابقات قهرمانی آسیا ما برنامه و هدف اصلی‌مان را گذاشتیم برای المپیک توکیو. استارت خیلی خوبی هم زدیم ولی متاسفانه نزدیک‌های عید با شیوع بیماری کرونا در سطح جهان تمام باشگاه‌های ورزشی تعطیل شد. ولی ما نگذاشتیم بچه ها از تمرینات دور بمانند. سعی کردیم با برنامه ریزی مداوم بچه ها در منزل بتوانند تمریناتشان را به صورت خشک و استقامتی ادامه بدهند. ما در انتظار اتمام بیماری بودیم ولی متاسفانه ادامه پیدا کرد. ما هم دیدیم تمرینات خشک و استقامتی نمی تواند آمادگی بچه ها را حفظ کند. با آقای دادگر صحبت کردیم و توانستیم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سالن های تیراندازی در ورزشگاه آزادی استفاده کنیم تا آمادگی بچه ها را به عملکرد بهتری برسانیم. 
  اینکه مسابقات بین‌المللی دوباره آغاز شد تاثیر خوبی روی روند کار شما گذاشت. این طور نیست؟
بله. بچه ها در اردوها خیلی سختی کشیدند و خدا را شکر این سختی ها نتیجه خودش را نشان داد. ما در نخستین مسابقاتی که از زمان شیوع بیماری در سطح جهان برگزار شد، یعنی مسابقات جهانی هندوستان، توانستیم با درخشش آقای فروغی که طلای مسابقات جهانی را به دست آورد، به نتیجه عالی دست پیدا کنیم. در ادامه با تمریناتی که آقای فروغی و خانم رستمیان و خانم سبقت اللهی داشتند توانستند عملکرد خیلی خوبی از خودشان به نمایش بگذارند و در نهایت در مسابقات جهانی کرواسی باز هم آقای فروغی توانست طلای جهانی را برای کشورمان به ارمغان بیاورد. در کنار ایشان آقای گلخندان و پورحسینی به صورت تیمی شرکت کردند و برای اولین بار به مقام سوم جهان دست پیدا کردند. در ادامه بچه ها در حالی که در پیک آمادگی خودشان بودند راهی المپیک شدند و این آمادگی منجر شد به مدال طلای با ارزش المپیک توسط آقای جواد فروغی و جایگاه ارزشمند دهمی المپیک برای خانم رستمیان و جایگاه پنجمی تیمی در میکس تپانچه ده متر. خدا را شکر عملکرد بی‌سابقه و بی‌نظیری تیم تپانچه از خودش نشان داد. 
  الان وضعیت تیم ملی چطور است؟
در حال حاضر در مرحله اردوهای انتخابی در سطح کشور هستیم. دو اردوی انتخابی در فدراسیون برگزار شد و نفرات شایسته و خوبی هم در این اردوها شرکت کردند. ان شاءالله تیم خوب و منسجمی برای مسابقات بازی های آسیایی چین آماده و به مسابقات اعزام می شود. 
  منتقدان شما می‌گویند همه فدراسیون تیراندازی پشت طلای فروغی که یک نابغه است قايم شدند و اگر ایشان را کنار بگذاریم موفقیت خاصی نصیب تیم ملی نشده. 
شما به چه چیزی عملکرد می گویید؟ شما نتیجه المپیک ریو را با این المپیک مقایسه کنید متوجه پیشرفت تیم می شوید. خانم رستمیان درخشش بی‌نظیری از خودش نشان داد. تیم تپانچه دو نفر المپین راهی توکیو کرد. خانم رستمیان با امتیاز 576 و فقط با یک امتیاز اختلاف نتوانست برود فینال. این بسیار کار بزرگ و ارزشمندی است و نباید این را فراموش کنیم. در میکس خانم رستمیان و آقای فروغی هم عملکرد بی نظیری به ثبت رسید و عملکرد عالی خانم رستمیان باعث شد تیم راهی نیمه نهایی بشود. این به نظر من یک انتقاد مغرضانه است که بگویند عملکرد تیم تپانچه به جز جواد فروغی عملکرد ضعیفی بوده. 
  مدال طلای جواد فروغی حاشیه‌هایی هم به همراه داشت. بحث‌هایی نظیر اینکه ایشان در سوریه بودند. بعد هم آن تیرانداز کره‌ای واکنش نشان داد و البته بعدا معذرت‌خواهی کرد. 
دشمنان کشور اسلامی ایران دشمنان کمی نیستند. وقتی خوشحالی مردم ایران را می بینند تمام تلاششان را می کنند و هزینه های گزافی می کنند تا این خوشحالی و سرور را از مردم ایران بگیرند. تمام گروه های معاند تلاش می کنند مردم ایران خوشحال نباشند. ولی خدا را شکر بچه ها با تلاشی که کردند و درخششی که داشتند توانستند لبخند و خوشحالی را در کل ایران پخش کنند. همین بالاترین و بزرگ ترین پاداش بود برای ما. در چنین شرایطی حاشیه ها دیگر اهمیتی ندارد. 
  اینکه می‌گفتند بچه‌ها فشنگ ندارند و در زیرزمین تمرین می‌کنند تا چه حد صحت داشت؟
این مساله که امکانات در کشور محدود است درست است. ولی خب تیرانداز باید از یک جایی استارت بزند. آقای فروغی هم استارت کارش به صورت حرفه‌ای از همان سالن تیراندازی بیمارستان بقیه الله بود. در ادامه با درخشش در مسابقات کشوری توانستند رکوردهای خوبی از خودشان به جا بگذارند و به اردوی تیم ملی دعوت شدند. در اردو هم درخشش خوبی داشتند. ایشان یک نابغه در سطح جهان هستند و ان‌شاءالله با حمایت از ایشان بتوانیم در کنار ایشان تعداد بیشتری از استعدادهای کشورمان را بشناسیم و آنها هم بتوانند راه ایشان را ادامه بدهند. 
  جواد فروغی جزو کسانی است که دیر کشف شدند. چه کنیم تا چنین استعدادهایی زودتر به تیم ملی برسند؟
آقای فروغی راه را باز کرده است. امروز جامعه تیراندازی به خودباوری رسیده که می تواند به مدال‌های با ارزشی در المپیک دست پیدا کند. قطعا سیاست فدراسیون این است که افراد زیادی را در کنار آقای فروغی به اردوها دعوت کند تا اینها بتوانند در کنار ایشان و زیر نظر کادرفنی رشد پیدا کنند. امیدواریم که وزارت ورزش هم حمایت کند تا این امر محقق شود.  

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون