• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5074 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ آبان

حسن كاظمي‌قمي، نماينده ويژه رييس‌جمهور به افغانستان سفر كرد

ديدار با طالبان در كابل

گروه  ديپلماسي

افغانستان در بلاتكليفي دست و پا مي‌زند. ظاهر امر از سلطه طالبان حكايت دارد اما شواهد ميداني چون سقوط بي‌سابقه ارزش پول ملي، گسترش فقر و قحطي، تلاش افغان‌ها براي خروج از كشور، افزايش حملات تروريستي، مسدود ماندن اموال افغانستان در خارج از كشور و تداوم توقف كمك‌هاي بين‌المللي به كابل از ناتواني طالبان در مديريت اوضاع خبر مي‌دهد. نيروهاي خارجي به شمول امريكايي‌ها طبق خواسته طالبان خاك اين كشور را ترك كرده‌اند و حتي مسووليت حفاظت از منافع خود در اين كشور را هم به كشور ثاني (قطر) سپرده‌اند تا همچنان به حلقه‌هاي زنجيره اشتباه مكرر در افغانستان بيفزايند.

 طالبان كه ايران در چندماه اخير از عنوان «هيات حاكمه افغانستان» براي اشاره به آن استفاده مي‌كند تلاش گسترده‌اي را براي جلب حمايت و مشروعيت منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي آغاز كرده تا شايد بتواند در سايه آن هم موقعيت سياسي تصاحب شده را تثبيت كرده و هم با ازسرگيري كمك‌هاي بين‌المللي به افغانستان و عادي‌سازي رابطه اقتصادي و تجاري به خصوص با همسايگان، بحران اقتصادي به وجود آمده را كنترل كند. 
در حالي كه خبرهاي رسيده از ولايت‌هاي متفاوت در افغانستان از تداوم سخت‌گيري بر تحصيل دختران و حضور زنان در عرصه اجتماعي حكايت دارد، در كابل و ولايت‌هاي مرزي افغانستان رفت و آمدهاي ديپلماتيك كه از قريب به يك ماه پيش آغاز شده بود تنوع و تعدد بيشتري به خود گرفته است. در ميان حلقه كشورهاي منطقه‌اي و همسايه افغانستان، كشورهايي چون چين و پاكستان رويه نسبتا متفاوت‌تري را در پيش گرفته‌اند. چين با تعريف ابزارهاي اقتصادي جديد براي همكاري با طالبان در حوزه‌هاي متفاوت به دنبال كمك مالي به طالبان براي مقابله با بحران انساني به وجود آمده به خصوص فقر و گرسنگي گسترده در افغانستان است و پاكستان با تعريف مسووليتي بيشتر سياسي به دنبال تسريع روند به رسميت شناخته شدن سياسي طالبان به خصوص توسط همسايگان است. 
هرچند كه پس از سلطه طالبان بر افغانستان كشورهاي همسايه كم و بيش ارتباط‌هاي ديپلماتيك با ارگ رياست‌جمهوري را حفظ كردند اما تغيير سطح و تفاوت زمان‌بندي در اين رفت و آمدها غيرقابل انكار است. به عنوان نمونه در حالي كه پاكستان، روسيه و چين در نزديكي به طالبان پرهيزي به خرج ندادند اما ايران با ملاحظه بيشتري گام‌هاي خود را تنظيم كرد. هرچند تهران سفارتخانه و نمايندگي‌هاي خود در افغانستان را به‌رغم اوضاع نابسامان سياسي و امنيتي در اين كشور باز نگه داشت اما خط قرمز ايران چه در دولت دوازدهم و چه در دولت جديد تعجيل در به رسميت شناختن طالبان بدون در نظر گرفتن مصلحت مردم افغانستان و حقوق اقليت‌هاي قومي و مذهبي و البته زنان بود.  ايران از ابتدا تا به امروز تاكيد داشته كه از تشكيل دولت فراگير در افغانستان با مشاركت تمام قوميت‌هاي مذهبي و سياسي حمايت مي‌كند . همزمان طالبان در جريان خط قرمزهاي تهران در حوزه مبارزه با جريان‌هاي تروريستي، حقوق اقليت شيعه و هزاره‌هاي افغانستان و همچنين عدم تبديل شدن اين كشور به پايگاهي براي تهديد امنيت ملي ايران است. با استناد به همين دغدغه‌ها بود كه سفير ايران -به‌رغم موج مهاجرت افغان‌ها به ايران- در كابل براي ديدار رسمي با مقام‌هاي طالبان عجله به خرج نداد يا ايران از طالبان براي شركت در نشست همسايگان افغانستان به علاوه روسيه در تهران دعوتي به عمل نياورد يا پيگيري از سرگيري بخشي از روابط اقتصادي و تجاري را به شركت‌هاي خصوصي واگذار كرد. 
همزمان در چند هفته اخير بر تعداد عمليات‌هاي تروريستي عليه شهروندان افغان به خصوص شيعيان در گوشه و كنار افغانستان افزوده شده و اين در حالي است كه داعش مسووليت اين حملات را برعهده گرفته است. خلأ قدرت سياسي، نابساماني اقتصادي، نبود قوه نظامي قابل توجه و منسجم دست به دست هم مي‌دهد تا افغانستان به يك بهشت امن براي جان گرفتن گروه‌هاي تروريستي تبديل شود. طالبان همواره تاكيد داشته كه مانع از تحقق چنين سناريويي در افغانستان خواهد شد و امروز نيز ادعا مي‌كند كه داعش يا ساير گروه‌هاي تروريستي جا پاي قدرتمندي در اين كشور ندارند. تداوم وضعيت نابسامان سياسي، اقتصادي و امنيتي در افغانستان كشورهاي همسايه را به اين فكر واداشته كه به‌رغم تضارب آرا و شايد هم تصادم منافع در برخي موارد روي منافع مشترك كه بازگشت صلح و ثبات به افغانستان، مقابله با تبديل شدن اين كشور به بهشتي براي گروه‌هاي تروريستي و كمك به بهبود وضعيت اقتصادي آن به منظور كند كردن روند مهاجرت است، كار كنند. در چنين شرايطي ما شاهد تحركات جديد در ديپلماسي ايران در افغانستان هستيم. تحركاتي كه با ديدار رسمي سفير ايران در كابل با مقام‌هاي طالبان و سفر استاندار خراسان رضوي به اين كشور آغاز شد و در تحولي جديد به سفر روز گذشته حسن كاظمي‌قمي، نماينده ويژه رييس‌جمهور در امور افغانستان به كابل رسيد. پيش از انجام اين سفر، «سيدحسن مرتضوي» معاون سفير ايران در كابل در ديدار با «عبدالسلام حنفي» معاون نخست وزير طالبان درباره گسترش روابط بين دو كشور و محورهاي مورد بحث در سفر نماينده ويژه رييس‌جمهور ايران به كابل گفت‌وگو و تبادل‌نظر كرده بود. 
طبق گزارش توييتري سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل ديدار با مقامات عالي طالبان و گفت‌وگو درباره موضوعات مختلف همچون مسائل منطقه‌اي، مهاجرين، كمك‌هاي بشردوستانه، تشكيل دولت فراگير و به ويژه موضوعات اقتصادي محورهاي اصلي سفر كاظمي قمي به افغانستان را تشكيل مي‌دهند. 
به گزارش «اعتماد»، سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري روز دوشنبه درباره سفر كاظمي‌قمي به كابل گفت: سفر اين مقام ايراني به عنوان نماينده ويژه جمهوري اسلامي ايران در امور افغانستان انجام مي‌شود و او گفت‌وگوهايي با هيات حاكمه سرپرستي در افغانستان درباره موضوعات مختلف مربوط به وضعيت امروز و فرداي مردم افغانستان خواهد داشت. ما نگران رشد افراطي‌گري و تروريسم در افغانستان هستيم و بدترين شكل اين تروريسم هم حمله به نمازگزاران است كه چندين‌بار رخ داده است. مسووليت مستقيم تامين امنيت برعهده هيات حاكمه سرپرستي افغانستان است.متاسفانه گزارش‌هايي درباره فعاليت داعش در جغرافياي افغانستان دريافت مي‌كنيم كه نگران‌كننده است. 
به گزارش «اعتماد»، حسين اميرعبداللهيان وزير خارجه نيز در نشست خبري با وزير خارجه تركيه در تهران درباره رويكرد ايران نسبت به تحولات افغانستان گفت: در موضوع افغانستان نيز ما با جديت موضوع تشكيل دولت فراگير در اين كشور را دنبال مي‌كنيم. امروز هم نماينده ويژه جمهوري اسلامي ايران در امور افغانستان طبق برنامه در كابل خواهد بود و يكي از اهدافي كه هيات جمهوري اسلامي دنبال مي‌كند تشويق همه طرف‌ها در افغانستان به تشكيل دولت فراگير ملي است.

كاظمي‌قمي در كابل: 
موضع ما منطبق با خواسته‌هاي مردم افغانستان است
به گزارش «اعتماد»، حسن كاظمي‌قمي كه صبح روز گذشته در راس يك هيات بلندپايه وارد كابل شد در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: كشور متجاوزي كه در ۲۰ سال گذشته قصد حاكميت بر افغانستان را داشت، هم‌اكنون پس از شكست، در تلاش تقويت گروه‌هاي تكفيري در افغانستان است. كاظمي‌قمي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران درباره به رسميت شناختن دولت طالبان گفت: «ما به خواست مردم افغانستان احترام مي‌گذاريم و موضع ما منطبق با خواسته‌هاي مردم اين كشور است.»  نماينده ويژه ايران در امور افغانستان با اظهارنظر در اين باره كه با تشكيل دولتي مقتدر در افغانستان، ثبات نيز در منطقه حاكم شود، افزود: افغانستان نيز مانند ايران با تحريم‌هاي ظالمانه غرب مواجه است و دو كشور تلاش خواهند كرد با ايجاد مرزهاي امن همكاري‌هاي بيشتري داشته باشند.ايران همواره در كنار مردم افغانستان بوده و امروز هم در همه ابعاد امنيتي، اقتصادي و سياسي در كنار مردم افغانستان خواهد بود.
كاظمي‌قمي با اشاره به شكست امريكا در افغانستان گفت كه برخي كشورها با استفاده از نام هراس‌افكني، در پي راه‌اندازي جنگ نيابتي در افغانستان هستند.

 


وزير امر به معروف و نهي از منكر طالبان:
پيشرفت ايران پيشرفت افغانستان است

«محمد خالد الحنفي»، وزير امر به معروف و نهي از منكر طالبان در ديدار با هيات چهارگانه علماي ايران گفت: مردم ايران و افغانستان همه مسلمان هستند و موفقيت شما موفقيت همه امت اسلامي است.امر به معروف و نهي از منكر نيز سبب استحكام نظام اسلامي مي‌شود و اين موضوع در دين هم مهم است؛ بنابراين بدون برپايي حكومت احياي دين و امر به معروف امكان ندارد.
الحنفي با تاكيد بر اينكه كتاب آسماني، خدا و پيامبر سني و شيعه مشترك است، تصريح كرد: هر دو پيروان قرآن هستند و «ضعف ما در تفرقه و قدرت ما در اتحاد است.»پيشرفت ايران پيشرفت افغانستان است، ما همه مسلمانيم، دشمن مي‌خواهد ما را به سني و شيعه تقسيم كند و بين ما جنگ ايجاد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون