• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5074 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ آبان

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

امريكا بايد ثابت كند رفع تحريم‌ها و تضمين قابل ارايه است

گروه ديپلماسي| روز گذشته، سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در نشست هفتگي با خبرنگاران به سوالات رسانه‌هاي مختلف جواب داد. در اين نشست روزنامه اعتماد از سخنگوي وزارت امور خارجه پرسيد كه صحبت‌هاي معاون سياسي وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با فيگارو باعث شد تحليلگران غربي چنين برداشت كنند ايران آماده دنبال كردن سناريوي بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات نيست. وزير خارجه درصدد رفع اين ابهام با يك توييت برآمد. موضع دقيق وزارت خارجه در اين خصوص چيست؟ خطيب‌زاده در پاسخ به اين سوال تصريح كرد: «من متوجه نشدم اين قرائت از مصاحبه معاون سياسي و توييت [وزير امور خارجه] بر چه فكت‌هايي استوار است. مواضع وزارت خارجه و مواضع ايران براي گفت‌وگوهاي وين مشخص است و هر ميزاني كه به جمع‌بندي رسيده به‌ طور دقيق اعلام شده است.» وي تاكيد كرد: «ما در وين تمركزمان بر رفع يكجا، موثر و قابل راستي‌آزمايي تحريم‌ها خواهد بود. آنچه ايالات متحده بايد ثابت كند اين است كه رفع موثر تحريم‌ها همراه با تضامين لازم از سوي اين كشور قابل ارائه است.»

ايران نسبت به امنيت و تماميت ارضي  و ثبات منطقه حساس است
به گزارش خبرگزاري فارس، سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره برگزاري رزمايش در درياي سرخ با مشاركت اسراييل، امريكا و همكاري بحرين و امارات عربي متحده نيز اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران نسبت به امنيت و تماميت ارضي و ثبات منطقه و خودش كاملا حساس است و از اطمينان كافي برخورداريم كه اين ثبات و آرامش توسط برخي كه به دنبال ناامني و ناآرامي هستند، به هم نخورد. وي اضافه كرد: نفس اينكه ريشه‌هاي ناامني و ترور به منطقه ما بيايد، يعني رژيم صهيونيستي و برخي كشورها با اشتباه محاسباتي وارد برخي مراودات خاص با اين رژيم شوند، امر مذمومي است. ايران در سطحي از اقتدار و آمادگي قرار دارد كه همه در اين منطقه مي‌دانند نبايد به مرحله بي‌ثباتي و ناامني در منطقه نزديك شوند. 

رفتار دولت امريكا به دقت رصد مي‌شود
خطيب‌زاده درباره يادداشت بايدن به وزارت خارجه امريكا و اينكه نفت به اندازه كافي به بازار جهاني واريز مي‌شود و شرايط براي كاهش خريد نفت و فرآورده‌هاي نفتي از ايران فراهم است نيز بيان كرد: نيت امريكا و خواست امريكا بازگشت به برجام است و آنچه براي ايران مهم است اين است كه امريكا نشان دهد به صورت موثر و قابل راستي‌آزمايي تحريم‌هايي كه تحميل كرده، مرتفع مي‌شوند. وي بيان كرد: در روابط بين‌الملل و گفت‌وگوهاي‌مان در موضوعات مختلف، هيچ‌ وقت گفت‌وگوها را بر اساس خوش‌بيني يا بدبيني نچيديم. براي ما مهم واقعيت‌هاي روي زمين است. آنچه بايدن گفته بيش از همه نشان مي‌دهد چقدر دنيا متصل به هم است و هيچ كشوري قابل حذف از هيچ بازاري نيست. سال‌ها امريكا تلاش كرده ملت ايران را از بازارهاي جهاني خارج كند، ولي هر روز كمتر نتيجه گرفته است و آن‌هم به خاطر جواناني است كه به صورت خلاق كار مي‌كنند و هيچ سدي در مقابل آنها نيست و هر چه تلاش كنند چند گام از جوانان ما عقب هستند. به دقت رفتار بايدن توسط تهران رصد و ارزيابي مي‌شود و براساس همين رفتارها گفت‌وگوها را در وين جلو مي‌بريم.

استقبال تهران از عادي‌سازي روابط  كشورهاي عربي با دمشق
سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي درباره تمايل برخي كشورهاي حوزه خليج فارس به رابطه با سوريه و از جمله امارات عربي متحده اظهار داشت: «سوريه يكي از كنشگران بسيار موثر در جهان عرب بوده است. حذف سوريه از جهان عرب نه تنها ممكن نبوده بلكه آنهايي كه در اين راستا تلاش كردند جهان عرب و منطقه را تضعيف كردند.» خطيب‌زاده بيان كرد: «جاي خوشحالي دارد كه كشورها به صورت پنهان و امروز هم پذيرفتند واقعيت‌هاي روي زمين به صورت آشكار ايجاب مي‌كند روابط خود را با سوريه به عادي‌سازي مي‌رسانند، اين به نفع همه ملت‌هاي منطقه است. جمهوري اسلامي ايران از اين روند نه تنها استقبال مي‌كند، بلكه تمام تلاش را مي‌كند اين روند تسريع شود و كشورهاي عرب و سوريه مجددا روابط خودشان را از سر بگيرند.» 

تكذيب اختلاف ميان نظاميان ايران و سوريه
اين ديپلمات ارشد ايراني در پاسخ به سوالي درباره فرمانده گروه مستشاري ايران در سوريه و برخي مطالب منتشر شده در رسانه‌هاي صهيونيستي و سعودي در اين خصوص بيان كرد: اين خبرسازي‌هاي رسانه‌هاي صهيونيستي و بعضا برخي كشورهاي ديگر، تازه نيست. روابط ايران و سوريه در سطوح مختلف از عمق و دامنه بسيار گسترده‌اي برخوردار است و در سطوح راهبردي پيگيري مي‌شود. به گزارش فارس، سخنگوي وزارت خارجه بيان كرد: اتفاقا فرمانده گروه مستشاري ايران در سوريه در پايان دوران ماموريت موفق خودش در سوريه مورد تقدير وزير دفاع سوريه قرار گرفت و مدالي از وي دريافت كرد. خطيب‌زاده ادامه داد: همه مي‌دانند جايگاه جمهوري اسلامي ايران و روابطش با سوريه در چه سطحي است. اينها خبرسازي‌هايي است كه ارزش پاسخ دادن ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون