• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5083 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۶ آذر

دعوا، بي‌قانوني، اشتباهات داوري و وعده‌هاي رييس‌جمهور

بلك ونزدي!

گروه ورزش

روز چهارشنبه هفته ششم رقابت‌هاي ليگ برتر برگزار شد و هر ۱۶ تيم حاضر در ليگ به ميدان رفتند اما خروجي اين هشت بازي چيزي جز دعوا، درگيري، حاشيه و تنش نبود. اتفاقاتي كه در روز چهارشنبه رقم خورد در دوره‌هاي قبلي ليگ بارها ديده شده بود ولي همزماني اين اتفاقات باهم آن‌هم در يك روز يك وضعيت جديد براي فوتبال باشگاهي ايران رقم زد. 

آنجا چه كار مي‌كني دكتر؟
حواشي چهارشنبه سياه فوتبال باشگاهي ايران از سه‌شنبه شب شروع شد. وقتي خبر رسيد شهاب‌الدين عزيزي خادم به همراه همكارانش در فدراسيون فوتبال و سعيد محمد مشاور رييس‌جمهور در امور مناطق آزاد تجاري در اردوي تيم صنعت نفت آبادان پيش از ديدار با پرسپوليس حاضر شدند. حضور رييس فدراسيون فوتبال در اردوي رقيب پرسپوليس آن‌هم شب قبل از مسابقه، جنجال وسيعي به پا كرد. مقامات فدراسيون و باشگاه صنعت نفت توضيح دادند اين ملاقات كه همراه با حضور سعيد محمد بوده به دليل حل مشكلات تيم نفتي انجام شده و ربطي به بازي با پرسپوليس ندارد. توضيحي كه البته مورد قبول واقع نشد و هواداران پرسپوليس با هشتگ فدراسيون آبي به آن واكنش نشان دادند. هنوز هم بعد از گذشت سه روز از بازي كسي نتوانسته متوجه بشود كه چرا رييس فدراسيون بايد شب قبل از مسابقه به اردوي يكي از تيم‌هاي ليگ برتري برود و اين همه شائبه بسازد؛ شائبه‌هايي كه با اتفاقات روز بازي پررنگ‌تر هم شد.

گندش را درآوردند! 
حاشيه دوم مربوط به بازي استقلال و گل‌گهر سيرجان بود. جايي كه خبر رسيد استقلال حق استفاده از دو بازيكن خارجي‌اش را ندارد. اين اتفاق شوك بزرگي به اردوي آبي‌پوشان وارد كرد و فرهاد مجيدي خطاب به ناظر سازمان ليگ گفت: «گندشو درآوردين ديگه» اين بازي در نهايت با تساوي بدون گل به پايان رسيد اما حواشي آن تا همين امروز ادامه پيدا كرده است. 
اصل ماجرا از اين قرار بود كه باشگاه استقلال براي ثبت قرارداد دو بازيكن خارجي خود طبق قانون جديد سازمان ليگ بايد ضمانتنامه بانكي ارايه مي‌داد. باشگاه استقلال به دليل دولتي بودن نتوانست حسابي شخصي در بانك‌ها باز كند تا بتواند ضمانتنامه بانكي دريافت كند و به همين دليل به جاي ضمانت بانكي سند گرو گذاشت. سازمان ليگ در اين رابطه گفت براي كمك به باشگاه استقلال به آنها مجوز مشروط داده شده تا بتوانند كارت بازي بازيكنان را دريافت كنند به شرط اينكه بتوانند ضمانتنامه بانكي ارايه كنند. در اين مدت هم چند بار با باشگاه نامه‌نگاري انجام شده تا آنها تعهد خود را فراموش نكنند اما باشگاه استقلال پاسخي به درخواست سازمان ليگ نداده. در نهايت سازمان ليگ مجبور شده مجوز دو بازيكن خارجي استقلال را باطل كند. در سمت مقابل باشگاه استقلال معتقد است كه سازمان ليگ هيچ مكاتبه‌اي با باشگاه در اين رابطه نداشته و تنها سه ساعت قبل از شروع بازي طي نامه‌اي مجوز حضور خارجي‌هاي تيم را لغو كرده است. استقلال هم معترض شده كه چرا ۷۲ ساعت قبل چنين مساله‌اي اطلاع داده نشده و درست ۳ ساعت قبل بازي اين اتفاق افتاده. سازمان ليگ هم در پاسخ تاكيد كرد آنها چندين بار نامه محرمانه ارسال كردند ولي كسي توجهي نكرده. 
حاشيه پيرامون خارجي‌هاي استقلال يك اتفاق بسيار پيچيده و عجيب است. استقلالي‌ها آن را انتقام سازمان ليگ بابت درخواست مديرعامل آبي‌ها براي در اختيار داشتن تبليغات محيطي مي‌دانند و سازمان ليگ اين تصميم را يك روال قانوني معرفي مي‌كند. البته فرهاد مجيدي سرمربي استقلال در اين ميان اتفاقات قبل بازي را به بازي با تيم امير قلعه‌نويي ربط داد و در كنفرانس خبري با كنايه گفت: «اين اتفاقي كه افتاد براي من قابل پيش‌بيني بود و بالاخره مي‌دانم با چه كسي بازي دارم!» مجيدي در حالي مدعي شد اتفاقات برايش قابل پيش‌بيني بود كه هم خودش و هم ساير عوامل تيم قبل از بازي به‌شدت عصباني بودند و با حالتي ناباور اتفاقات را رصد مي‌كردند. 
در اين ميان كارشناسان فوتبال به جنبه‌هاي ديگري از اين اتفاق ورود كردند. اولين سوالي كه مطرح شد اين بود كه مجوز مشروط ديگر چه صيغه‌اي است؟ يا باشگاه الزامات قانوني را رعايت كرده يا نكرده. مگر بقالي است كه يك نفر نسيه خريد كند به اين اميد كه بعدا پولش را مي‌آورد؟ چرا سازمان ليگ در ابتدا با تخطي از قانوني كه خودش وضع كرده چنين فضايي را به وجود آورده است؟ در وهله بعد كارشناسان حقوقي توضيح دادند وقتي كارت بازيكني صادر شده باشد (به هر شكلي) تنها اركان قضايي با حكم كتبي مي‌توانند جلوي بازي بازيكن را بگيرند نه ساير مقامات سازمان ليگ به دلايلي نظير لغو مجوز مشروط. در اين ميان پاي اهمال مديران استقلال هم وسط كشيده شد كه چرا در تمام اين مدت دست روي دست گذاشتند؟ سازمان ليگ مدعي است در نامه ۲۲ آبان به استقلال اعلام كرده در اين زمينه مشكل وجود دارد و حتي چند روز قبل بازي با گل‌گهر هم نامه زده است اما مديران تيم به فرهاد مجيدي خبر ندادند تا در نهايت سرمربي تيم چند ساعت قبل بازي متوجه ماجرا بشود. احتمالا مديران استقلال تصور كردند مي‌توانند با جو رسانه‌اي و فشار روي سازمان ليگ آنها را از تصميم خود منصرف كنند. ممنوعيت بازي كردن بازيكنان خارجي استقلال و نامه‌اي كه سازمان ليگ مدعي شد در ۲۲ آبان فرستاده نساجي‌چي‌ها را هم به ميان معركه كشيد. اين تيم كه در ۲۸ آبان مقابل استقلال به ميدان رفت و به نتيجه صفر صفر رسيد با غيرقانوني خواندن استفاده استقلال از دو بازيكن خارجي‌اش خواهان سه بر صفر شدن بازي شد. 

اين را از كجا پيدا كرديد؟
در ساعات بعدي بازيكن خارجي گل‌گهر هم محل اشكال شد. باشگاه سيرجاني چند روز قبل خبر از عقد قرارداد با اريك بوكوم بايناما بازيكن گابني خبر داد. باشگاه گل‌گهر اعلام كرد اين بازيكن چند بازي ملي براي تيم ملي گابن انجام داده و طبق قواعد سازمان ليگ مي‌تواند در فوتبال ايران بازي كند. با اين حال بازي‌هاي ملي بايناما در هيچ‌كدام از سايت‌هاي معتبر اطلاعات خارجي از جمله ترنسفرماركت درج نشده. همچنين در خيلي از سايت‌ها نام اين بازيكن اصلا در بين بازيكنان حرفه‌اي فوتبال به چشم نمي‌خورد و دقيقا معلوم نيست مهاجم گابني از كجا وارد فوتبال ايران شده است. باشگاه استقلال در اين زمينه اعلام كرد براي استيفاي حقوق خود و هواداران باشگاه اقدام به شكايت از گل‌گهر بابت بازي دادن بازيكن خارجي خواهد كرد.
 
۱۱۰ دقيقه شرم‌آور
اتفاق عجيب ديگر در بازي نفت مسجد سليمان و مس رفسنجان رخ داد. در اين بازي كه با برتري يك بر صفر مسي‌ها به پايان رسيد، سر اعلام پنالتي از سوي داور به نفع مس رفسنجان در اوايل نيمه دوم فراز كمالوند و همكارانش ۱۵ دقيقه زمان بازي را نگه داشتند. كمالوند مي‌خواست تيمش را بيرون بكشد و برخي از اعضاي كادرفني اين تيم علاوه بر اينكه تلاش مي‌كردند با موبايل صحنه آهسته را نشان داور بدهند قصد كتك زدن تيم داوري را هم داشتند. تصاويري كه از اين بازي منتشر شده به معناي واقعي كلمه شرم‌آور است. انگار كه مسابقات در سطح محلات برگزار شده و هركس مي‌تواند با قلدربازي كار را به نفع خودش پيش ببرد. فراز كمالوند كه در مدت زمان اعلام پنالتي تا دقايقي بعد از آن از ايجاد هرگونه حاشيه‌اي كوتاهي نكرد در نهايت به دليل فحاشي كنار زمين با كارت قرمز داور اخراج شد. در نهايت اين بازي به جاي ۹۰ دقيقه ۱۱۰ دقيقه به طول انجاميد تا يكي از بدترين مسابقات فوتبال تاريخ ليگ برتر به ثبت برسد.

 جابه‌جايي مرزهاي اشتباه داوري
در اين روز مشكلات داوري هم به حد اعلاي خود رسيد جوري كه برخي كارشناسان داوري اتفاقات رخ داده در برخي بازي‌ها را خجالت‌آور توصيف كردند. در بازي پرسپوليس با صنعت نفت آبادان يك گل سالم سرخ‌ها به دليل نبود تكنولوژي خط دروازه و عدم تمركز تيم داوري از دست رفت و خطاي پنالتي روي مهدي ترابي تمارض تشخيص داده شد. اين اشتباهات داوري با توجه به حضور رييس فدراسيون در اردوي صنعت نفت شب قبل از بازي رنگ و بوي ديگري هم به خود گرفت. مقامات فدراسيون بايد خدا را شكر كنند كه پرسپوليس بازي را برد وگرنه معلوم نبود چه داستان‌هايي پيش مي‌آمد. در بازي استقلال و گل‌گهر يك آفسايد به ضرر ميزبان اعلام شد كه مرزهاي اشتباهات داوري را جابه‌جا كرد. بازيكن گل‌گهر مي‌خواست توپ را براي بازيكن خودي ارسال كند كه مدافع استقلال مانع شد و توپ را برگرداند. توپ دوباره به همان بازيكن گل‌گهر كه لحظاتي قبل توپ را ارسال كرده بود رسيد اما كمك‌داور در كمال تعجب پرچم زد و اعلام آفسايد كرد. اين اشتباه داوري به نوعي با تمام اشتباهات داوري قبلي متفاوت بود چرا كه به نظر مي‌رسيد كمك‌داور بازي اصلا قواعد آفسايد را نمي‌داند. جالب اينكه داور هم نظر كمكش را تاييد كرد! در بازي سپاهان و فجر سپاسي هم اشتباهات داوري روي نتيجه بازي تاثير گذاشت. در اين بازي هر دو گل سپاهان روي اشتباهات داوري به ثمر رسيد. گل اول روي ضربه كاشته‌اي به دست آمد كه خطاي آن ضربه كاشته به اشتباه اعلام شده بود و گل دوم تيم اصفهاني بعد از خطا روي مدافع فجر وارد دروازه اين تيم شد. در بازي نساجي و پيكان هم اشتباه داوري در اعلام خطا به سود پيكان باعث به ثمر رسيد گل نخست خودروسازان شد. ضمن اينكه در بازي جنجالي مس و نفت مسجدسليمان داور بازي بعد از اعلام صحيح خطاي صحيح به سود مسي‌ها يك پنالتي به نفع نفت و يك پنالتي به نفع مس را از دست داد. 

وعده‌هاي عزيزي خادم و رييسي
بي‌قانوني، دعوا و اشتباهات داوري تا پيش از اين در فوتبال ايران وجود داشته اما اينكه همه اينها با هم در يك روز اتفاق بيفتد كمتر سابقه داشته است. متاسفانه ليگي كه به نظر مي‌رسيد خوب و با قدرت شروع شده روز به روز بيشتر در منجلاب حواشي فرو مي‌رود و معلوم نيست در نهايت كار به كجا ختم خواهد شد. به اعتقاد بسياري از كارشناسان بخش عمده‌اي از اين تنش‌ها مربوط به نبود كمك‌داور ويديويي مي‌شود. روز پنجشنبه داوران فوتبال ايران در نامه‌اي به رييس‌جمهور، وزير ورزش و جوانان و رييس كميته ملي المپيك خواستار ورود كمك‌داور ويديويي به كشور شدند تا شايد به اين وسيله بتوان جلوي برخي از حواشي و ناهنجاري‌ها را گرفت. اين نامه با واكنش‌هاي متفاوتي از سوي اهالي فوتبال مواجه شد. علي كريمي در استوري اينستاگرامش با طعنه به عزيزي خادم خطاب به داوران نوشت شما نمي‌دانيد كمك‌داور ويديويي در روز بازي ايران و كره جنوبي به كشور وارد شد؟ برخي ديگر هم نوشتند چطور عزيزي خادم ادعا مي‌كرد سيستم وي‌اي‌آر را به ايران مي‌آورد اما حالا دست به دامان داوران شده تا از رييس‌جمهور كمك بخواهند.  به هر ترتيب در شرايطي كه هيچ‌كدام از شركت‌هاي فعال در اين زمينه به دليل وجود تحريم‌ها تمايل به همكاري با ايران را ندارند، معلوم نيست چنين درخواست‌هايي نتيجه مي‌دهد يا خير. البته كه رييس‌جمهور روز چهارشنبه گفت گشايش‌هاي زيادي در كشور حاصل و برخي تحريم‌ها عملا بي‌اثر شده است. اهالي فوتبال اميدوارند بي‌اثر شدن تحريم‌ها لااقل بتواند راه را براي ورود چهارتا دوربين و چند تا نرم‌افزار به كشور باز كند. شايد در اين صورت ليگ ايران هم بتواند همانند سوريه جنگ‌زده از VAR بهره ببرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون