• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5061 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۰ آبان

پيدا و پنهان

 سرگرداني ۲،۷ ميليون تن كالا روي آب!

روند دپوي كالاهاي اساسي در گمرك و بنادر از ابتداي سال جاري با افزايش همراه بوده است؛ به‌طوري كه مروري بر وضعيت اين اقلام نشان مي‌دهد كه در اواخر فروردين‌ماه حدود ۵،۲ ميليون تن، اواخر ارديبهشت‌ماه ۵،۸ ميليون، اواسط خردادماه ۵،۶ ميليون، اواخر تيرماه ۶،۴ ميليون تن و در اوايل شهريورماه سال جاري حدود ۶،۱ ميليون تن كالاي اساسي به عنوان موجودي و آنچه كه در شناورها وجود داشته است، گزارش شده بود. اما بررسي آخرين وضعيت دپوي كالاهاي اساسي در گمرك و بنادر نشان از افزايش حجم آن به ۷،۲ ميليون تن دارد كه در كنار اقلام موجود در بنادر ۲۰ فروند كشتي كنار اسكله در حال تخليه، حاوي ۴۸۳،۹ هزار تن كالاي اساسي شامل ذرت، جو، شكر و گندم است. همچنين ۳۸ فروند شناور حاوي ۲،۷ ميليون تن كالاي اساسي شامل روغن، سويا، جو، گندم و ذرت در شناورها و در لنگرگاه قرار دارند كه بار آنها تخليه نشده است.


آخرين وضعيت آب‌شيرين‌كن‌ها در ايران

فريبا گلريزان، مديركل دفتر تجهيز منابع مالي و توسعه مشاركت آب و فاضلاب كشور گفت: در حال حاضر ۹۱ پروژه نمك‌زدايي و ارتقاي كيفي با ظرفيت حدود ۵۶۳ هزار و ۶۰۰ مترمكعب در شبانه‌روز داريم كه از اين تعداد ۷۶ پروژه با ظرفيت ۴۰۷ هزار مترمكعب در شبانه‌روز در حال بهره‌برداري و ۱۵ پروژه با ظرفيت ۱۵۶ هزار و ۶۰۰ مترمكعب در شبانه‌روز در حال ساخت است. گلريزان، درباره آخرين وضعيت آب‌شيرين‌كن‌ها در كشور، اظهار كرد: وزارت نيرو در نظر دارد بر اساس برنامه ششم توسعه و سياست‌هاي دولت تا افق ۱۴۰۴ ميزان ۴۰۰ هزار متر مكعب ديگر را به ظرفيت تاسيسات در حال بهره‌برداري اضافه كند تا مجموع ظرفيت در حال بهره‌برداري را تا سال ۱۴۰۴ به ۸۰۰ هزار متر مكعب در شبانه‌روز براي مصارف شرب افزايش دهد.


بيش از ۶،۷ ميليون خانوار  در ايران مستاجر هستند

مجتبي يوسفي، عضو كميسيون عمران مجلس درباره ناموفق بودن كنترل بازار اجاره از سوي دولت اظهار داشت: كنترل قيمت‌ها در بازار آزاد به عرضه و تقاضا برمي‌گردد، البته در كشورمان مشكلاتي در حوزه انحصار وجود دارد و به دليل عدم مديريت ارز با مشكلاتي در انواع بازارها مواجه هستيم. عضو كميسيون عمران اظهار داشت: طبق سرشماري‌هاي سال 95 در حال حاضر بيش از 6 ميليون و 750 هزار خانوار در كشور مستاجر هستند كه طرح جهش توليد مسكن (ساخت يك ميليون واحد مسكوني در سال) مي‌تواند به خانه‌دار شدن مستاجران كمك كند.
مقاوم‌سازي تجهيزات صنعت برق در برابر فرونشست

امين كاوه، مديرعامل يك شركت دانش‌بنيان با بيان اينكه خطر فرونشست براي تجهيزات صنعت برق جدي است، گفت: تلاش مي‌شود نسبت به مقاوم‌سازي آنها اقدام شود.  وي اظهار داشت: اكنون به دليل برداشت‌هاي بي‌رويه از منابع آب‌هاي زير زميني خطر فرونشست در بيشتر مناطق كشور وجود دارد. وي افزود: فرونشست‌ها علاوه بر درگير كردن بخش‌هايي از جامعه، خطر بزرگي نيز براي تجهيزات برق مانند دكل‌هاي فشار قوي و خطوط انتقال و پست‌هاي برق است زيرا ممكن است در فاصله نزديك اين تجهيزات رخ داده و سبب سقوط آنها شود. مشاور پيمانكار ژئوپليتيك از سازمان برنامه و بودجه گفت: وقوع فرونشست در كنار تجهيزات برق يا نيروگاه‌ها مي‌تواند در روند توليد، انتقال و توزيع برق و نيز صادرات آن اختلال جدي به همراه داشته باشد.

هشدار كرونايي اتاق اصناف

 اتاق اصناف ايران اعلام كرد: حسب مصوبات ستاد ملي مبارزه با كرونا، رعايت دستورالعمل‌ها و رويه‌هاي بهداشتي در صنوف براي جلوگيري از شيوع بيماري كرونا از سوي اصناف، امري الزام‌آور است. با توجه به هشدارهاي مقامات بهداشتي مبني بر احتمال بروز موج ششم كرونا و به منظور حفظ سلامت آحاد مردم و خانواده اصناف و جلوگيري از خسارات جاني و مالي، بازرسان اتحاديه‌هاي صنفي به همراه بازرسان ساير دستگاه‌ها نسبت به برخورد قانوني و عاجل با متخلفان به ويژه در صنوف رستوران، اغذيه‌فروشي، سوپرماركت و نانوايي اقدام خواهند كرد. لذا از تمامي واحدهاي صنفي به ويژه در صنوف مذكور انتظار مي‌رود تا با دقت و توجه بيشتري به استفاده از ماسك، شست و شوي دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعي بپردازند و در اين راستا مروج اجراي پروتكل‌هاي بهداشتي از سوي مشتريان و مراجعان به واحد صنفي خود نيز باشند.

وزارت صمت مكلف به رصد روزانه قيمت لوازم خانگي شد

كيوان گردان، مديركل صنايع برقي، فلزي و لوازم خانگي وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره نشست توليد‌كنندگان لوازم خانگي با محمد مخبر، معاون اول رييس‌جمهور گفت: با توجه به حمايت‌هاي جدي كشور و نظام از توليد داخل لوازم خانگي، معاون رييس‌جمهور تاكيد داشت نگاه به كيفيت اين كالاها كه جزو حقوق مصرف‌كننده است، رعايت شود. وي افزود: در اين نشست به صراحت گلايه‌هايي از سوي معاون اول رييس‌جمهور از توليد‌كنندگان لوازم خانگي مطرح و گفته شد تا اين صنايع در مسير منافع مردم حركت كند. مديركل صنايع برقي، فلزي و لوازم خانگي وزارت صمت گفت: در نشست توليدكنندگان با معاون اول رييس‌جمهور قرار شد اين وزارتخانه قيمت لوازم خانگي در بازار را به صورت روزانه رصد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون