• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5074 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۵ آبان

اخبار

رهايي قاتل از چوبه دار  پس از ۸ سال انتظار

فردي كه به جرم قتل عمد از سال ۱۳۹۲ با صدور حكم قصاص نفس در حبس به سر مي‌برد، پس از ۸ سال با تلاش‌هاي بسيار اعضاي شعبه ۲۰۷ مجتمع شوراي حل اختلاف شهيد مدافع سلامت مهدي حبيب‌پور شهرستان اسلامشهر با اخذ رضايت از اولياي دم از قصاص نفس رهايي يافت. 
قاتل از تاريخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ براي اجراي حكم تحمل حبس مي‌كرد و به دليل ناتواني مالي از پرداخت سهم معافين از قصاص و تامين سهم ولي دم صغير، اجراي حكم قطعي معلق نگه داشته و نامعين به تعويق افتاده بود كه براساس دادنامه شعبه ۲ دادگاه كيفري يك تهران مقرر شد با دعوت از اولياي دم متقاضي قصاص، حداكثر مدت ۶ ماه مهلت براي پرداخت ديه فراهم شود. 
اين پرونده در مدت تعيين‌شده با هدف گذشت و سازش به شوراي حل اختلاف ارجاع شد كه با تلاش‌هاي بسيار اعضاي شعبه ۲۰۷ شوراي حل اختلاف اسلامشهر براي گذشت اولياي دم متقاضي قصاص از حقوق شرعي و قانوني خود، در نهايت صاحبان دم رضايت دادند در قبال دريافت مبلغ ۴۰۰ ميليون تومان رضايت بي‌قيد و شرط خود را اعلام كنند و بر اين اساس، قاتل بعد از هشت سال از صدور حكم قطعي قصاص نفس توسط اعدام با چوبه‌دار از مرگ حتمي رهايي يافت.
 براساس گزارشي از ايرنا، رييس قوه قضاييه ۱۹ آبان در همايش سفيران صلح شوراي حل اختلاف قوه قضاييه بر لزوم استفاده عالمانه و هنرمندانه از شيوه‌ها و روش‌هاي جديدتر، موثرتر و كوتاه‌تر براي تحقق صلح و سازش در جامعه تاكيد كرد و گفت: «اگر با كمك معتمدان جامعه، صلح و سازش به فرهنگ عمومي تبديل شود، از تشكيل بسياري از پرونده‌هاي قضايي پيشگيري خواهد شد.»
 ۱۸ آبان نيز هادي صادقي رييس مركز توسعه حل‌اختلاف كشور درباره تعداد عفو و گذشت از اجراي حكم قصاص گفت: «در سال ٩٩ حدود ۵٩٠ قصاص با تلاش همكاران ما در شوراهاي حل اختلاف منجر به گذشت شده و اين ميزان در سال جاري افزايش يافته و در ۶ ماهه اول با رشد بيش از ١٠ درصد مواجه هستيم.»
 او در ادامه گفت: «قصاص، حق اولياي دم است و نمي‌توانيم به زور اين حق شرعي و عقلي را از آنها بستانيم اما در عين حال خوب است كه بر توصيه‌هاي اسلامي عمل شود و اولياي دم تا مي‌توانند براي شادي روح عزيزان و آرامش خاطر خود تا جاي امكان گذشت كنند.»


آمار بالاي  حوادث پرتلفات ترافيكي
مجتبي خالدي سخنگوي سازمان اورژانس كشور از آمار بالاي حوادث پرتلفات ترافيكي در اورژانس كشور خبر داد.
مجتبي خالدي در جمع خبرنگاران درباره اقداماتي كه در مركز هدايت عمليات و بحران وزارت بهداشت صورت مي‌گيرد، گفت: «اين مركز از سال ٨۴ آغاز به كار كرده است.»
 او با اشاره به تاريخچه‌اي از اين مركز گفت: «مركز هدايت عمليات بهداشت روزانه ٧۴ حادثه مهم را ثبت مي‌كند. اين حوادث يا بيش از پنج مصدوم يا بيش از سه كشته دارد. 
البته عدد خيلي بالا است و تقريبا نيمي از اين حوادث ترافيكي است. اين نشان مي‌دهد كه كشور بايد مقداري در خصوص حوادث ترافيكي بيشتر فكر كند. اين امكان كه پشت سر هر اتوبوس يك آمبولانس اعزام كنيم وجود ندارد و در حال حاضر شرايط به گونه‌اي است كه روزانه يك واژگوني اتوبوس يا يك سانحه براي اتوبوس را شاهد هستيم.»  خالدي گفت: «به‌رغم اينكه رانندگان اتوبوس، رانندگان حرفه‌اي هستند و بايد كمترين تلفات را در اين حوادث داشته باشيم اما مي‌بينيم كه آمار نگران‌كننده است و يكي از مطالبات سازمان اورژانس كشور از كميسيون ايمني راه‌ها اين است كه براي حوادث ترافيكي يك فكر اساسي شود.»
او گفت: «۴٨٠۵ مورد حادثه پرتلفات ترافيكي از ابتداي فروردين تاكنون رخ داده است كه البته اين شامل همه حوادث ترافيكي نيست. حوادثي كه يك يا دو مصدوم دارد شامل اين آمار نيست. اين نشان‌دهنده اين است كه اين آمار براي هفت ماه عدد بسيار بالايي است.»
 خالدي گفت: «امكاناتي كه ما مي‌توانيم در اختيار ديگر موارد قرار دهيم براي حوادث ترافيكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.» 
خالدي با اشاره به اقدامات انجام‌شده گفت: «بحث لوكيشن يكي از نگراني‌هايي بود كه سازمان اورژانس كشور داشت و هر كسي كه تصادف مي‌كرد نمي‌توانست آدرس دقيق محل حادثه را اعلام كند و ما نيز نمي‌توانستيم متناسب با درخواست اين فرد نزديك‌ترين آمبولانس را اعزام كنيم. در حوادث پرتلفات اطلاعاتي كه در لحظات اوليه مددجو مي‌دهد بسيار مهم است و اين نيز نياز به آموزش دارد.»  او گفت: «ابتداي امسال موقعيت‌ياب در اورژانس كشور راه‌اندازي شد و اميدواريم بتوانيم در سراسر كشور آن را راه‌اندازي كنيم. براساس اين موقعيت‌ياب هر گاه تماس‌گيرنده‌اي با اورژانس تماس بگيرد، موقعيت آن به‌طور دقيق مشخص مي‌شود.» خالدي گفت: «اقدامات ديگري نيز براي ساير گروه‌ها مانند ناشنوايان و بيماران اوتيسم در حال انجام است. اورژانس‌هاي موتوري، هوايي و دريايي در چند سال اخير پيشرفت داشته است اما هنوز نيز جاي كار دارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون