• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5108 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۵ دي

خبر

اعتراض عراقي‌ها به برداشتن ديوارنگاره ابومهدي المهندس در بغداد
منابع خبري از تنش ميان شهروندان عراقي با نيروهاي امنيتي اين كشور درپي تلاش آنها براي برداشتن ديوار نگاره ابومهدي المهندس در ميدان فردوس بغداد خبر دادند. به گزارش ايسنا، منابع امنيتي عراقي در گفت‌وگو با روزنامه العربي الجديد اعلام كردند كه يك تيم از نيروهاي امنيتي عراق جمعه شب در ميدان فردوس بغداد مستقر شده و درصدد برداشتن ديوار نگاره‌اي از شهيد ابومهدي المهندس، نايب‌رييس حشد شعبي بودند كه به ادعاي آنها بدون مجوز رسمي، روي ديوار يك ساختمان نصب شده بود. اين منابع گفتند كه نيروهاي امنيتي پس از استقرار نيروهاي وابسته به گروه‌هاي مقاومت در محل نصب اين ديوار‌نگاره و حضور حاميان اين گروه‌ها و اعلام مخالفت آنها با اين اقدام، از اجراي اين تصميم چشم‌پوشي كردند. طبق اين گزارش، ده‌ها تن از جوانان عراقي شبانه در كنار اين ديوارنگاره تجمع كردند و تعداد آنها پس از درخواست رسانه‌ها از حاميان حشد شعبي براي حضور در ميدان فردوس بيشتر شد. برخي از حاضران در اين تجمع با در دست داشتن سلاح و با حضور در نزديكي ديوارنگاره المهندس نسبت به برداشتن آن هشدار دادند. همچنين كانال صابرين نيوز تصاويري از افرادي در ميدان فردوس بغداد منتشر كرد كه از هواداران خود مي‌خواهند كه ساعت سه بعدازظهر امروز به وقت محلي در محل شهادت ابومهدي المهندس و سردار شهيد حاج قاسم سليماني، فرمانده نيروي قدس سپاه در نزديكي فرودگاه بين‌المللي بغداد حاضر شوند تا مراسم يادبودي را براي آنها برپا كنند. اين افراد همچنين از برداشت تصاوير نصب شده در اين باره هشدار دادند.


پوتين: اروپا با تعلل در راه‌اندازي نورد استريم ۲ به خود ضربه مي‌زند
ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه اعلام كرد كه اتحاديه اروپا با تعلل در راه‌اندازي خط لوله گاز نورد استريم ۲ در واقع به خود ضربه مي‌زند. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، رييس‌جمهوري روسيه گفت: اقدامات اتحاديه اروپا براي جلوگيري از بهره‌برداري از خط لوله گاز نورد استريم ۲ غيرمعقولانه است. وي افزود: اقدامات كساني كه اجازه راه‌اندازي اين شبكه انتقال گاز را نمي‌دهند تا امكان ورود گاز بيشتر به بازار اروپا و كاهش بهاي آن فراهم شود نيز احمقانه به نظر مي‌رسد. وي ادامه داد: بهاي گاز براي اين كشورها نيز به ‌طور قابل‌توجهي كاهش مي‌يابد. مخالفان نورد استريم ۲ در اروپا در واقع به خود ضربه مي‌زنند. بهاي گاز در بازارهاي اروپايي در هفته گذشته به بيش از ۲ هزار دلار براي هزار مترمكعب رسيد و به گزارش رسانه‌هاي روسي امروز بهاي آن تا ۱۲۵۰ دلار براي هر هزار مترمكعب كاهش يافت.


تكذيب توافق طالبان با تركيه و قطر براي بهره‌برداري از فرودگاه كابل
مقام‌هاي طالبان گزارش‌هاي منتشر شده درباره توافق با قطر و تركيه درباره راه‌اندازي فرودگاه‌ بين‌المللي در افغانستان‌ را تكذيب كردند. به گزارش ايلنا به نقل از آناتولي، مقام‌هاي گروه طالبان گزارش‌ها مبني بر توافق با قطر و تركيه در مورد فعاليت مجدد فرودگاه‌هاي بين‌المللي در اين كشور را تكذيب كردند. اداره هوانوردي افغانستان شامگاه گذشته -‌جمعه- در بيانيه‌اي اعلام كرد كه هنوز بحث‌ها در زمينه ارايه خدمات فني به پنج ميدان هوايي بين‌المللي افغانستان ادامه دارد و تاكنون هيچ توافقنامه‌اي امضا نشده است. اين در حالي است كه خبرگزاري آناتولي پيش‌تر خبري را به نقل از منابع ديپلماتيك مبني بر توافق اوليه آنكارا و دوحه با گروه طالبان درباره بهره‌برداري از فرودگاه «حامد كرزي» در كابل و چهار فرودگاه بين‌المللي ديگر در افغانستان منتشر كرد.


ايروان: بدون كنترل و عوارض گمركي به باكو جاده نمي‌دهيم
نخست‌وزير ارمنستان در يك نشست مطبوعاتي گفت، ارمنستان با ارايه جاده‌اي به جمهوري آذربايجان بدون كنترل و عوارض گمركي موافقت نخواهد كرد. به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري راديو ارمنستان، نيكول پاشينيان، نخست‌وزير ارمنستان روز شنبه در پاسخ به اين سوال كه چرا امكان دستيابي به توافق در ارتباط جاده‌اي وجود ندارد و آيا باكو خواسته جديدي مطرح كرده كه براي ارمنستان غيرقابل قبول است، گفت: «قبل از نشست بروكسل خطوط قرمز از منظر ارمنستان را در نظر گرفته بودم. طبق آن ما هيچ پيشنهادي را نمي‌پذيريم.» وي افزود: «توافقي كه در مورد ارتباطات ريلي در بروكسل حاصل شد، در واقع پايان مذاكرات سوچي بود و آنچه ما در آنجا ثبت كرديم اين بود كه گمرك و كنترل مرزي در هر دو طرف عمل خواهد كرد كه براي ما و براي جمهوري آذربايجان قابل قبول است.» نخست‌وزير ارمنستان تاكيد كرد كه موضع ايروان در مورد جاده‌ها بدون تغيير باقي مانده است. وي افزود: «اول موضوع مقررات قانوني است. اگر در مسائل حقوقي به توافق برسيم، بقيه مسائل فني هم‌ حل مي‌شود. در بيانيه سه جانبه آمده است كه بايد جاده‌اي وجود داشته باشد كه مناطق غربي جمهوري آذربايجان را به نخجوان وصل كند اما من مي‌خواهم نگاه را تغيير دهيم زيرا اين در ديدگاه مبتني بر باز شدن ارتباطات منطقه‌اي اتفاق مي‌افتد.» پاشينيان گفت: «تفاوت اين است كه ما اين را نه تنها به عنوان يك جاده مستقيم كه بخش‌هاي غربي آذربايجان را به نخجوان متصل مي‌كند، بلكه يك جاده ترانزيتي بين‌المللي جديد مي‌بينيم كه ارمنستان نيز به آن علاقه‌مند است.» وي افزود: «در اين شرايط است كه ما ساخت جاده جديدي را كه از نظر ما مسير احتمالي ارتباط بين‌المللي خواهد بود، منتفي نكرده و مي‌پذيريم. هدف ما گسترش پروژه شمال-جنوب به شرق-غرب نيز يعني نوعي چهار راه است كه اهميت آن مسير را به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌دهد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون