• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5114 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۲ دي

خبر

3 نيروگاه هسته‌اي از 6 نيروگاه باقيمانده آلمان خاموش شدند

آلمان در تلاش براي تكميل فرآيند خروج از توليد برق هسته‌اي و تمركز بر انرژي‌هاي تجديدپذير، سه نيروگاه از شش نيروگاه هسته‌اي خود را از دور فعاليت خارج كرد. به گزارش ايرنا به نقل از رويترز، دولت آلمان پس از ذوب شدن رآكتور فوكوشيماي ژاپن در سال ۲۰۱۱ميلادي زماني كه زمين‌لرزه و سونامي، اين نيروگاه ساحلي را در فجيع‌ترين حادثه هسته‌اي جهان از زمان چرنوبيل در سال ۱۹۸۶ از بين برد، تصميم گرفت بر سرعت فاصله گرفتن از توليد برق هسته‌اي بيفزايد. سه رآكتور آلماني شامگاه جمعه پس از سه دهه و نيم فعاليت، از حركت باز ايستادند.
سه رآكتور ديگر نيز تا پايان سال ۲۰۲۲ خاموش مي‌شوند. آمار و ارقام اوليه نشان مي‌دهد كه اين شش نيروگاه هسته‌اي در توليد تقريبا ۱۲ درصد از برق آلمان در سال ۲۰۲۱ سهيم بودند. در اين سال، سهم انرژي تجديدپذير در آلمان تقريبا ۴۱ درصد بود و اين ميزان براي زغال‌سنگ تقريبا ۲۸ درصد و توليد گاز حدود ۱۵ درصد بود. آلمان قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ با توسعه زيرساخت‌هاي برق بادي و خورشيدي، ۸۰ درصد از تقاضاي برق خود را با انرژي‌هاي تجديدپذير تامين كند.

افشاگري گاردين از زندگي لوكس عوامل قتل خاشقجي در عربستان

براساس گزارش روزنامه گاردين، چند تن از اعضاي جوخه ترور عربستاني كه در قتل بي‌رحمانه جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار مخالف رياض در اكتبر ۲۰۱۸ شريك بوده‌اند، در ويلاهاي مجلل يك مجتمع امنيتي تحت مديريت دولت عربستان زندگي مي‌كنند. به گزارش ايسنا، براساس اين گزارش حداقل سه تن از قاتلان خاشقجي در ويلاهايي كه به دست آژانس امنيت كشور دولت عربستان سعودي در مجتمعي در شهر رياض اداره مي‌شوند، زندگي و كار مي‌كنند. بنا بر گزارش‌ها، اعضاي خانواده آنها اجازه ملاقات با اين افراد را دارند و واحدهاي مسكوني «هفت‌ستاره» محل سكونت‌شان مجهز به سالن‌هاي ورزشي و دفاتر كار هستند. روزنامه انگليسي گاردين گزارش داد كه صلاح الطبيقي، كارشناس پزشكي قانوني كه جسد خاشقجي را مثله كرد، در داخل اين مجتمع ديده شده است. همچنين مصطفي المدني، مردي كه نقش خاشقجي را بازي كرد و منصور اباحسين، يك عامل ارشد اين تيم نيز در رصدهايي كه بين سال‌هاي ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ صورت گرفتند، ديده شدند. گاردين در اين گزارش آورده است كه طي دو سال گذشته شاهدان عيني از ملاقات‌هاي اين افراد از جمله با ماموران تحويل كالا، اعضاي خانواده و باغبان‌ها خبر داده‌اند. خاشقجي كه تا پيش از قتلش، به عنوان مفسر و ستون‌نويس برجسته واشنگتن‌پست كار مي‌كرد، زماني نزديك به حلقه خانواده سلطنتي عربستان بود، اما بعدا به انتقاد و مخالفت با تعاملات خاندان سلطنتي حاكم بر عربستان روي آورد و با آنها تعارض پيدا كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون