• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5064 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۳ آبان

كاهش فروش محصولات و اعتراضات صنفي به چه نتيجه‌اي رسيد؟

بيكاري بيش از 20 كارگر در دو واحد صنعتي

گروه اجتماعي|اخباري كه طي روزهاي گذشته  منتشر شد حكايت از آن داشت كه تعدادي از كارگران دو واحد صنعتي به دليل افزايش هزينه‌هاي كار و ناتواني كارفرما از پرداخت اين هزينه‌ها و تعدادي ديگر هم به دليل اعتراضات صنفي نسبت به پرداخت نشدن معوقات مزدي و مطالبات قانوني، به دستور كارفرما از حضور در محل كار منع شده و شغل خود را از دست داده‌اند. طبق اين اخبار منابع كارگري در كارخانه روغن نباتي گلنار كرمان از پايان اعتراض دو روزه كارگران اين واحد توليدي در حالي خبر مي‌دهند كه هشت نفر از همكاران آنها اجازه ورود به محل كار خود را ندارند.
به گزارش ايلنا، تعدادي از كارگران كارخانه روغن نباتي گلنار با اعلام خبر پايان بي‌نتيجه اعتراض صنفي خود با تهديد كارفرما گفتند: روز يكشنبه در دومين روز از اعتراض با وجود حضور بازرس اداره كار در محل كارخانه كارفرما براي پايان دادن به اعتراض كارگران، آنها را تهديد به اخراج كرد كه در نهايت كارگران به محل كارخود بازگشتند. اما ديروز متوجه شديم كارفرما از ورود هشت نفر از همكاران به كارخانه جلوگيري كرده است.
بنا بر اعلام كارگران اين كارخانه، حسين سلطاني، عليرضا سلطاني، رضا طهماسبي، عليرضا طهماسبي، اسماعيل آزادي، مهدي رضايي، حمزه شيدي و علي تهرودي هشت همكار قديمي هستند كه با ۱۵ تا ۱۸ سال سابقه كار اجازه ورود به محل كار خود را ندارند.
يكي از كارگران با بيان اينكه انتظار داريم كارفرما همكاران اخراجي را به كارخانه بازگرداند در غير اين صورت در روزهاي آينده به اعتراضات صنفي خود ادامه مي‌دهيم، اظهار داشت: تعديل اين هشت نفر به پيگيري مطالبات صنفي همه كارگران مربوط است و اگر قرار بود كارفرما اين تعداد همكار را به جرم رهبري ساير كارگران در اجتماعات اخير اخراج كند بايد همه كارگران را اخراج مي‌كرد، چراكه ما كارگران با اختيار و اراده خود در اين تجمع دو روزه حاضر شده‌ايم.
او با انتقاد از مسوولان استاني و شهرستاني به ويژه در حوزه كار كه هيچ حمايتي از كارگران معترض نكردند، گفت: اعتراض كارگران كارخانه گلنار در پي بي‌توجهي كارفرما به‌ عدم رعايت قانون كار، مرخصي‌هاي اجباري بدون حقوق، پرداخت نشدن اضافه كار و تعطيل‌كاري‌ها، پرداخت نشدن حق شيفت، كاهش ميزان توليد و عقد قراردادهاي كوتاه‌مدت يك‌ماهه كارگران انجام شد كه متاسفانه در مقابل اين‌همه بي‌قانوني هيچ عكس‌العملي از جانب مسوولان مربوطه مشاهده نكرديم چنانكه از صبح ديروز، همگي در حالي مشغول به كار شده‌ايم كه در شرايط شغلي ما هيچ تغييري ايجاد نشده است. همچنين برخي منابع كارگري در كارخانه آب معدني داماش از افزايش تعداد كارگران بيكار شده اين واحد توليدي براي كاهش هزينه‌هاي توليد خبر دادند و به خبرنگار ايلنا گفتند: طي روز‌هاي گذشته تعداد ديگري از كارگران باقيمانده كارخانه آب معدني داماش به دليل افزايش هزينه‌هاي توليد از كار بيكار شدند و تنها حدود ۳۰ كارگر در كارخانه باقي‌ مانده‌اند. كارگران گفتند: اين واحد توليدي حدود ۴۶كارگر شاغل دارد كه ابتداي آبان ماه جاري پنج كارگر با اتمام قرارداد شغل خود را از دست داده‌اند. پيش از اين (حدود ۴۰ روز پيش) 6 نفر از كارگران كارخانه با فشار مسوولان براي كاهش هزينه‌هاي كارخانه بيكار شدند. به گفته كارگران؛ كارفرما اعلام كرده است با آغاز فصل سرما تقاضا براي خريد آب معدني كاهش پيدا كرده است. در عين حال در يك ماه گذشته قيمت مواد اوليه توليد بطري از سوي توليدكنندگان مواد پتروشيمي ۳۷ درصد افزايش قيمت داشته بنابراين ناچار شده به دنبال محدود شدن فعاليت كارخانه، تعداد ديگري را تعديل كند. آنها با يادآوري اينكه هنوز نزديك به ۳۰كارگر در اين واحد مشغول كارند، افزودند: اين تعديل‌ها در حالي در راستاي كاهش هزينه‌ها صورت گرفته كه كارفرماي طبق توافقنامه‌اي كه با هلدينگ بانك ملي (مالك سابق) كرده بود متعهد به حفظ امنيت شغلي و پرداخت به موقع حقوق كارگران شده بود.
يكي از كارگران تعديل‌شده علاوه بر اينكه امكان افزايش تعداد كارگران بيكار شده را بعيد ندانست، گفت كه هنوز كارگراني كه اخيرا بيكار شده‌اند تسويه‌حساب و مطالبات مزدي و سنواتي خود را دريافت نكرده‌اند. اين كارگر بيكار همچنين تاكيد كرد كه همه كارگران خواهان بازگشت به كار همكاران خود هستند و از مسوولان خواست در خصوص رفع مشكلات اين واحد توليدي و بازگشت به كار كارگراني كه اكنون در وضعيت بد معيشتي قرار دارند، همكاري ويژه داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون