• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5089 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۳ آذر

آمار جهاني كرونا؛ بيش از ۲۶۴ ميليون مبتلا

«اميكرون» با قدرتي بيشتر از «دلتا» به سيستم ايمني جهان مي‌تازد

گروه اجتماعي

مجموع مبتلايان كوويد۱۹ تا روز گذشته به ۲۶۴ ميليون و ۴۷۴ هزار و ۹۰۲ نفر و تعداد فوتي‌هاي اين بيماري ويروسي به 5 ميليون و ۲۵۰ هزار و ۷۰ نفر رسيد در حالي كه ۲۳۸ ميليون و ۴۹۲ هزار و ۳۸۹ نفر از مبتلايان بهبود يافته‌اند.

براساس آمارهاي جهاني، امريكا با بيش از ۴۹،۷ ميليون مبتلا و بيش از ۸۰۶ هزار قرباني همچنان در صدر فهرست كشورهاي درگير با بيماري كوويد۱۹ قرار دارد.
هند نيز با آمار بيش از ۳۴،۶ ميليون مبتلا پس از امريكا در رتبه دوم جهاني به لحاظ ميزان ابتلا قرار دارد و آمار مبتلايان به كوويد۱۹ در برزيل هم از ۲۲،۱ ميليون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومين كشور جهان به لحاظ بالاترين شمار مبتلايان است همچنين پس از ايالات متحده، كشورهاي برزيل با بيش از ۶۱۵ هزار و هند با بيش از ۴۷۰ هزار جانباخته، بالاترين آمار قربانيان كوويد ۱۹ را در اين فهرست جهاني گزارش داده‌اند.روسيه نيز با آمار ۲۷۷ هزار مرگ، تا ظهر ديروز بيشترين تلفات كرونا را در بين كشورهاي اروپايي داشته در حالي كه انگليس با ۱۰ ميليون و ۳۲۹ هزار و ۷۴ بيمار كرونايي، ركورد مجموع مبتلايان به اين بيماري را در قاره سبز دارد.
تا ظهر ديروز ايران با مجموع 6 ميليون و ۱۲۵ هزار و ۵۹۶ ابتلا و ۱۲۹ هزار و ۹۸۸ مورد فوت كوويد۱۹ همچنان در هفته‌هاي متوالي و از ابتداي پاييز در رتبه هشتم در بين ۱۰ كشور داراي بيشترين آمار مبتلايان كرونا قرار گرفته است.
براساس آمار فوق در حال حاضر در ۱۷ كشور، شمار مبتلايان از رقم سه ميليون نفر عبور كرده‌ است و پس از ايالات متحده، هند و برزيل - كه همچنان سه كشور ركورددار شمار مبتلايان در دنيا هستند- كشورهاي انگليس، روسيه، تركيه، فرانسه، ايران، آلمان، آرژانتين، اسپانيا، كلمبيا، ايتاليا، اندونزي، مكزيك، لهستان و اوكراين نيز بيش از سه ميليون مبتلا را ثبت كرده‌اند.
به گزارش ايسنا، روند افزايش آمار ابتلا به بيماري كوويد۱۹ كه تاكنون در ۲۲۲ كشور و منطقه در جهان شيوع يافته، ادامه دارد و اين بيماري همچنان در دنيا قرباني مي‌گيرد.

هشدار جدي درباره قدرت گردش سويه جديد كوويد 19 
اين آمار در حالي است كه حالا سويه جديد ويروس كوويد19 با قابليت سرايت‌پذيري بيشتر به نگراني جدي براي تمام دولت‌ها تبديل شده است. ديروز رييس مركز تحقيقات ويروس‌شناسي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با تاكيد بر گسترش اين سويه جديد به دليل قابليت گردش در چهارگوشه جهان گفت: بايد توجه كرد كه آمارهاي فعلي از ميزان ابتلاي اين سويه جديد، واقعي نيستند و شناسايي موارد به نظارت، پايش ژنتيكي كشورها و... بستگي دارد و بنابراين مطمئنا تعداد موارد ابتلا به اميكرون بيش از اين است.
عليرضا ناجي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: اكنون ۳۱ كشور آن را گزارش كرده‌اند و۳۷۹ مورد ابتلا به اميكرون رسما اعلام شده كه مطمئنا ميزان موارد بيش از اين تعداد است. به عنوان مثال نمونه‌اي كه در بلژيك مثبت شد، مربوط به مسافري بوده كه از مصر به اين كشور رفته بود، بنابراين مصر هم با اينكه موردي را گزارش نكرده، اما احتمالا بايد اين ويروس را داشته باشد. در حال حاضر اميكرون در همه قاره‌هاي جهان گزارش شده است. به تازگي هم در برزيل دو مورد ابتلا به كروناي اميكرون را شناسايي و اعلام كردند و از ميان كشورهاي همسايه ايران در عربستان و امارات نيز اين واريانت شناسايي شده است.وقتي كه آن را در چهارگوشه جهان در قاره‌هاي آسيا، اروپا، امريكاي جنوبي و شمالي و آفريقا مي‌بينيد، به اين معناست كه اين ويروس اين مزيت را دارد كه پخش شود و گسترش يابد، به همين دليل هم خطرناك است و بايد نسبت به آن توجه داشته باشيم. ساده‌انگاري كردن و اعلام اينكه اين واريانت بيماري زيادي نمي‌دهد ‌كه اميدواريم اين‌طور باشد، درست نيست. بايد توجه كرد كه آنقدر اين واريانت نگران‌كننده بود كه با وجود عمر كوتاهي كه از شناسايي آن گذشت، سازمان جهاني بهداشت جلسه اضطراري گذاشته و آن را به عنوان واريانت نگران‌كننده، در كنار بتا، گاما و دلتا تقسيم‌بندي كردند. بنابراين اگر در اين زمينه ساده‌انگاري و سهل‌انگاري كنيم، ‌ممكن است پشيمان شويم. بنابراين، خيلي دور از ذهن نيست كه واريانت اميكرون وارد ايران شده باشد، اما هنوز آن را شناسايي نكرده باشيم. بايد توجه كرد كه موارد اميكروني كه در كشورهايي مانند هلند يا هنگ‌كنگ و... گزارش شده است، از نظر زمان نمونه‌برداري از بيماران، حتي از آفريقا هم جلوتر است. جالب است كه منشا اين واريانت را از آفريقا مي‌دانيم و گزارش‌هاي زيادي هم از آفريقاي جنوبي و كشورهاي جنوب آفريقا مبني بر شناسايي اين واريانت شده است، اما گستردگي اين ويروس باتوجه به زمان‌هايي كه مي‌بينيم، احتمالا بيش از اين است و بايد جدي گرفته شود.آنچه مشخص است، ‌اين است كه اين واريانت گستردگي بالايي دارد و باتوجه به موتاسيون‌هاي زيادي كه در اين ويروس ايجاد شده، با مدل‌سازي‌هاي كامپيوتري كه انجام دادند، به نظر مي‌رسد كه احتمالا مسري بودنش، نسبت به سويه ووهان بيشتر است. درباره گريز از سيستم ايمني هم به نظر مي‌رسد كه واريانتي باشد كه بتواند به خوبي از سيستم ايمني گريز كند. از اين نظر شايد از دلتا هم بالاتر باشد، اما درباره ميزان بيماري‌زايي آن بايد دو تا سه ماه صبر كرد تا اطلاعات لازم جمع‌آوري شود. درباره مقاومت اين واريانت به واكسن هم شركت‌هاي واكسن‌سازي و محققان مختلف منتظر هستند تا سرم‌هاي فاز نقاهت افرادي كه به اميكرون مبتلا شدند را ‌به دست آورند و اعلام كردند كه دو تا سه هفته ديگر نتايج اوليه مربوط به اين مورد هم استخراج مي‌شود. بنابراين براي شناخت دقيق‌تر اين واريانت بايد صبر كنيم. درست است كه اعلام شده هنوز بيماري وخيمي از اين واريانت شاهد نبوديم، اما وقتي يك ويروس گسترش يابد و گروه‌هاي سني با ريسك بالاتر را هم درگير كند، مي‌تواند مشكل‌زا باشد و در آن زمان مي‌توانيم متوجه شويم كه وضعيتش به چه صورت است.در عين حال از روي موتاسيوني كه در اميكرون وجود دارد، به نظر نمي‌رسد كه قدرت سرايتش بالاتر از دلتا باشد، اما مي‌توان گفت كه به احتمال قوي اميكرون از نظر فرار از سيستم ايمني از دلتا قوي‌تر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون