• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5080 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۲ آذر

مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي دومين‌بار در سه ماهه اخير به تهران آمد

گروسي به دنبال گفت‌وگوي مستقيم با دولت جديد

گروه  ديپلماسي 

 

رافائل گروسي، مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي امروز دور جديدي از رايزني‌ها با محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي و حسين اميرعبداللهيان، وزير خارجه را در تهران برگزار خواهد كرد. او پيش از عزيمت به تهران با انتشار توييتي ضمن ابراز اميدواري به ثمربخش بودن اين سفر نوشت: «به تهران سفر مي‌كنم تا با مقامات ايراني ديدار كنم و به سوالات مهم در ايران بپردازم. اميدوارم بتوانم يك كانال ثمربخش و مشاركتي گفت‌وگوي مستقيم ايجاد كنم تا آژانس بتواند فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي ضروري را در اين كشور ازسر  بگيرد.»

اين دومين سفر رافائل گروسي به تهران از زمان تغيير دولت و روي كار آمدن ابراهيم رييسي است. در‌حالي‌كه در نخستين سفر گروسي، با تمديد نامحدود تفاهم‌نامه ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه در اسفندماه 1399 ميان تهران و آژانس حاصل شده بود، بارقه‌هايي از اميد براي حل‌و‌فصل اختلاف زده شده بود در دو ماهه اخير تغيير محسوسي در پرونده اختلاف‌هاي پادماني ميان دوطرف حاصل نشده و اين در حالي است كه آژانس نقش ناظر را در نحوه اجراي تعهدات هسته‌اي ايران در برجام هم برعهده دارد.  21 شهريور ماه گروسي براي نخستين‌بار در دولت جديد به تهران سفر كرد. نخستين سفر گروسي به تهران هم با حاشيه‌هايي همراه بود و با توجه به همزماني آن با نشست دوره‌اي شوراي حكام گفته شد كه ايران پس از حصول اطمينان از اينكه در نشست فوق قطعنامه‌اي عليه تهران صادر نخواهد شد، با سفر گروسي موافقت كرده است. در بخشي از بيانيه مشترك ايران و آژانس در آن بازه زماني گفته شد كه دو طرف توافق كردند براي تعويض كارت‌هاي حافظه دوربين‌هاي نظارتي، تيم فني آژانس به تهران سفر كند و كارت‌هاي حافظه طبق روالي كه طبق پادمان است در ايران نگهداري و پلمب مي‌شود. به گزارش «اعتماد»، سازمان انرژي اتمي در زمستان 1399 طبق مصوبه لازم‌الاجراي مجلس شوراي اسلامي به اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي پايان داد اما به منظور حفظ فضا براي توسل به ديپلماسي در مذاكرات با 1+4 به مكانيسم اجرايي مورد توافقي با رافائل گروسي رسيد. براساس اين مكانيسم كه در اسفند ماه 1399 به امضاي علي‌اكبر صالحي، رييس وقت سازمان انرژي اتمي و رافائل گروسي رسيد ايران اعلام كرد كه فيلم دوربين‌هاي نظارتي آژانس كه طبق پروتكل الحاقي در تاسيسات هسته‌اي ايران نصب شده را نزد خود نگه مي‌دارد تا در صورت احياي برجام، آنها را به آژانس تحويل بدهد. اين توافق تا پيش از تغيير دولت در ايران 
دو بار به شكل محدود و درنهايت در شهريورماه در جريان ديدار گروسي و اسلامي در تهران به شكل نامحدود تمديد شد. محمد اسلامي زماني كه در روزهاي پاياني شهريورماه به منظور شركت در شصت‌وپنجمين كنفرانس عمومي آژانس به وين سفر كرده بود مجددا با گروسي ديدار كرد. 
درحالي‌كه گروسي در نخستين سفر به تهران موفق به ديدار با وزير خارجه نشد در چند هفته اخير هربار به پرونده ايران در آژانس اشاره كرده براي تحقق اين ديدار هم ابراز اميدواري كرده است. 21 آبان‌ ماه در‌حالي‌كه اخبار ضد‌ونقيضي درباره سفر گروسي به تهران پيش از نشست شوراي حكام در سوم آذرماه و آغاز مذاكرات احياي برجام در دولت سيزدهم در وين در هشت آذر ماه به گوش مي‌رسيد گروسي با گلايه از نحوه تعامل تهران با آژانس گفت: «من هيچ تماسي با اين دولت كه از پنج ماه پيش مستقر شده است، نداشته‌ام. تنها مورد استثنا، «گفت‌وگوهاي فني» است كه با رييس‌ جديد سازمان انرژي اتمي ايران داشته‌ام. اين مساله حيرت‌آور است. فهرست طويلي از مسائلي كه بايد درباره آن صحبت كنيم، وجود دارد.» پس از اين اظهارنظر گروسي بود كه سعيد خطيب‌زاده در نشست خبري هفتگي اعلام كرد كه تهران به زودي ميزبان گروسي خواهد بود. اين‌بار نيز گروسي در آستانه نشست شوراي حكام كه قرار است روز چهارشنبه ۲۴ نوامبر به مدت سه روز در وين برگزار شود، به تهران سفر مي‌كند. درحالي‌كه گفته مي‌شود فشارهايي براي تصويب قطعنامه عليه ايران در اين دور وجود دارد پايگاه خبري آكسيوس پيش‌تر گزارش داده كه بعيد است شوراي حكام آژانس در جلسه آذر ماه خود قطعنامه‌اي عليه ايران صادر كند. براساس ترجمه خبرگزاري فارس از اين گزارش، انگليس فعالانه امريكا، فرانسه و آلمان را براي انتقاد از ايران در جلسه شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تحت فشار قرار داده، اما با توجه به اقدام ايران در اعلام بازگشت به مذاكرات وين، بعيد است چنين اقدامي اتفاق بيفتد. به گزارش «اعتماد» سفر سرنوشت‌ساز گروسي به تهران در حالي صورت مي‌گيرد كه تداوم اختلاف‌هاي پادماني ميان دو طرف هرچند بهانه‌هاي آن سياسي باشد، مي‌تواند وضعيت پرونده ايران در آژانس آن‌هم در آستانه از سرگيري مذاكرات را بغرنج كند. بايد ديد كه آيا دو طرف در جريان سومين ديدار گروسي با اسلامي در سه ماهه اخير مي‌توانند گره از كلاف اختلاف‌هاي پادماني باز كنند؟ 
علي باقري: درباره رفع تحريم ضمانت مي‌خواهيم
علي باقري كني، معاون سياسي وزير خارجه و رييس هيات مذاكره‌كننده ايران در دولت سيزدهم روز هشتم آذرماه راهي وين، پايتخت اتريش مي‌شود تا براي نخستين‌بار در اين دولت دور جديدي از مذاكرات براي احياي برجام را با برگزاري نشست كميسيون مشترك با 1+4 آغاز كند. هيات امريكايي به رياست رابرت مالي، نماينده ويژه وزير خارجه ايالات‌متحده در پرونده ايران هم خود را به وين خواهد رساند تا در مذاكره با 1+4 نحوه بازگشت كامل اين كشور به اجراي برجام را به بحث و بررسي بگذارد. 
روز گذشته علي باقري در گفت‌وگو با پايگاه خبري شبكه «الجزيره» مواضع مذاكراتي ايران را تشريح كرد و گفت: امريكا چاره‌اي جز پذيرش واقعيت جديد توافق هسته‌اي ندارد. تا زماني كه طرف مقابل متعهد نشود، هيچ دليلي براي عقب‌نشيني ما از سياست هسته‌اي وجود ندارد. ما فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را مطابق با مفاد توافق هسته‌اي ادامه و توسعه خواهيم داد. بايد روي جدي بودن مذاكرات وين تمركز كرد. تمركز ما بر رفع تحريم‌هاي ظالمانه است. ما خواهان ضمانت‌هايي درخصوص رفع تحريم‌ها هستيم و واشنگتن بايد آن را در مذاكرات وين ارايه كند. اگر توافق هسته‌اي برخورداري ايران از آن را تضمين نكند، پنجره توافق هسته‌اي تا ابد باز باقي نخواهد ماند.
باقري درباره موضع‌گيري امريكايي‌ها گفت: پيام‌هاي دولت امريكا متناقض است و همچنان سياست ترامپ را در دستور كار دارد. مسائل منطقه نيز بايد فقط بين كشورهاي منطقه مورد بحث قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون