• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5111 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۸ دي

بازديد از نمايشگاه بين‌المللي پروژه ۲۴ ساعت در گالري ايده

هر ساعت يك عكس و هر ۲۴ ساعت، ۲۴ عكس

شهرام شهسواري|«پروژه 24 ساعت تنها يك پروژه عكاسي نيست. در اين پروژه صداقت، استمرار، كنجكاوي، تلاش، پشتكار، كارگروهي، انسان دوستي و رسيدن به هدف را فرا مي‌گيريم.»
در سالن ورودي نمايشگاه، پوستري نصب شده كه اين جملات روي آن نقش بسته شده است. وارد گالري كه مي‌شويم، عكسي از يك پليس در ايستگاه مركزي قطار هلسينكي جلب‌توجه مي‌كند كه دو اسب در دو طرف او ايستاده‌اند. نام عكاس Taru Latva-Pukkila است از كشور فنلاند. جلوتر، عكسي از جمال مرتضوي عكاس ايراني روي ديوار نصب شده؛ دختركي در حال عبور از عرض پياده رو است و در پس زمينه دختر، نقاشي از دو مقام سياسي ايراني و امريكايي كه دو سوي ميزي كه احتمالا ميز مذاكره است، نشسته‌اند. حديث عابديني، ديگر عكاس شركت‌كننده در اين نمايشگاه است كه آن‌سو‌تر، عكسي از او با عنوان «انعكاس با سايه‌ها» ميدان نقش جهان اصفهان را به تصوير مي‌كشد. آنچه در اين عكس‌ها و ديگر آثار اين نمايشگاه نمايان است، مستندسازي احساسات انساني است و البته از قرار معلوم، تك‌تك اين عكس‌ها در يك روز مشخص ثبت شده‌اند و هدف اين پروژه، بالا بردن آگاهي درباره مشكلات جهاني و ايجاد تغييرات مثبت در دنيا با حمايت خيريه‌هاست. در اين نمايشگاه 60 اثر از ۱۶ كشور از جمله ايران، آلمان، ايرلند، هند، پرو، روسيه، مكزيك، كنگو، چين، لهستان، هنگ‌كنگ، كانادا، امريكا، اندونزي، كلمبيا و فنلاند به نمايش درآمده است. فرهود نصيري رييس سفيران پروژه ۲۴ ساعت در ايران و يكي از كيوريتورهاي اين نمايشگاه در مورد سابقه اين پروژه مي‌گويد: «اين پروژه بين‌المللي از سال ۲۰۱۲ توسط رنزو گراند، بنيانگذار پروژه بنيان نهاده شد و هر سال عكاسان بسياري به اين خانواده بزرگ مي‌پيوندند. تاكنون نزديك به بيست و چهار هزار عكاس از حدود ۱۰۰۰ شهر و ۱۰۰ كشور در اين پروژه بين‌المللي شركت كرده‌اند. تا امروز ۲۹ نمايشگاه بين‌المللي در ۱۶ شهر و 11 كشور برگزار شده و ازجمله آنها، مي‌توانم به استراليا، فنلاند، ايران، ايتاليا، مالزي، مكزيك، پرو، لهستان، امريكا، آلمان، ونزوئلا اشاره كنم.» به گفته نصيري، در سال ۲۰۲۱، ۴۳۹۵ عكاس از ۹۲۴ شهر و ۹۵ كشور در ۲۴ جولاي، در پروژه ۲۴ ساعت حضور داشتند و تاريخ برگزاري پروژه هر سال از طرف رنزو گراند بنيانگذار پروژه و از طرف صفحه رسمي پروژه و همچنين وب‌سايت اطلاع‌رساني مي‌شود وعكاسان هم حدود دوماه فرصت دارند تا در سايت پروژه ثبت‌نام كنند. عكاسان مي‌بايست در روز برگزاري پروژه به سطح شهر خودشان رفته و داستان‌هاي مردم شهر خود را به تصوير بكشند؛ هر ساعت يك عكس و ۲۴ ساعت، ۲۴ عكس!
در اين پروژه عكاسان استمرار، كنجكاوي، تلاش، كارگروهي، انسان‌دوستي و رسيدن به هدف را 
فرا مي‌گيرند. در طول روند برگزاري پروژه ۲۴ ساعت، عكس‌هايي از عكاسان شركت‌كننده كه در شهرهاي مختلف مشغول به ثبت داستان‌هاي مردم شهر خودشان هستند در صفحه رسمي پروژه در اينستاگرام به نمايش در مي‌آيد كه نشان‌دهنده روند انجام پروژه و زنده بودن آن در ۲۴ ساعت در كل دنيا است. بعد از انجام پروژه، عكس‌هاي منتخب توسط تيم داوران بين‌المللي انتخاب شده و در كشورهاي مختلف در چند گالري به نمايش در خواهد آمد و عوايد حاصل از فروش آثار به خيريه تحت حمايت پروژه خواهد رسيد.
امسال در فنلاند و بعد در آلمان نمايشگاه برگزار شد و حالا با كمك داوران بين‌المللي در ايران. داوران نمايشگاه ايران عبارتند از: راگو راي (عكاس هندي و عكاس آژانس عكس مگنوم)، علي قلمسياه (از عكاسان بنام ايران)، كيارنگ علايي (عكاس، مترجم و نويسنده)، فرهود نصيري (عكاس و رييس سفيران پروژه ۲۴ ساعت در ايران)، آواني راي (از عكاسان جوان هند)، آلخاندرا مارتينز (عكاس و اديتور بخش عكس مجله بوورن)، رنزو گراند (بنيانگذار پروژه ۲۴ ساعت و عكاس)، فلور لوپز (عكاس و اديتور چند مجله عكس) و ناتاليا ساياگو از عكاسان چند خبرگزاري و مجله بين‌المللي.
روز افتتاحيه، شاهد استقبال خوبي از نمايشگاه هستيم و خصوصا عكاسان جوان، علاقه بسياري به اين پروژه از خود نشان مي‌دهند. سفير كشور صربستان در ايران، دراگان تودوروويچ از جمله بازديدكنندگان است كه در روز افتتاحيه در اين نمايشگاه حضور پيدا مي‌كند و آثار حاضر در نمايشگاه مورد توجه او قرار مي‌گيرد. او هدف پروژه ۲۴ ساعت را كه ارتقاي سطح فرهنگي و هنري و ايجاد پل فرهنگي بين كشورهاي مختلف در كنار اهداف انسان‌دوستانه است، مورد تمجيد قرار مي‌دهد. ساعتي از افتتاحيه گذشته كه نقاش مطرح ايراني، رضا بانگيز نيز پا به گالري مي‌گذارد و آثار هنرمندان كشورهاي مختلف را مورد تمجيد قرار مي‌دهد. سفارت‌هاي ديگر و ميهمانان ويژه‌اي از حوزه سينما و عكاسي قرار است در روزهاي آتي در اين نمايشگاه حضور داشته ‌باشند.
در اعلان نمايشگاه ذكر شده علاقه‌مندان مي‌توانند جهت بازديد از نمايشگاه پروژه ۲۴ ساعت، تا ۱۵ دي ۱۴۰۰ هر روز از ساعت ۱۶ الي ۲۱ به گالري ايده به نشاني تهران، خيابان كريمخان، خيابان خردمند شمال، خيابان هجدهم، پلاك ۲۶ مراجعه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون