• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5089 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۱۳ آذر

اعلام سازمان حفاظت محيط‌زيست: مازوت‌سوزي در نيروگاه‌هاي ۵ شهر ادامه دارد

معاون مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور گفت: در حال حاضر از مازوت در نيروگاه‌هاي مشهد، اهواز، كرمان، ايرانشهر و بيستون در كرمانشاه استفاده مي‌شود.
داريوش گل عليزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با بيان اينكه در كلان‌شهر اصفهان، كرج، تهران و شازند مازوت سوزي نداشتيم، گفت: در مقاطعي از سال‌هاي گذشته ممكن بود سيمان فيروزكوه به دليل كمبود گاز، مازوت سوزي انجام دهد، اما شرايط تهويه هوا به‌گونه‌اي بود كه شهر را آلوده نمي‌كرد. ما مخالف مصرف سوخت غيراستاندارد بدون سيستم‌هاي كنترلي هستيم. اما اگر در شرايط خاصي قرار گرفتيم كه مجبور بوديم انتخاب كنيم مي‌گوييم شهرهايي كه آلودگي هوا دارند به هيچ‌وجه از سوخت‌هاي مايع پر گوگرد استفاده نكنند. 
او در ارتباط با وضعيت استفاده از گازوييل از در استان تهران گفت: در حال حاضر در استان تهران تقريبا همه جايگاه‌هاي سوخت، سوخت يورو ۴ توزيع مي‌كنند و كيفيت نسبت به گذشته بهتر شده اما از مازوت در نيروگاه‌هاي مشهد، اهواز، كرمان، ايرانشهر و بيستون در كرمانشاه استفاده مي‌شود. نيروگاه‌ها بخاري كه از نوع نيروگاه حرارتي هستند، قابليت مازوت سوزي دارند. از ۱۶ نيروگاه بخاري كه در كشور فعال هستند، غير از پنج نيروگاه موجود در كلان‌شهرهاي تهران، كرج شازند و اصفهان، بقيه مازوت را به صورت تلفيقي با گاز و گازوييل مي‌سوزانند، منتها سازمان حفاظت محيط‌زيست مخالف سوزاندن مازوت است. مازوت توليدي كشور ما ۳ تا ۴درصد حجم وزنش گوگرد دارد. همه مازوت‌هاي ما پرگوگرد است. بايد اين مازوت‌ها را سولفورزدايي كنند كه هزينه‌هاي آن بالا مي‌رود و در تعرفه‌ها تاثير مي‌گذارد. راه ديگر اين است كه نيروگاه‌ها مازوت بسوزانند اما مانند تمام دنيا، سيستم‌هاي كنترلي نصب كنند. حتي زغال‌سنگ هم بسوزانند شما چيزي مشاهده نمي‌كنيد به اين دليل كه سيستم‌هاي كنترلي دارند و جلوي آلودگي را مي‌گيرند. واحدهايي كه مازوت‌سوزي مي‌كنند، نام آنها در فهرست صنايع آلاينده درج مي‌شود و پرونده حقوقي براي آنها تشكيل مي‌دهيم. در اين حالت تصميم‌گيري دراختيار مراجع قضايي است و از آنجا به بعد سازمان ديگر اختياري ندارد. لايحه خودش را تقديم مي‌كند و در دادگاه دفاع مي‌كند. از سوي سازمان محيط‌زيست براي واحدهاي متخلف مازوت سوز پرونده قضايي تشكيل شده و گزارش آن را به دولت نيز ارايه مي‌دهيم كه اين مشكلات در حوزه محيط‌زيست اتفاق افتاده است و وزارتخانه‌ها به تكليف‌شان در اين حوزه عمل نكرده‌اند. در حال حاضر همه نيروگاه‌هاي مازوت سوز در كشور گازسوز شده‌اند، اما در اين شرايط كه با كمبود گاز مواجه هستيم، به اين دليل كه اختلال در شبكه برق ايجاد نشود، از مازوت به عنوان سوخت جايگزين استفاده مي‌شود. وگرنه ما فشار آورده‌ايم و همه نيروگاه‌ها قابليت گازسوزي را دارند و سوخت دوم‌شان سوخت مايع است كه يا نفت و گاز است يا مازوت در حالي كه پيش از اين اصلا امكان مصرف گاز را نداشته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون