• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5071 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۲ آبان

خبرخوان

مذاكره با چيني‌ها  براي ساخت مسكن ادامه دارد
رستم قاسمي، وزير راه و شهرسازي درباره مذاكره با شركت‌هاي خارجي براي ورود فناوري‌هاي نوين ساخت‌وساز مسكن به كشور اظهار كرد: در راستاي ورود فناوري‌هاي نوين مذاكره با چيني‌ها ادامه دارد. وي افزود: نمايندگاني از شركت‌هاي چيني در كشور حضور دارند و در حال مذاكره با آنها هستيم. وي تصريح كرد: البته قرار نيست كه چيني‌ها كارگر به ايران بياورند، يا مهندس يا مصالح ساختماني وارد كشور كنند. وزير راه و شهرسازي تاكيد كرد: چيني‌ها فناوري‌هاي نوين ساخت‌وساز را به ايران مي‌آورند.


عبور ارزش دارايي‌‌هاي بانكي  از ۹ هزار ميليارد تومان
بانك مركزي با انتشار گزيده آمارهاي اقتصادي تا پايان شهريورماه، خلاصه وضعيت ميزان دارايي و بدهي سيستم بانكي در اين دوره را نيز منتشر كرد. براساس جدول آماري منتشرشده ميزان دارايي و بدهي سيستم بانكي در شهريورماه به ۹ هزار و ۱۷۴ هزار ميليارد تومان رسيد. ميزان دارايي خارجي بانك‌ها نيز در اين دوره ۲هزار و ۴۶ هزار ميليارد تومان و ميزان بدهي بخش دولتي ۶۵۵ هزار ميليارد تومان بود. بدهي بخش غيردولتي به سيستم بانكي در شهريورماه نيز برابر با ۲هزار و ۹۰۳ هزار ميليارد تومان گزارش شده است. دارايي‌هاي سيستم بانكي در شهريورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۶.۳ درصد و در مقايسه با اسفندماه ۹۹ نيز ۲۰.۹ درصد رشد داشت.


واردات 4هزار تن تخم‌مرغ
كاشاني رييس هيات‌مديره اتحاديه مرغداران ميهن گفت: روزانه ۱۰۰ تن تخم‌مرغ در غرفه‌هاي ميادين و فروشگاه زنجيره‌اي تهران و ۳۰ تا ۵۰ تن در مراكز استان‌ها با نرخ مصوب هر شانه ۴۳ هزار تومان عرضه مي‌شود. وي افزود: بنابر آمار تاكنون ۴ هزار تن تخم‌مرغ توسط پشتيباني امور دام وارد شده كه قرار است به ميزان نامحدود با نرخ مصوب در بازار عرضه شود. به گفته وي در حال حاضر ۵۰ ماشين سيار در سطح شهر اقدام به توزيع تخم‌مرغ با نرخ مصوب مي‌كنند كه پيش‌بيني مي‌شود با ادامه اين روند بازار كنترل شود.


بي‌سابقه‌ترين خشكسالي در ۵۲ سال اخير
علي‌اكبر محرابيان وزير نيرو با اشاره به اينكه ما در حال پشت سر گذاشتن سالي هستيم كه در ۵۲ سال گذشته خشك‌ترين سال‌ها بوده، گفت: بحمدالله در آبان امسال متوسط بارش در ايران خوب بود و پيش‌بيني‌ها از ادامه بارش‌ها حكايت دارد. وي با حضور در جمع كشاورزان اصفهان افزود: ارثي كه امروز به دولت رسيده، سدهاي خالي، سوءمديريت و پروژه‌هاي تعطيل است. وي اضافه كرد: اگر پروژه‌هاي حوضه زاينده‌رود در زمان خودش اجرا مي‌شد، امروز شاهد اين همه رنج نبوديم. وي با يادآوري اينكه ۵۰ سال پيش به ازاي هر ايراني ۶ هزار و ۵۰۰ متر مكعب آب داشتيم، تصريح كرد: در طول اين سال‌ها خشكسالي و افزايش مصرف داشته‌ايم، پس بايد با رعايت عدالت، خودمان را با اين شرايط سازگار كنيم.


۵ ميليارد دلار قاچاق مرزي داريم
اميرمحمد پرهام‌فر، مديركل پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: تمام درآمدهاي حاصل از اجراي طرح حمايت از معيشت مرزنشينان در همان مناطق هزينه خواهد شد. 30 درصد منافع حاصل از اجراي طرح، براي پروژه‌هاي فرهنگي و اجتماعي مناطق مرزي و 30 درصد براي تقويت اشتغال مناطق و 40 درصد هم براي تجهيز بنادر هزينه خواهد شد. پرهام‌فر در خصوص برآورد حجم قاچاق از طريق مرز‌ها گفت: از كل رويه‌هاي قاچاق مرزي، بين 4 تا 5 ميليارد دلار قاچاق صورت مي‌گيرد. مدير كل پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: نگاه ما به مرز تاكنون تهديدمحور بوده درحالي‌كه بايد فرصت‌محور باشد.


 رييس‌جمهور گفتند براي حذف ارز ۴۲۰۰ عجله ندارند
محمد خوش‌چهره كارشناس اقتصادي گفت: جلسه شامگاه سه شنبه با آقاي رييس‌جمهور خوب مديريت نشد و به جاي اينكه در مسائل كلان‌تر و معيشت مردم بحث شود اكثر بحث‌ها حول ارز 4200 توماني چرخيد. البته  انتقاد ديگري هم به جلسه وارد بود كه فرصت صحبت‌هاي 5 دقيقه‌اي براي چنين مسائل مهمي بسيار كم است و در اين فضا فرصت پاسخ‌هاي عقلايي نيست. وي گفت: متاسفانه در دولت‌هاي گذشته هرجا كسري مي‌آورند رو به شوك ارزي و افزايش نرخ ارز آورده‌اند. اين شوك ارزي تورم‌زاست و باعث اختلاف طبقاتي شده است و توليد را نابود كرده است، در جلسه سه‌شنبه شب با رييس‌جمهور طرح حذف ارز 4200 توماني و اين‌طور مسائل مطرح بود كه خوشبختانه آقاي رييس‌جمهور دغدغه‌ها را شنيده بودند و گفتند كه براي حذف ارز4200 توماني عجله‌اي نداريم و ممكن است ارز 4200 توماني را تا سال 1401 حفظ كنيم.


ارمنستان جاده جديد براي كاميون‌هاي ايراني پيشنهاد كرد
نيكول پاشينيان، نخست‌وزير ارمنستان در جلسه كابينه خود اعلام كرد، دولت ارمنستان تصميم گرفته است تا يك جاده جايگزين را به شهروندان و خودرو‌هاي حامل بار پيشنهاد دهد تا آنها از جاده جايگزين استفاده كنند. پاشينيان، اين موضوع را يادآوري كرد كه مقامات جمهوري آذربايجان از ماه اوت سال 2021 از كاميون‌هاي حامل بار ايراني در بخش‌هايي از «عيوضلي و چايزمي» كه از قلمرو اين كشور در جاده گوريس- كاپان عبور مي‌كنند، عوارض گمركي دريافت مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون