• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5109 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۶ دي

رييس‌جمهور روسيه:

ممكن است در واكنش به غرب، به پاسخ‌هايي بر مبناي نظر كارشناسان نظامي متوسل شويم

رييس‌جمهور روسيه تاكيد كرد، كشورش در صورتي كه امريكا و ناتو از ارايه ضمانت‌هاي امنيتي به آن خودداري كنند، ممكن است براي پاسخ به آنها متوسل به پاسخ‌هاي مختلفي بر مبناي نظر كارشناسان نظامي شود. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري تاس، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در مصاحبه‌اي با شبكه تلويزيوني روسيا ۱ گفت: اين پاسخ احتمالا متنوع خواهد بود و وابسته به پيشنهادهايي خواهد بود كه كارشناسان نظامي ما به من مطرح خواهند كرد. رييس‌جمهور روسيه تاكيد كرد كه اين كشور به دنبال رسيدن به نتيجه‌اي مثبت در مذاكرات بر سر موضوع ضمانت‌هاي امنيتي خواهد رفت. او خاطرنشان كرد: روسيه پيشنهادهايش درباره اين مساله را با هدف «رسيدن به يك نتيجه قانونا الزام‌آور از مذاكرات ديپلماتيك بر سر اين اسناد مطرح مي‌كند. اين چيزي است كه ما تلاش زيادي براي آن مي‌كنيم.»
پوتين در رابطه با نگراني‌هاي امنيتي گفت كه روسيه «به نقطه‌اي كشيده شده است» كه نمي‌تواند بيش از اين عقب‌نشيني كند. رييس‌جمهور روسيه تصريح كرد: من مي‌خواهم كه همه در داخل و خارج از كشور و شركاي ما بفهمند حرف در مورد خط قرمزي نيست كه كسي از آن عبور نكند، بلكه اين است ما به نقطه‌اي رسيده‌ايم كه بيشتر از اين نمي‌توانيم عقب‌نشيني كنيم. وي تاكيد كرد: مسكو مايل است مردم روسيه، اوكراين، اروپا و ايالات متحده ايده روسيه در مورد سيستم تضمين‌هاي امنيتي را درك كنند. در ۱۷ دسامبر، روسيه پيشنهادهاي خود را در مورد تضمين‌هاي امنيتي متقابل با ايالات متحده و ناتو منتشر كرد.
پوتين گفت: ما از مردم روسيه و اوكراين و مردم اروپا و ايالات متحده مي‌خواهيم درك كنند قرار است با اين گفت‌وگوها به چه چيزي برسيم. براي ما، تنها هدف اين است كه توافقاتي داشته باشيم كه امنيت روسيه و مردمش را امروز و در درازمدت تضمين كند. رييس‌جمهور روسيه افزود: اين واقعيت كه ما پيشنهادهاي خود را علني كرديم، ممكن است يك روش غيرعادي براي انجام مذاكرات باشد، بله. اما همان‌طور كه گفتم ما نگرانيم هر چيزي كه پيشنهاد مي‌شود، ممكن است به تهديدي عليه خود ما از كشورهاي همسايه تبديل شود. آنها بي‌انتها صحبت خواهند كرد، بي‌وقفه مي‌گويند بايد گفت‌وگو كنيم اما هيچ كاري انجام نمي‌دهند، جز ارسال سلاح‌هاي پيشرفته به كشور همسايه ما و افزايش خطر براي روسيه.
پوتين در كنفرانسي خبري در ۲۳ دسامبر گفته بود كه مسكو اقدامات بيشتر در اين زمينه را بر محور نياز به حصول امنيت بي‌قيد و شرط براي روسيه در بلندمدت صرف‌نظر از چگونگي مذاكرات بر سر مساله ضمانت‌هاي امنيتي با امريكا اتخاذ خواهد كرد. او همچنين تاكيد كرد روسيه تصريح خواهد كرد كه توسعه بيشتر ناتو به سمت شرق را تحمل نخواهد كرد. او اظهار كرد: امريكا اقدام به انتقال دادن موشك‌هايش به پشت درهاي روسيه كرده و پرسيد كه امريكا در صورتي كه روسيه موشك‌هايش را در مكزيك يا كانادا مستقر كند چه احساسي پيدا خواهد كرد. وزارت امور خارجه روسيه در تاريخ ۱۷ دسامبر پيش‌نويس توافقات بر سر ضمانت‌هاي امنيتي مذكور را كه نزد امريكا و ناتو مطرح شده‌اند، منتشر كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون