• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5084 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۷ آذر

خبر

طالبان به دنبال تشكيل نيروي هوايي

ملامحمد يعقوب مجاهد، وزير دفاع دولت موقت امارت اسلامي افغانستان (دولت خودخوانده گروه شبه‌نظامي طالبان) گفت كه اين گروه تلاش مي‌كند يك نيروي هوايي مستقل و بدون وابستگي به ساير كشورها تشكيل دهد. پيش از اين ذبيح‌الله مجاهد، سخنگوي طالبان در نشستي با كارمندان فرودگاه كابل گفته بود كه اين گروه در نظر دارد نيروهاي هوايي ايجاد كند كه به كمك ساير كشورها از جمله امريكا، هند و پاكستان نيازي نداشته باشد. اين در حالي است كه اغلب هواپيماها و بالگردهاي نيروهاي هوايي دولت پيشين افغانستان ساخت امريكا بود و بسياري از كارشناسان اعتقاد داشتند كه بدون كمك اين كشور يك روز هم اين كاروان توانايي ادامه كار نخواهد داشت. از سوي ديگر به دنبال انتشار گزارش‌هايي درباره انتقال تجهيزات و وسايط نظامي امريكايي به كشورهاي همسايه‌ افغانستان، وزارت كشور طالبان قاچاق آنها را تكذيب كرده است. وزارت كشور طالبان خبر قاچاق تجهيزات نظامي به كشورهاي همسايه‌ افغانستان را «تبليغ عليه اين گروه» خوانده و اعلام كرد كه اين موضوع هرگز واقعيت ندارد. طالبان گفته است كه «عكس‌ها و ويديوهاي منتشرشده [در مورد قاچاق وسايط نظامي از افغانستان] از زمان اداره‌ پيشين كابل است كه امريكايي‌ها وسايط نظامي‌شان را از راه پاكستان انتقال مي‌دادند.» وزارت كشور طالبان افزوده است آن تعداد از عكس‌ها و ويديوهايي كه از انتقال وسايل از يك ولايت به ولايت ديگر منتشر مي‌شود هم نمي‌تواند دليل قاچاق وسايط نظامي به بيرون از كشور شود. با اين حال، طالبان گفته‌اند كه به هيچ كسي اجازه نمي‌دهند تا تير اسلحه را هم از افغانستان به خارج انتقال دهند.

رييس‌جمهور تونس: عده‌اي به دنبال ترور هستند

رييس‌جمهوري تونس برخي طرف‌ها را (كه نام آنها را ذكر نكرد) به مقدمه‌چيني براي ترور و يورش و حمله به دولت متهم كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت عربي ۲۱، قيس سعيد، رييس‌جمهوري تونس در جريان ديدار با توفيق شرف‌الدين، وزير كشور خاطرنشان كرد، برخي‌ها براي تصرف، ترور و از بين بردن اراده مردم و آنچه در انقلاب ۱۷ دسامبر محقق شد، برنامه‌ريزي و مقدمه‌چيني كرده‌اند. قيس سعيد همچنين تاكيد كرد، زماني كه تمام شواهد و مدارك مربوط به اينكه چه كسي پشت پرده اين برنامه‌ريزي‌ها و مقدمه‌چيني‌ها قرار دارد و آن را مديريت مي‌كند، آماده شود، مسائل زيادي مطرح خواهد شد. رييس‌جمهوري تونس در جريان اين ديدار تاكيد كرد، كشور طعمه و قرباني كفتار نخواهد شد. قيس سعيد چندين مرتبه در خصوص تلاش‌ها براي ترور و مقدمه‌چيني براي آن با طرف‌هاي خارجي صحبت كرده اما هيچ توضيحي در خصوص آن صادر نشده است. وي پس از اعلام تدابير استثنايي، در خصوص حقوق و آزادي‌ها گفت، هيچ شخصي به خاطر فكر و عقيده مشخصي بازداشت نشده و به آزادي‌ها لطمه وارد نشده است. قيس سعيد به‌شدت، استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي براي افترا و اهانت را محكوم كرد و گفت، اين امر آزادي محسوب نمي‌شود بلكه حمله به موسسات دولتي است. رييس‌جمهوري تونس از قضات خواست تا در تطهير و پاكسازي كشور و دستگاه قضايي سهيم باشند. قيس سعيد ضمن بررسي پرونده بيكاران، تاكيد كرد، برخي‌ها اوضاع را متشنج كرده، بر اهداف مردم چيره شده ثروت آنها را غارت و روياهاي‌شان را ترور كرده‌اند.

دولت اتيوپي مدعي آزادسازي مناطق جديد از سيطره شورشيان شد

دولت اتيوپي از آزاد‌سازي مناطق جديدي از سيطره نيروهاي تيگراي خبر داد. به گزارش ايلنا به نقل از اسپوتنيك، دولت اتيوپي اعلام كرد كه موفق شده است مناطق جديدي را از دست نيروهاي تيگراي آزاد كند. در بيانيه‌اي كه ‌توسط اداره ارتباطات دولت اتيوپي منتشر شد، آمده است كه ارتش فدرال موفق شد مناطق «بورقا» و كوه‌هاي اطراف شهر «بأتي» را آزاد كند و اكنون نيز در حال پيشروي به سمت شهر «كومبلچا» در منطقه «امهره» است. در اين بيانيه تاكيد شده است كه ارتش اتيوپي به رهبري «ابي احمد»، نخست‌وزير و فرمانده كل نيروهاي دفاع ملي امروز موفق شد مناطق بورقا و كوه‌هاي اطراف شهر بأتي را آزاد كند. دفتر ارتباطات دولت اتيوپي در بيانيه خود نوشت: «ابي احمد، نخست‌وزير اتيوپي به وعده خود مبني بر رهبري همه نيروهاي ارتش و نيروهاي امنيتي خود عمل كرد. ارتش اتيوپي كنترل جبهه باتي را به دست گرفته و پس از كنترل كوه‌هاي اطراف به سمت مناطق بأتي كومبلچا حركت كرده است.»

الجزاير: سوريه در اجلاس آتي اتحاديه عرب حضور داشته ‌باشد

رييس‌جمهور الجزاير تاكيد كرد كه سوريه بايد در اجلاس آتي اتحاديه عرب كه در ماه مارس برگزار شد، حضور داشته باشد. به گزارش مهر به نقل از آناتولي، «عبدالمجيد تبون» رييس‌جمهور الجزاير سخناني را در خصوص بازگشت سوريه به اتحاديه عرب مطرح كرد. وي در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا سوريه در اجلاس آتي اتحاديه عرب شركت خواهد كرد يا نه، پاسخ داد: سوريه بايد حضور داشته باشد. براساس اين گزارش، رييس‌جمهور الجزاير يادآور شد: زماني كه ما يك اجلاس را برگزار مي‌كنيم، به دنبال آن هستيم تا همه جهان عرب را گردهم آوريم. ما كشوري هستيم كه همواره به دنبال اتحاد جهان عرب بوده‌ايم. چندي پيش، «رمطان لعمامره» وزير خارجه اتحاديه عرب سخناني را در خصوص لزوم بازگشت سوريه به اتحاديه عرب مطرح كرد. وي گفت: موضع ما هميشه در اين زمينه ثابت بوده است. اين مقام الجزايري تصريح كرد: ما پيش‌تر هم اعلام كرده بوديم كه لازم است سوريه به اتحاديه عرب بازگردد اما كسي به اين موضوع توجهي نكرد. اكنون ما خواستار تحقق اين مهم هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون