• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5095 -
  • ۱۴۰۰ شنبه ۲۰ آذر

خبر

پوتین وضعیت شرق اوکراین را به «نسل‌کشی» تشبیه کرد

«ولادیمیر پوتین»، ريیس جمهور روسیه روز پنجشنبه اقدامات دولت اوکراین در مناطق شرقی این کشور را به نسل‌کشی تشبیه کرد. به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، پوتین در نشست شورای جامعه مدنی و حقوق بشر روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت منطقه «دونباس» در شرق اوکراین و تشابه آن به نسل‌کشی گفت: «آنچه در دونباس رخ می‌دهد را من و شما به خوبی می‌بینیم و از آن مطلع هستیم». ريیس جمهور روسیه در ادامه گفت:‌ «البته همان‌طور که خودتان هم گفتید، این اقدامات بسیار یادآور نسل‌کشی هستند». پوتین همچنین «روس‌هراسی» را گام اول در اجرای این نسل‌کشی توصیف کرد و متذکر شد اقدامات متقابل در این زمینه باید «بسیار دقیق» انجام شوند و «حقیقت وقایعی که در حال رخ دادن هستند را منعکس کنند». از سوی دیگر «والری گراسیموف»، ريیس ستاد کل ارتش روسیه و معاون وزیر دفاع این کشور هشدار داد، تنش‌ها در شرق اوکراین در حال تشدید شدن است اما هرگونه اقدام مقامات اوکراینی برای حل‌وفصل نظامی این درگیری‌ها از طریق نظامی خنثی خواهد شد. گراسیموف در جمع دیپلمات‌های نظامی دیگر کشورها هشدار داد: «ارسال بالگردها، وسایل پروازی بدون سرنشین و هواپیماها به اوکراین، مقامات اوکراینی را به سمت برداشتن گام‌هایی غیرمنتظره و خطرناک سوق می‌دهد. کی‌یف به تعهدات خود در توافق مینسک پایبند نیست». این مقام ارشد نظامی روس افزود: «نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرده‌اند که استقرار سامانه‌های موشکی ضد تانک تامین شده از سوی امریکا و پهپادهای ترکیه‌ای را آغاز کرده‌اند. در نتیجه، اوضاع متشنج در شرق این کشور، اکنون در حال وخیم‌تر شدن است». در این میان، امریکا و متحدانش با حمایت از دولت کی‌یف، در تلاش هستند از طریق جوسازی و ارسال سلاح و تجهیزات به اوکراین، روسیه را تحت فشار قرار دهند.


ترامپ درباره نتانیاهو: لعنتی بی‌وفا!
ريیس جمهوری سابق امریکا، به خاطر تبریک نتانیاهو به جو بایدن، ريیس جمهوری امریکا، برای پیروزی‌اش در انتخابات ۲۰۲۰، او را به باد انتقاد گرفته و به او ناسزا گفت. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، دونالد ترامپ، ريیس جمهوری سابق امریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرايیل را به «بی‌وفایی» متهم کرد. ترامپ اذعان داشت که در پیروزی نتانیاهو در انتخابات‌ بی‌شمار دو سال اخیر، بسیار به او کمک کرده و از ادعای او بر سر بلندی‌های جولان که در جنگ تصرف کرد، حمایت کرده است. ترامپ در اوایل سال جاری میلادی، در مصاحبه‌ای با یک روزنامه‌نگار اسرايیلی نسبت به ویدیویی که در آن نتانیاهو به بایدن تبریک می‌گوید، ابراز خشم شدید کرد. ترامپ در این مصاحبه، از نتانیاهو با نام مستعارش  یاد کرده و گفت: هیچ‌کس به اندازه من به بی‌بی کمک نکرد، من بی‌بی را دوست داشتم، من هنوز هم بی‌بی را دوست دارم؛ اما «وفاداری» را هم دوست دارم!‌ بی‌بی می‌توانست ساکت بماند، او اشتباه بزرگی مرتکب شده است. این در حالی است که نتانیاهو ۱۲ ساعت پس از تایید نتایج انتخابات به بایدن تبریک گفت و در پیام توییتری خود، از عبارت «ريیس جمهوری منتخب» نیز استفاده نکرد. او همچنین بلافاصله پس از پست تبریک به بایدن،‌ پست دیگری در توییتر در تمجید از ترامپ منتشر کرد. ترامپ همچنان معتقد است که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ که بایدن در آن پیروز شد، تقلب صورت گرفته است. خشم ترامپ غالبا به خاطر ویدیویی است که  نتانیاهو در شبکه‌های مجازی منتشر کرده و با تبریک به بایدن، او را «یک دوست قدیمی و صمیمی» خطاب کرده بود. ترامپ در این مصاحبه گفت: از آن زمان، با او حرف نزده‌ام، لعنتی! او در ادامه گفت: این طور بهتان بگویم، اگر به‌خاطر کمک‌های من نبود، اسرايیل نابود می‌شد.


موافقت دادگاه انگلیس با استرداد آسانژ به امریکا
در پی پیروزی حقوقی دولت امریکا در جدیدترین مرحله از پرونده قضایی استرداد جولیان آسانژ، این افشاگر به زندان افتاده وب‌سایت ویکی لیکس، بیش از هر زمان به استرداد از انگلیس به امریکا نزدیک شده است. به گزارش بي‌بي‌سي، امریکا پیش‌تر علیه حکم دادگاه انگلیس در ژانویه که  با استرداد آسانژ به امریکا به دلیل نگرانی‌ها از بابت سلامت روانی‌اش مخالفت کرد، درخواست تجدید نظر کرده بود. اما قضات این پرونده از بابت وعده‌های امریکا برای کاهش خطر خودکشی وی اطمینان خاطر پیدا کردند. او در امریکا به دلیل انتشار هزاران سند طبقه بندی شده دولت این کشور در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تحت تعقیب است. قضات ارشد پرونده آسانژ دریافتند که قاضی رده پایین‌تری که حکم قبلی را صادر کرده بود، تصمیمش را در ژانویه بر اساس ریسک نگهداری کردن از آسانژ در حبس با محدودیت‌های شدید در صورت استرداد به امریکا اتخاذ کرده است. با این حال، مقامات امریکا بعدا تضمین دادند که او تا زمانی که در آینده مرتکب عملی نشود که او را مستحق سخت‌ترین تدابیر کند، با چنین تدابیری مواجه نخواهد شد. در حال حاضر مشخص نیست که آیا آسانژ می‌تواند این حکم موافقت دادگاه با استردادش را بیشتر به چالش بکشد یا خیر، اگرچه قاضی هولروید در دادگاه اشاره کرد که بنیانگذار ویکی لیکس به دنبال درخواست تجدید نظر دیگری است. ایالات متحده چهار تضمین را در قبال آسانژ ارائه کرده از جمله اینکه آسانژ در صورت استرداد، مشمول حبس انفرادی در قبل یا پس از محاکمه یا بازداشت در زندان فوق امنیتی ADX Florence Supermax نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون