• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5071 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۲ آبان

برجام و درجه‌اي از واقع‌بيني

همان مجلسي كه توافقي را تصويب كرده، بعدا مي‌تواند آن را لغو كند. نمونه‌هاي زيادي را مي‌توان در اين رابطه مثال زد. اينكه بايدن تضمين كند كه امريكا در دوره تصدي او از برجام خارج نخواهد شد، به نحوي (البته ناكافي) در بيانيه امريكا، فرانسه، آلمان و انگليس در 30 اكتبر گذشته آورده شده است.
اظهارات آقاي باقري كني نيز مويد همين تعديل در ادبيات بود، ازجمله سخن به ظاهر تند وي مبني بر اينكه «ما مذاكره هسته‌اي نداريم زيرا موضوع هسته‌اي در سال ۱۳۹۴ در قالب توافقي كه بين ايران و ۱+۵ شكل گرفت، به‌طور كامل حاصل شد.» اين سخن و تاكيد وي بر اينكه «موضوع اصلي ما در اين مذاكرات پيامدهاي ناشي از خروج ايالات متحده امريكا از برجام» خواهد بود، سخني درست و كليدي است. اين سخن به‌طور ضمني مي‌تواند حاكي از تاييد تام و تمام برجام 94 و آمادگي براي برگشت به آن در صورت برداشته شدن تحريم‌هاي وضع‌شده بعد از خروج ترامپ از برجام باشد. مصاحبه آقاي باقري با فيگارو و گاردين نيز مويد اين برداشت است. وي به فيگارو گفته است: «مساله اساسي خروج امريكا از برجام است و همه مشكلات از اين خروج منشأ گرفته است.» وي همچنين به گاردين گفته است كه خواست ما صرفا «برداشتن تحريم‌ها مطابق برجام است» و اينكه «توافقي حاصل شده و نظر ما اين است كه بايد اجرا شود.» وي به درستي به گاردين گفته است اينكه مذاكرات از چه نقطه‌اي از سر گرفته شود، واقعا مساله مهمي نيست. تاكيدات ايشان در مصاحبه با گاردين بر «راستي‌آزمايي» رفع تحريم‌ها، «امكان ايجاد نهادي براي راستي‌آزمايي»، تضمين اروپايي‌ها به انجام تجارت با ايران مثلا از طريق «مقررات بلاك‌كننده» و ... همگي اگر چه قابل بحثند، اما حكايت از گرايش به تمركز بر مسائل جدي و عيني دارد و نهايتا كلام روشن‌تر و صريح‌تر را در توييت چهارشنبه شب آقاي اميرعبداللهيان ديديم و آن اينكه «بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان يك اصل مهم و هدايت‌‌گر است.» همسو با اظهارات مقامات ذي‌ربط در امور هسته‌اي، حركتي در برخي چهره‌هاي اصولگرا در جهت واقع‌بيني نيز ديده مي‌شود. از جمله همزمان آقاي پورمحمدي دبيركل جامعه روحانيت مبارز به «انتخاب» گفته است، «خود را از حداقل‌هايي كه مي‌تواند از طريق مذاكره حاصل شود، محروم نكنيم.»
البته همان‌طوركه اشاره شد، هنوز براي قضاوت و خوشبيني خيلي زود است. هنوز همه مخالفان سابق برجام روي يك طول موج نيستند و اظهارات متناقض شنيده مي‌شود. اما اگر اين حركت مثبت در جهت واقع‌گرايي تعميق و تثبيت شود، به معني برداشته شدن يكي از موانع از سر راه نيل به توافق خواهد بود و حداقل مي‌تواند در صورت بن‌بست در مذاكرات، خنثي‌كننده تلاش غربي‌ها براي مقصر جلوه دادن ايران در «بازي مقصريابي» باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون