• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5064 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۳ آبان

انتخابات هيات رييسه فراكسيون اقليت برگزار شد خبري از فراكسيون اكثريت نيست

رياست نوري قزلجه بر فراكسيون مستقلين

وقتي صحبت، صحبت از شعار باشد، اصولگرايان هم حامي شفافيت و آزادي بيان و رسانه‌ها و فضاي مجازي هستند، هم معتقد به دموكراسي و تحزب و كار تشكيلاتي و اصولي سياسي. آنچه اما با نگاهي به سابقه و كارنامه فعاليت‌هاي اين جناح به نظر مي‌رسد، از شرايطي متفاوت حكايت دارد. مجلس دهم مجلسي سه فراكسيوني بود. مجلسي فاقد فراكسيون اكثريت كه اصولگرايان در دو فراكسيون از سه فراكسيون پارلمان عضويت داشتند. با اين حال در تمامي 4 ساله مجلس، جز همان يك نوبت راي‌گيري روزهاي نخست، هرگز شاهد برگزاري انتخابات هيات رييسه فراكسيون‌ها در آغاز هر اجلاسيه نبوديم، آن‌هم درحالي كه در اجلاسيه نخست، ابتد ا فراكسيوني موسوم به نمايندگان ولايي تشكيل شد و در ادامه دو گروه يعني اصولگرايان ميانه‌روي حامي علي لاريجاني و اصولگرايان تندروتر منتسب به جريان پايداري از يكديگر جدا شده و دو فراكسيون «نمايندگان ولايي» و «مستقلين ولايي» را تشكيل دادند. با اين همه باز جز همان انتخابات روزهاي نخست تشكيل فراكسيون، خبري از برگزاري انتخابات هيات رييسه اجلاسيه‌هاي بعد مخابره نشد. البته وقتي در ماه‌هاي پاياني مجلس دهم، كاظم جلالي رييس فراكسيون مستقلين ولايي به عنوان سفير جديد جمهوري اسلامي در مسكو انتخاب و راهي روسيه شد، اعضاي فراكسيون مستقلين ولايي ناگزير به برگزاري انتخاباتي ديگر شده و درنتيجه غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي، نايب‌رييس اين فراكسيون را به عنوان رييس جديد معرفي كردند. 
مجلس يازدهم نيز اوضاعي مشابه داشت، هرچند تركيب مجلس يكسر متفاوت بود. اين‌بار مجلسي 
دو فراكسيوني روي كار آمد كه اكثريت با محوريت محمدباقر قاليباف، فراكسيون نيروهاي انقلاب را تشكيل دادند و اقليتي كه متشكل بودند از چند اصلاح‌طلب انگشت‌شمار دوره يازدهم و تعدادي از اصولگرايان ميانه‌رو باز با نام «مستقلين ولايي» اقدام به تشكيل فراكسيون اقليت كردند. فراكسيوني كه در اجلاسيه نخست درحالي اقدام به برگزاري انتخابات هيات رييسه كرد كه به ‌طور به ‌نسبت شفاف از نتايج آن انتخابات خبر داد كه روند برگزاري انتخابات هيات رييسه فراكسيون اكثريت، با حداقل شفافيت همراه بود. آنچه اما از اين عجيب‌تر است، آن است كه اصولگرايان حاضر در فراكسيون اكثريت ظاهرا تمايلي به برگزاري انتخابات هيات ‌رييسه در اجلاسيه‌هاي دوم به بعد نداشته و درحالي كه روز گذشته سخنگوي جديد فراكسيون مستقلين ولايي از برگزاري انتخابات هيات رييسه اين فراكسيون در اجلاسيه دوم خبر داد و نام رييس جديد اين فراكسيون را اعلام كرد كه فراكسيون اكثريت همچنان پيرو برگزاري انتخابات نخست هيات رييسه در سال اول، با همان تركيب به كار خود ادامه مي‌دهد.
به هر تفسير ديروز آن‌طور كه محمدعلي محسني بندپي خبر داده، انتخابات هيات رييسه فراكسيون مستقلين ولايي در اجلاسيه دوم برگزار و غلامرضا نوري قزلجه به عنوان رييس فراكسيون انتخاب شده است. اين درحالي است كه به ‌گفته محسني بندپي كه از اين پس سخنگوي هيات رييسه اين فراكسيون خواهد بود، ذبيح‌الله اعظمي و جليل رحيمي جهان‌آبادي به عنوان نواب رييس و محمد باقري بناب و شيوا قاسمي‌پور نيز به عنوان دبيران اين فراكسيون انتخاب شده‌اند. همچنين محمدرضا صباغيان به عنوان كارپرداز در هيات رييسه اين فراكسيون عضويت خواهد داشت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون