• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5087 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۰ آذر

به عمل كار برآيد

غزل لطفي

يوسف نوري، وزير آموزش و پرورش، در توييتي نوشت: «قرارگاه جهادي در وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازي خواهيم كرد تا با تدابير ويژه براي مناطق محروم براساس شاخص‌هاي برخورداري، بساط تبعيض در بهره‌مندي از آموزش با كيفيت برچيده شود.» اولين نكته‌اي كه به نظر مي‌رسد اين است ‌كه وزيري كه سابقه مديريت ستادي داشته بايد بهتر بداند كه نهاد آموزش و پرورش نهاد آينده‌سازي است و اساسا با فعاليت‌هاي جهادي كه مقطعي است همخواني ندارد. 
نهاد آموزش نياز به سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و پايش‌هاي مستمر دارد تا خروجي قابل قبولي را شاهد باشيم. اما اجراي تدبيرهاي ويژه نيازمند ابزارهايي است كه به نظر نمي‌رسد در اختيار نهاد آموزشي كشور باشد، توسعه و ايجاد عدالت آموزشي در شرايط فعلي بيش از آنكه نياز به منابع مالي داشته باشد (گرچه اين مورد را هم در اختيار ندارد) نيازمند برنامه‌ريزي و نيروي انساني كارآمد است. بنابراين آقاي وزير ابتدا بايد بگويد تدبير ويژه ايشان براي تامين يا آموزش نيروي انساني در چارچوب‌هاي آموزشي مدرن، كه قالب آنها از معلمان هستند چيست و در چه زماني اين كار انجام خواهد شد؟ 
آنچه تاكنون در كشور در توسعه آموزش ديده‌ايم، صرفا ساخت مدارسي بوده كه اين روزها به دلايل مختلف، كه خارج از موضوع يادداشت است، خالي از دانش‌آموزاني هستند كه بنابر آمار وزارت آموزش و پرورش ۹۷۰ هزار نفر طي يك سال گذشته ترك تحصيل كرده‌اند. باز گرداندن دانش‌آموزان به كلاس‌هاي درس با ساختن مدرسه به سبك نهادهايي مانند بنياد بركت امكان‌پذير نيست. آموزش كشور با همراهي ساير نهادهاي حكومتي بايد تلاش كنند تا آموختن را با ارزش كنند. وزير جديد بايد تلاش كند بخش عمده‌اي از توان خود را صرف بازتعريف آموزش در كشور و شخصيت‌سازي مجدد براي معلمان كند. مواردي مانند پرهيز از آموزش نتيجه‌گرا، نكته‌اي است كه مي‌تواند آموزش كشور را در همه ابعاد متحول كند. همچنين تعاريف جديد در حوزه آموزش است كه مي‌تواند باعث ايجاد عدالت آموزشي شود.

لازم است بدانيد عدالت آموزشي بر اساس كيفيت‌هاي آموزشي قابل قياس است و نه صرفا با ميز و نيمكت. 
از وزير جديد، كه خود از مديران پبشين همين نهاد بوده، انتظار مي‌رود از كلي‌گويي و حرف‌هاي پرطمطراق پرهيز و مجموعه‌اي از متخصصان حوزه آموزش را در كنار هم گرد آورده تا در بازه زماني معقول برنامه توسعه آموزش كشور را تدوين نمايند. پيشنهاد مي‌كنم نگران رزومه‌سازي نباشيد. آينده‌سازان كشور بهترين كارنامه هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون