• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5097 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۲ آذر

خبر

درخواست طالبان از چين براي به‌رسميت شناخته شدن

معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان از كشورهاي جهان به ويژه چين خواست كه دولت طالبان را به‌رسميت بشناسند. به گزارش ايرنا، ذبيح‌الله مجاهد روز يكشنبه در نشستي در وزارت دادگستري طالبان با بيان اينكه دولت در شرايط فعلي نياز دارد كه به‌رسميت شناخته شود، اظهار داشت: چين بايد براي به‌رسميت شناختن دولت طالبان اقدام قوي و موثري انجام دهد. وي با اشاره به نياز افغانستان به سرمايه‌گذاري تصريح كرد: چيني‌ها مي‌توانند در افغانستان سرمايه‌گذاري كنند. مجاهد، چين را يكي از همسايگان مهم افغانستان ذكر كرد و افزود: طالبان خواستار روابط خوب و گسترده با اين كشور است. طالبان پيش از اين نيز از كشورهاي اسلامي خواسته بود كه در نشست آتي سازمان همكاري كشورهاي اسلامي در اسلام‌آباد دولت اين گروه را به‌رسميت بشناسند. با وجود تلاش گسترده طالبان براي به‌رسميت شناختن از سوي جامعه جهاني تاكنون هيچ كشوري حتي پاكستان كه از نزديك‌ترين كشورها به اين گروه شناخته مي‌شود از به‌رسميت شناختن دولت موقت طالبان خودداري كرده است. كشورهاي منطقه و جهان پيش‌شرط شناسايي دولت طالبان را تشكيل دولت فراگير و اجازه دادن به دختران و زنان براي حضور در مدارس و جامعه اعلام كرده‌اند.

تهديد صريح صنعا عليه ابوظبي و رياض

مشاور نخست‌وزير يمن تهديد كرد كه در صورت عدم عقب‌نشيني امارات از يمن ارتش و كميته‌هاي مردمي دوبي و ابوظبي را هدف قرار خواهند داد. به گزارش ايسنا، حميد عبدالقادر عنتر، مشاور نخست‌وزير يمن در مصاحبه با العهدنيوز گفت: حوادث غافلگير‌كننده‌اي در راه است. ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن حملات كوبنده‌اي را به دشمن سعودي وارد خواهند كرد. هدف قرار دادن پايگاه‌هاي حياتي و استراتژيك دشمن در بانك اهداف موجب فلج شدن نظام عربستان مي‌شود. وي گفت: در اوايل جنگ ارتش و كميته‌هاي مردمي در خط دفاعي بودند؛ اما اكنون در خط حمله و در حال گرفتن شهرهاي عربستان و انتقال جنگ به عمق اين كشور هستند. بعد از شش سال از تجاوز جهاني عليه يمن دشمن به هيچ كدام از اهداف آشكار خود نرسيده است جز اينكه زيرساخت يمن را ويران كرده و منازل مسكوني و غيرنظاميان را هدف قرار داده است و تمام اين جنايت‌ها از سوي نهادهاي بين‌المللي پيگيري شده و رهبران كشورهاي متجاوز در مقابل دادگاه‌هاي بين‌المللي به عنوان جنايتكاران جنگي تحت پيگرد قرار خواهند گرفت. مشاور نخست‌وزير يمن گفت: ارتش و كميته‌هاي مردمي بيش از هر زمان ديگري قدرتمند شده و پيروزي‌هايي را در محورهاي مختلف جنگ و در عمق عربستان به دست آورده‌اند. اگر امارات از يمن عقب‌نشيني نكند در تيررس نيروي موشكي ما قرار خواهد داشت و دوبي و ابوظبي هدف قرار خواهند گرفت. تنها يك حمله به امارات موجب فلج شدن كامل اين كشور به ويژه شهر دوبي خواهد شد. تمام شركت‌ها و سرمايه‌گذاران امارات را ترك خواهند كرد. اگر امارات در معرض يك حمله نظامي كوبنده قرار گيرد اقتصادش از هم فرو مي‌پاشد. 

وزير خارجه امريكا به جنوب شرق آسيا سفر مي‌كند

 وزير خارجه امريكا، طي روزهاي آينده با هدف افزايش بي‌سابقه روابط اين كشور با كشورهاي آسياي جنوب شرقي، به اين منطقه سفر مي‌كند. به گزارش ايلناو به نقل از رويترز، دولت امريكا، هفته آينده با فرستادن وزير خارجه خود به منطقه آسياي جنوب شرقي به دنبال تحكيم همكاري‌هاي اقتصادي و امنيتي خود با كشورهاي اين منطقه است تا از اين طريق بتواند جبهه واحدي در برابر چين در منطقه هند و پاسيفيك ايجاد كند. «آنتوني بلينكن» وزير خارجه امريكا در اولين سفر خود به منطقه جنوب شرق آسيا از زمان آغاز رياست‌جمهوري «جو بايدن»، قرار است امروز-دوشنبه- از پايتخت اندونزي، جاكارتا و همچنين از مالزي و تايلند نيز ديدن كند. منطقه جنوب شرق آسيا به عرصه منازعه‌اي استراتژيك ميان چين و امريكا دو اقتصاد بزرگ دنيا تبديل شده است. چين نسبت به بخش قابل توجهي از درياي جنوبي چين كه مسير تجاري حياتي منطقه است، ادعاي تملك دارد. چين همچنين، جزيره خودمختار تايوان را متعلق به خود مي‌داند و در نتيجه آن را تحت شديدترين فشارهاي نظامي و اقتصادي قرار داده است. به گفته «دنيل كريتنبرينك» معاون وزارت خارجه امريكا در امور منطقه آسياي جنوب شرقي درخصوص سفر پيشروي وزير خارجه اين كشور به اين منطقه گفت: «بلينكن به دنبال پيشبرد هدف بايدن مبني ‌بر بالا بردن تعهدات امريكا در قبال اتحاديه كشورهاي جنوب شرق آسيا (آ‌سه‌آن) به سطحي بي‌سابقه‌ است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون