• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5064 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۳ آبان

درخشش سنگين‌وزن‌هاي ايراني ادامه داد

زارع، يوسفي و حالا ميرزازاده

محمد امامي

با مدال طلاي امين ميرزازاده در سنگين‌وزن كشتي فرنگي اميدهاي جهان هت‌تريك تاريخي براي ورزش اول كشور رقم خورد. همين چند ماه پيش بود كه در مسابقات جهاني بزرگسالان نروژ اميرحسين زارع موفق شد در سنگين‌وزن آزاد بعد از ۳۳ سال ايران را صاحب نشان طلا كند و همچنين علي‌اكبر يوسفي توانست نخستين طلاي سنگين‌وزن كشتي فرنگي را به ارمغان بياورد. اين دو نتيجه تاريخي و ارزشمند دو روز قبل و در رقابت‌هاي جهاني اميدهاي فرنگي سنجاق شد به نشان طلاي امين ميرززاده در سنگين‌وزن.

امين ميرزازاده فرنگي‌كار المپيكي تيم ملي در دور اول با نتيجه ۶ بر يك نيكولا ميلاتوويچ از نروژ را مغلوب كرد. دارنده مدال طلاي جوانان و نوجوانان جهان در دور دوم در يك ديدار نفس‌گير با نتيجه ۲ بر يك از سد ميخاييل لاپتي‌اف از روسيه گذشت و به مرحله يك‌چهارم نهايي راه يافت. ميرزازاده در اين مرحله آنتون ساونكو از قزاقستان را با نتيجه ۳ بر يك از پيش رو برداشت و راهي مرحله نيمه‌نهايي شد. وي در اين مرحله با نتيجه ۵ بر يك فاتيح بوزكورت از تركيه را شكست داد و راهي ديدار فينال شد. فرنگي‌كار گتوندي در مبارزه فينال داويد اوواسپيان دارنده مدال برنز زير ۲۳ سال جهان از ارمنستان را ۲ بر يك شكست داد و نخستين طلاي تيم ملي را در پيكارهاي زير ۲۳سال قهرماني جهان كسب كرد. به اين ترتيب در كمتر از دو ماه سه نشان خوشرنگ طلا به نام كشتي‌گيران ۱۳۰ كيلوگرم ايران به ثبت رسيد. جالب اينكه امين ميرزازاده مهرماه قرار بود در مسابقات جهاني بزرگسالان شركت كند اما به دليل ابتلا به كرونا مجبور شد اردو را ترك كند و جانشين او يعني يوسفي رفت و طلا گرفت تا اينكه در اميدهاي جهان نوبت به خود ميرزازاده رسيد تا طلب خود را از كشتي دنيا بستاند. 
جهش خيره‌كننده سنگين‌وزن‌هاي كشتي ايران در شرايطي رخ داده كه معمولا روي مدال‌هاي طلاي اين وزن حساب نمي‌شد. حال مشخص شده با برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري، فدراسيون موفق شده نيروهاي نخبه‌اي در اين وزن پرورش دهد. كشتي‌گيران هنرمند و قدرتمندي كه مي‌توانند ميدان‌هاي جهاني را يكي پس از ديگري درنوردند. بدون شك اين موفقيت‌هاي سريالي نمي‌توانسته اتفاقي رخ داده باشد. 
كشتي‌گيران سنگين‌وزن ايران كه در چند وقت اخير خوش درخشيده‌اند سن چنداني هم ندارند. ميرزازاده كه زير ۲۳ است و يوسفي ۲۴ سال سن دارد. اميرحسين زارع از هر دوي اينها كوچك‌تر است و تنها ۲۱ سال سن دارد. اين يعني نه‌تنها امروز كه تا سال‌ها سنگين‌وزن كشتي ايران بيمه خواهد بود و مي‌توانيم بالاخره شاهد طلاي سنگين وزن المپيك براي نخستين‌بار در تاريخ كشتي ايران باشيم. اگر اين بچه‌ها حفظ شوند و مورد توجه قرار بگيرند، اگر فرآيند جذب استعدادها در اين وزن و پرورش نخبه‌ها به همين شكل ادامه پيدا كند و اگر اين بچه‌ها قدر خودشان را بدانند و با چند موفقيت اشباع نشوند قطعا طلاي سنگين‌وزن المپيك هم دور از دسترس نخواهد بود. اميرحسين زارع در توكيو تا يك قدمي رسيدن به فينال و ميرزازاده تا يك قدمي رسيدن به مدال پيش رفتند. اين يعني به قول معروف با يك تكان ديگر آنچه شايسته كشتي ايران است به دست خواهد آمد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون