• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5090 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ آذر

امارات،آتش اختلافات ميان ايران و عربستان را خاموش مي‌كند؟

الخليج آنلاين در مطلبي به قلم كامل جميل نوشت: حسن همجواري تنها مساله موجود در روابط بين ايران و امارات نيست، اخبار رسيده از پايتخت‌هاي دو كشور، از هموار شدن راه براي همكاري‌هاي بزرگ‌تر و روابط عميق‌تر ميان تهران و ابوظبي، پس از چند سال اختلافات و تهديدات بين دو طرف، حكايت دارد.
 براساس ترجمه انتخاب در ادامه اين مطلب آمده است: امارات فعاليت‌ها و همكاري‌هاي تجاري گسترده‌اي در منطقه دارد و توانسته سرمايه‌هاي جهاني را به سمت خود جذب كند، همين امر، مي‌تواند امارات را به دروازه‌اي براي خروج تهران از شرايط اقتصادي فعلي‌اش تحت تاثير تحريم‌هاي بين‌المللي تبديل كند، علاوه بر اينكه بهبود همكاري‌ها ميان ايران و امارات، به بازگشت گرمي، به روابط تهران و رياض هم كمك مي‌كند. به اين ترتيب، از نظر تحليلگران، امارات باب گسترده‌اي براي استقرار روابط ايران با همسايگانش خواهد بود و همين عامل، موجب تقويت جايگاه سياسي ايران در منطقه و بازگشت فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي وسيع آن با دولت‌هاي خليجي، به ويژه عربستان سعودي مي‌شود.
ابتداي آگوست گذشته، يعني زمان روي كار آمدن ابراهيم رييسي، صحبت‌هايي شنيده شد مبني بر اينكه دوره تازه‌اي از روابط ميان تهران و ابوظبي آغاز مي‌شود كه اساس آن، دوستي، همكاري و حسن همجواري خواهد بود، علاوه بر اينكه در مراسم تحليف رييس‌جمهور جديد، ايران، امارات را دوست خود خواند. همين اشاره‌ها، توانست تنش‌هاي موجود در روابط بين ايران و امارات را آرام كند تا در ديدار‌هاي بعدي بين مسوولان دو كشور، شاهد روابط دوستانه‌اي باشيم. در همين رابطه، عبدالمحسن راضي، نويسنده و پژوهشگر سياسي معتقد است كه ابوظبي همواره نقش خاموش‌كننده آتش‌هاي اقتصادي تهران را داشته است. وي در گفت‌وگو با الخليج آنلاين تصريح كرد: اگر امارات نبود، تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران، اين كشور را به انفجار سياسي مي‌رساند. امارات متحده عربي يكي از مهم‌ترين شركاي اقتصادي ايران است، چه در زمينه صادرات و چه در زمينه واردات، امارات شريان اصلي براي تهران محسوب مي‌شود.
روابط بين ايران و امارات همچنين به دنبال تماس تلفني وزير خارجه ايران، امير عبداللهيان با همتاي اماراتي‌اش كه در جريان آن روابط دوجانبه و راه‌هاي تقويت همكاري‌هاي مشترك بررسي شد، افزايش يافت. در اين گفت‌وگو، دو وزير بر ضرورت مشورت‌هاي مستمر بين دو كشور تاكيد كرد، تا به اين شكل روابط بين تهران و ابوظبي بهبود يابد. نرمش در سياست خارجي امارات، باعث شده است تا تعداد دولت‌هاي دوست آن افزايش يابد، همان‌طور كه ابوظبي اختلافات خود با تركيه را نيز حل كرد. راضي معتقد است كه امارات به لطف روابط خوبي كه با دو حزب دموكرات و جمهوري‌خواه در امريكا دارد، مي‌تواند دولت‌هاي جمهوري‌خواه بعدي را درمورد ماندن در توافق هسته‌اي با تهران قانع كند.
به گفته اين تحليلگر سياسي، حتي در مورد توازن‌هاي امنيتي در منطقه، ابوظبي شريك استراتژيك ممتازي براي واشنگتن است. از سوي ديگر، راضي معتقد است كه دولت جديد ايران به دنبال تقويت روابط تجاري خود با آسياي ميانه است و در اين مسير سعي دارد از سياست روس‌ها تبعيت كند، همان‌طور كه قاليباف، رييس مجلس ايران از خوشامد كشورش از شيوه اداره چالش‌هاي اقتصادي توسط مسكو سخن گفت، اما به عقيده راضي، به نظر مي‌رسد تضميني براي افزايش همكاري‌هاي تهران با مسكو وجود ندارد و دليل آن، تنش‌هاي موجود بين مسكو، واشنگتن و بروكسل است، همان‌طور كه مسكو به دليل طرح «نورد استريم ۲» تحت فشار زيادي قرار دارد، چراكه جمهوري‌خواهان به رهبري سناتور تد كروز، فشار‌هاي زيادي به دولت بايدن وارد مي‌كنند، تا تحريم‌هايي را عليه روسيه اعمال كند، اين مساله تا آنجا پيش رفت كه جمهوري‌خواهان تاييد سفراي پيشنهادي بايدن را تعطيل كردند.
منبع: الخليج آنلاين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون