• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5099 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۴ آذر

خبرخوان

مهلت دوباره براي الكترونيكي ‌شدن عوارض همه آزادراه‌ها
الكترونيكي شدن عوارض آزادراه‌ها طرحي بود كه مراحل اجرايي آن از اسفند ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد اما هيچ‌وقت به صورت كامل عملي نشد و تنها براي تعدادي آزادراه اجرايي شد. در اين ميان برخي محورهاي آزادراهي نيز مانند فاز نخست آزادراه تهران-شمال هم كه تمام تجهيزات موردنياز در آن نصب شده بود و از ابتدا به عنوان يك آزادراه با سيستم الكترونيكي دريافت و پرداخت عوارض افتتاح شد، به گيشه‌هاي قديمي‌اش بازگشت. براساس لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت راه و شهرسازي بايد تا تابستان سال آينده اخذ عوارض آزادراهي را الكترونيكي كند اما بايد ديد بيش از نيمي از سرمايه‌گذاران آزادراه‌هاي كشور كه تاكنون تن به اين كار نداده‌اند، اين لايحه كه احتمالا در ماه‌هاي آتي به قانون تبديل مي‌شود را اجرا خواهند كرد يا اين مهلت نيز مانند گذشته بدون نتيجه به پايان مي‌رسد.


ترفند كارخانجات براي گران‌ كردن ۱۰ تا ۱۵درصدي لاستيك
داوود سعادتي‌نژاد رييس اتحاديه فروشندگان لاستيك، فيلتر و تعويض روغن تهران گفت: كارخانجات با بردن لاستيك در صحن بورس و محاسبه قيمت انواع لاستيك سواري به صورت ارزش كيلويي آن، كاملا نامحسوس بين ۱۰ تا ۱۵درصد لاستيك را گران كردند. او اضافه كرد: به نظر مي‌رسد كه لاستيك افزايش قيمت نداشته، چراكه به صراحت هيچ قيمتي تغيير نكرده است. در گذشته لاستيك عددي و با قيمت مشخصي فروخته مي‌شد، اما اكنون لاستيك كيلويي و براساس وزن به فروش مي‌رود، اتفاقي كه تاكنون نيفتاده بود. وي افزود: اكنون لاستيك سنگين 25درصد و لاستيك‌هاي سيمي 15درصد گران شده‌اند. لاستيك‌هاي پرمصرف را به بورس برده‌اند، اما كم مصرف زياد شده‌اند.


دعوا  بر سر «اي نماد» اجباري بالا  گرفت
در حالي كه در روزهاي اخير اعتراض نسبت به اجراي‌ اي نماد به شكل اجباري براي كسب‌وكارهايي كه پرداخت الكترونيكي دارند، بالا گرفته و حتي عده‌اي آن را زمينه ساز انحصار مي‌دانند، وزير صنعت، معدن و تجارت طي نامه‌اي به رييس‌جمهوري و رييس مجلس تاكيد كرده كه براساس قانون مبارزه با پولشويي، داشتن مجوز نماد اعتماد پيش‌نياز ابزار پذيرش مجازي است و دريافت آن كمتر از يك روز طول مي‌كشد. هفته گذشته اعضاي كميسيون فين‌تك و پرداخت‌ياري سازمان نظام صنفي رايانه‌اي، تاكيد كرده بودند اجراي ‌اي نماد به شكل اجباري، چيزي جز ضرر براي كسب‌وكارها و كاربران شبكه‌هاي آنلاين نخواهد بود. انجمن تجارت الكترونيك تهران طي بيانيه‌اي اعلام كرده كه‌ اي نماد منجر به ايجاد انحصار مي‌شود. در اين بيانيه آمده كه تبديل يك نماد اختياري به پنجره واحد مجوزهاي همه كسب‌وكارهاي فضاي مجازي به نفع اكوسيستم نوآوري كشور نخواهد بود و منجر به ايجاد انحصار و تمركزگرايي خواهد شد. همچنين اجباري شدن ‌اي نماد و تبديل آن به نهادي قانونگذار، مجري و ناظر بر تمامي كسب‌وكارهاي فضاي مجازي، نه تنها تسهيلگر كسب‌وكارها نيست، بلكه مي‌تواند زمينه‌ساز ايجاد انحصار و تمركزگرايي باشد.


اظهارنظر درباره قيمت  آجيل دشوار است
مصطفي احمدي، رييس اتحاديه آجيل و خشكبار در پاسخ به اين پرسش كه آيا امسال شب يلدا پررونقي خواهيم داشت، گفت: در سال جاري توليد آجيل و خشكبار ۶۰درصد افت داشت از اين‌رو شاهد افزايش نرخ خشكبار در بازار و كاهش قدرت خريد مردم بوديم. به همين دليل اظهارنظر كردن در اين زمينه براي من دشوار است. به گفته احمدي، آجيل شب يلدا بدون باسلق حداقل ۱۸۰ هزار تومان و حداكثر ۲۷۵ تومان، با باسلق حداقل ۱۵۰ هزار تومان و حداكثر ۲۵۰ هزار تومان است. البته ممكن است در برخي واحدها آجيل با قيمت بالاتري عرضه شود كه بايد بگويم كه اين آجيل‌ها درخواستي هستند و خريدار خواهان آجيل باكيفيت‌تري هست. همچنين در اين رابطه مصطفي دارايي‌نژاد رييس اتحاديه بارفروشان تهران، درباره افزايش نرخ ميوه در طولاني‌ترين شب سال گفت: دو قلم ميوه يعني هندوانه و انار در آستانه شب يلدا همواره افزايش نرخ را تجربه مي‌كنند. به گفته دارايي‌نژاد، ۲ ميليون تن ميوه براي شب يلدا دپو شده است و از ۲۵ همين ماه به وفور در ميدان عرضه مي‌شود.


امكان امحاي خودروهاي لوكس انبارهاي اموال تمليكي
سيدعبدالمجيد اجتهادي در حاشيه دومين حراج حضوري اموال تمليكي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خودروهاي ايراني و خارجي كمتر از ۲۵۰۰ سي‌سي پس از آراي قطعي، شماره‌گذاري شده و به حراج گذاشته مي‌شود. وي افزود: اين سازمان براي خودروهاي بيش از ۲۵۰۰ سي سي و لوكس كه بيش از ۱۰ سال در انبارها مانده و با ممنوعيت فروش همراه هستند، پيشنهاداتي ارايه كرده است و منتظر تعيين‌تكليف دولت هستيم. اجتهادي ادامه‌ داد: دارايي‌هاي اعلام شده جزو سرمايه‌هايي هستند كه با ارز وارد شده است. مديرعامل سازمان جمع‌آوري و فروش اموال تمليكي اعلام‌ كرد: برخي خودروهاي لوكس ممنوعيت شماره‌گذاري و فروش دارند كه امكان دارد امحاي فني انجام گرفته و از قطعات آنها استفاده شود و در اين زمينه منتظر دستور دولت هستيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون