• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5099 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۴ آذر

محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي:

مذاكرات با آژانس هنوز به پايان نرسيده است

محمد اسلامي، رييس سازمان انرژي اتمي در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره همكاري‌هاي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: «روابط ما با آژانس بايد براساس قوانين، اساسنامه آژانس، پادمان و ان.پي.تي باشد. در چارچوب قوانين روابط‌مان با آژانس برقرار است و متاثر از همين ضوابط قانوني در تعامل هستيم و آژانس هم طبق قوانين و موازين بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ما نظارت دارد.»
وي سپس با اشاره به همكاري ايران و آژانس ادامه داد: «آنچه در رسانه‌ها منتشر مي‌شود، مباحث مربوط به عمليات رواني و مسائل سياسي است. جريان مقابل ما جرياني است كه به هيچ‌وجه توسعه علمي و فناوري در جمهوري اسلامي ايران را برنمي‌تابد و با اين اتهامات و ايجاد اشكال و جوسازي‌ها و عمليات رواني، اين‌گونه القا مي‌كنند كه ما هدف غير موجه داريم و نسبت به عدم اشاعه متعهد نيستيم كه هيچ‌كدام از اينها، هيچگاه وارد نبوده و نيست و اتهاماتي است كه به ويژه رژيم صهيونيستي خيلي به آن دامن مي‌زند.»
معاون رييس‌جمهور تصريح كرد: «نسبت به اين عمليات‌هاي رواني و هياهوها، هيچ‌گونه خللي به خودمان راه نمي‌دهيم و راه‌مان را انجام داده و پيش مي‌بريم و اميدواريم كه ان‌شاءالله از اين مرحله نيز عبور كنيم.»

كرج و ساير مواردي كه در برجام بوده، خارج از پادمان است
وي درباره توافق بين ايران و آژانس درخصوص نصب دوربين در مجتمع تسا در كرج نيز اظهار داشت: «كرج و ساير مواردي كه در برجام بوده، خارج از پادمان است. اگر برجام يك معاهده بوده، كشورهاي متعاهد تعهداتي داشتند و ايران هم تعهداتي را پذيرفته است. وقتي آنها به تعهدات‌شان عمل نكرده و تحريم‌هاي ظالمانه، غيرقانوني شديد را عليه ايران اعمال كردند و هر روز هم آن را گسترش مي‌دهند، دليلي ندارد كه تعهدات برجامي را بر ما فشار بياورند كه ما پايبند باشيم. ما در چارچوب پادمان و
 ان.پي.تي اقدام مي‌كنيم و هيچ‌چيز غير از آن را قبول نمي‌كنيم.» اسلامي درباره اينكه آيا با آژانس درخصوص مجتمع تساي كرج و نصب دوربين‌ها توافقي حاصل شده نيز اظهار داشت: «موضوع كرج در يك بسته است و موارد ادعايي و كرج به هم پيوسته‌اند و بايد باهم حل‌وفصل شوند.» 

دستور كار ما با آژانس درباره مطالب ادعايي است كه پاسخ‌هاي آن داده شده 
اسلامي در پاسخ به سوالي درباره دستور كار هيات سازمان انرژي اتمي حاضر در وين ادامه داد: «دستور كار ما با آژانس درباره مطالب ادعايي بود كه پاسخ‌هاي آن داده شده است. موارد ادعايي مواردي است كه در برجام بسته شده و اگر قرار باشد برجام عملياتي باشد، همه طرف‌ها بايد به تعهدات‌شان عمل كنند. نمي‌شود يك بخشي كه مربوط به ايران است، ايران صد در صد متعهد به اجراي آن باشد، ولي طرف‌هاي متعاهد هيچ‌كدام از تعهدات‌شان را انجام ندهند. اين مواردي است كه در حال مذاكره است.» وي گفت: «اميدوارم يك منطقي حاكم باشد به يك اصول و ضوابطي پايبند باشند و اگر آن برجام است خب همه به برجام عمل كنند و اگر برجام نيست و پادمان و ان‌.پي.تي است خب ما در آن چارچوب كار مي‌كنيم. غير از آن نيز فشار سياسي است.» رييس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري فارس درباره مذاكرات ايران با آژانس و اينكه آيا در پي سفر اخير رافائل گروسي مدير كل آژانس توافقي كه قرار بود حاصل شود، محقق شده؟ گفت: «گفت‌وگوهايي كه با گروسي كرديم همان بحث كرج است كه در حال گفت‌وگو هستيم و هنوز به انتها نرسيده و بيشتر در چارچوب فشار سياسي و عمليات رواني حداكثري است، تا منطق و ضوابط.» وي افزود: «اميدوارم كشور هرچه زودتر از اين مرحله عبور كند.»

از زمان‌بندي براي دو نيروگاه جديد در بوشهر عقب هستيم
اسلامي درباره وضعيت نيروگاه بوشهر هم گفت: «تا تاريخ ۱۰ مهر ۱۴۰۰ حدود ۵۲ ميليارد كيلووات برق از نيروگاه به شبكه برق انتقال داده شد و از ۱۰ مهر براي اورهال و تعويض سوخت رفته و ان‌شاءالله طبق برنامه پيش‌بيني‌شده دهم دي‌ماه دوباره در مدار قرار خواهد گرفت.» اسلامي درباره روند ساخت دو نيروگاه ديگر در بوشهر هم گفت: «ما عقب‌ماندگي داريم و از زمانبندي عقب هستيم و اميدواريم با شرايطي كه در حال رايزني هستيم، بتوانيم منابع مالي آن را تامين كنيم كه ساخت دو نيروگاه نيز سرعت بگيرد.» رييس سازمان انرژي اتمي همچنين در اين گفت‌وگو ضمن تبريك هفته پژوهش گفت: «سميناري كه امروز برگزار كرديم توسعه كاربرد پرتوهاست كه در توليد، اشتغال و اقتصاد كشور تاثير مستقيم خواهد گذاشت و در زندگي مردم تاثيرگذار است. در توسعه كاربرد پرتوها گام بزرگي را برخواهيم داشت و تاكنون نسبت به اين امر اهتمام ويژه‌اي نبوده و نتوانستيم آن‌گونه كه شايسته و بايسته است فناوري هسته‌اي را به زندگي مردم متصل كنيم.» وي ادامه داد: «كاربرد پرتوها كمك مي‌كند ما در بحث دوام و كيفيت موادغذايي و محصولات كشاورزي و حتي در بخش‌هاي بسيار بااهميت در حوزه صنعتي بتوانيم با استفاده از پرتوهاي فناوري هسته‌اي نسبت به عمر و دوام آنها اقدام كنيم و با آفت‌زدايي كه صورت مي‌گيرد نرخ ماندگاري بالا رفته و ضايعات كاهش يابد.» اسلامي با بيان اينكه ضايعات بسيار زيادي در حوزه كشاورزي و مواد غذايي داريم، اظهار داشت: «اين امر ان‌شاءالله به ياري خدا با برنامه‌ريزي‌ انجام‌شده و مطالعات صورت‌گرفته و با همكاري جهاد كشاورزي، ما ۱۲ منطقه را در كشور شناسايي كرديم كه به عنوان ۱۲ قطب كانون‌هاي توليدي محصولات كشاورزي و غذايي هستند. در اين سمينار تمام شركت‌هاي بزرگ كشاورزي و مواد غذايي حضور دارند و با مشاركت آنها اين ۱۲ قطب را در كشور پايه‌گذاري خواهيم كرد كه هم كاهش ضايعات است و هم كاهش قيمت و ضمن افزايش بهره‌وري به توسعه صادرات كشور نيز كمك مي‌كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون