• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5061 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۰ آبان

وعده جديد وزير صمت:

موج افزايش توليد خودرو از دو هفته ديگر

حسين فاطمي‌امين، وزير صنعت، معدن و تجارت روز گذشته (يكشنبه 9 آبان) پس از حضور در كميسيون مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 90درصد بازار دراختيار ايران‌خودرو و سايپاست ولي وزارت صمت نظارت لازم را بر آنها دارد و به همين دليل منتظر آمار توليد آخر سال آنها نمي‌مانيم و برنامه هفتگي از آنها خواسته‌ايم و اين برنامه را هم اعلام وصول كرده‌ايم. وي افزود: موج جديد افزايش توليد خودرو از 2 هفته آينده آغاز خواهد شد و اين موضوع اين‌گونه نبود كه از اول شهريور ماه به اين نتيجه برسيم كه افزايش توليد صورت گيرد و 2 شهريور ماه اين اتفاق بيفتد اما از 2 ماه گذشته وقت گذاشتيم و خوشبختانه زيرساخت‌ها براي اين موضوع فراهم و مقررات آن هم آماده شده است و تاكنون هماهنگي زيادي با خودروسازان انجام گرفته و به نظر مي‌رسد برنامه‌اي كه طراحي شده تا الان خوب پيش رفته و به قول‌هايي كه در مورد افزايش توليد خودرو داده شده براي امسال و سال آينده دست خواهيم يافت.

توييت وزير صمت چه بود؟
گفتني است هفته گذشته وزير صمت در توييتي اعلام كرده بود كه طرح‌هايي در صنعت خودرو طراحي كرده كه سبب مي‌شود قيمت خودرو تا پايان سال ارزان شود. او گفته بود با افزايش توليد خودرو، قرعه‌كشي هم حذف مي‌شود. حال فاطمي‌امين وعده افزايش توليد خودرو را داده و مي‌خواهد از محل افزايش توليد، قيمت‌ها را كاهش دهد. اما آن‌گونه كه كارشناسان اعلام مي‌كنند مساله كنوني صنعت خودروسازي كمبود قطعه است. طبق اعلام سازمان بازرسي بيش از ۱۴۰ هزار خودروي ناقص در پاركينگ خودروسازان وجود دارد، اما چون خودروسازان با كمبود قطعه مواجهند، نمي‌توانند اين تعداد خودرو را روانه بازار كنند. اين در حالي است كه رضا فاطمي‌امين تاكنون چند بار اعلام كرده قرار است 3 ميليون خودرو توليد كند و مدعي است كه افزايش توليد مي‌تواند به كاهش قيمت‌ها منجر شود. 

قيمت خودرو به تدريج كاهش خواهد يافت
وزير صنعت، معدن و تجارت پيش از اين نيز گفته بود: قيمت خودرو به تدريج تا پايان سال كاهش خواهد يافت، زيرا قيمت‌هاي كنوني بازار خودرو غيرمنطقي است و بايد كاهش يابد و تا پايان سال دست‌كم ۱۰۰ هزار خودرو بيش از برنامه طراحي شده امسال توليد خواهد شد، همچنين توليد در سال آينده ۱،۶ ميليون دستگاه خواهد شد و ديگر قرعه‌كشي نخواهيم داشت.
فاطمي‌امين درباره امكان‌پذيري صادرات خودرو هم گفته است؛ امسال امكان صادرات وجود داشت اما به دليل نياز داخل از خودرو‌سازان خواستيم نگاه به داخل داشته باشند گرچه مي‌توانند قطعات خودرو صادر كنند اما از هم‌اكنون براي صادرات خودرو برنامه‌ريزي شده و در همين زمينه سازمان توسعه تجارت جلساتي با خودروسازان برگزار كرده است.
وزير صمت: خبرهاي خوبي در راه است
به گفته وزير صنعت، معدن و تجارت، اكنون سايت گروه صنعتي ايران خودرو در كشور جمهوري آذربايجان فعال است و در چند كشور ديگر نيز در حال فعال كردن ديگر سايت‌ها هستيم و در ماه‌هاي آتي خبرهاي خوبي در اين زمينه خواهيم داشت.
فاطمي‌امين از فعال‌سازي يكي از اين خطوط در آينده نزديك خبر داده و گفته بود: آبان ماه به كشوري كه 2 خط خودروسازي فعال داريم، سفر خواهم كرد و با نخست‌وزير و صنعتگران اين كشور ملاقات‌هايي خواهيم داشت تا خطوط توليد ايران‌خودرو و سايپا فعال شوند. وي همچنين درخصوص واردات خودرو گفته است واردات خودرو در مجموع مي‌تواند براي اين صنعت مفيد باشد، اما در مقطع كنوني و به دليل اينكه تعادل ارزي كشور به‌هم مي‌ريزد، مناسب نيست.
شايان ذكر است كارشناسان اين حوزه معتقدند تا پايان سال گذشته، زيان انباشته خودروسازان از مرز ۵۵ هزار ميليارد تومان گذشته است و با اين حجم از زيان چطور مي‌توان از خودروسازان انتظار جهش توليد و كيفيت را داشت؟ از طرف ديگر به گفته محمدرضا نجفي‌منش رييس انجمن قطعه‌سازان، خودروسازان ۶۰ هزار ميليارد تومان به قطعه‌سازان بدهي دارند. ضمن آنكه چندي پيش اعلام شد خودروسازان خط توليد برخي خودروهاي داخلي را متوقف كرده‌اند، چون قطعات لازم براي توليد و تكميل خودرو را ندارند و تحريم‌ها مانع واردات قطعات لازم هستند حال بايد ديد وضعيت افزايش توليد به كجا خواهد رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون