• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5114 -
  • ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۲ دي

داستان يك تقابل ناخواسته بين دو سوپراستاد بزرگ شطرنج ايراني

وقتي مقصودلو جلوي قهرماني هموطنش را گرفت

گروه ورزش

تغيير تابعيت عليرضا فيروزجا نابغه ايراني شطرنج و درخشش او در رقابت‌هاي جهاني باعث شده يكي از استعدادهاي ديگر كشورمان در حوزه شطرنج تا حدودي به فراموشي سپرده شود. فيروزجا در چند سال اخير پيشرفت چشمگيري داشته و خيلي‌ها او را نامبروان بعدي دنياي شطرنج مي‌دانند؛ يعني تنها كسي كه مي‌تواند تاج و تخت مگنوس كارلسن را به لرزه بيندازد. در كنار فيروزجا يك شطرنج‌باز ديگر ايراني خيلي چراغ خاموش و با جديت در حال پيشرفت است و اگر كمي بيشتر مورد توجه قرار بگيرد، مي‌تواند اتفاقات بسيار خوبي را رقم بزند. نام اين شطرنج‌باز پرهام مقصودلو است. مقصودلو در دو، سال اخير تا حد زيادي تحت‌تاثير نام فيروزجا و حواشي‌اش بوده و به اندازه او نتوانسته از حمايت رسانه‌اي برخوردار شود. 

شطرنج‌باز گرگاني اخيرا توانست در مسابقات سريع و برق‌آساي قهرماني جهان عليرضا فيروزجا را شكست دهد. پرهام در يك ديدار هيجان‌انگيز در حالي كه تنها چند ثانيه از وقت دو شطرنج‌باز باقي مانده بود عليرضا را مات كرد. برد مقصودلو مقابل هموطنش گرچه به كسب موفقيت براي او منجر نشد اما سرنوشت قهرماني رقابت‌ها را تغيير داد. فيروزجا بعد از 21 مسابقه با 15 امتياز و هم‌امتياز با دودا از لهستان و ماكسيم لاگرا از فرانسه در رتبه نخست ايستاد و با پوئن‌شكني كمتر از رسيدن به پلي‌آف باز ماند و در رتبه سوم قرار گرفت. فيروزجا اگر يك تساوي مقابل مقصودلو به دست مي‌آورد مي‌توانست قهرمان جهان شود. انگار مقصودلو با شكست فيروزجا و جلوگيري از قهرماني او نوعي از مقابله به مثل را به معرض نمايش گذاشته باشد. 
مقصودلو در اين دوره از رقابت‌ها به مقامي بهتر از بيست‌وهشتمي دست پيدا نكرد. اين رتبه در حالي به دست آمد كه او در روز نخست كولاك كرده بود و از 12 بازي 9 امتياز به دست آورده بود. روز دوم ولي براي مقصودلو خوب پيش نرفت و شطرنج‌باز كشورمان امتيازات زيادي را از دست داد. ريتينگ مقصودلو در بخش سريع و برق‌آسا بعد از پايان مسابقات امسال به 2630 و 2631 تغيير يافت.
نام مقصودلو زماني در دنياي شطرنج مطرح شد كه او توانست در مسابقات قهرماني جهان در سال 2018 به مقام نخست دست پيدا كند. او سپس در تورنمنت‌هاي متعدد ديگري شركت كرد و به مقام‌هايي هم دست يافت. پرهام در آخرين رده‌بندي شطرنج جهان جزو 100 نفر برتر دنيا قرار گرفت. به جز فيروزجا كه البته حالا زير پرچم فرانسه است هيچ نام ايراني ديگري به جز مقصودلو در اين رده‌بندي به چشم نمي‌خورد. 
مقصودلو يك ماه پيش در رقابت‌هاي سريع شيخ حمدان رشيد در دوبي شركت كرد و موفق شد پنج امتياز كسب كند و در رده هفتم اين رقابت‌ها ايستاد. ملي‌پوش شطرنج ايران در ۹ دور به مصاف حريفان خود رفت كه در آخر به سه پيروزي، چهار تساوي و دو شكست دست پيدا كرد و با پنج امتياز هفتم شد.
مقصودلو در دور سوم اين رقابت‌ها موفق شد سالم صالح بخت نخست قهرماني با ريتينگ ۲۷۲۹ را شكست دهد. در دور آخر اين مسابقات، مقصودلو در صورت پيروزي مي‌توانست مقام كسب كند اما او شكست خورد و به هفتمي رضايت داد.
مقصودلو در نوامبر 2021 توانست براي اولين‌بار در طول دوران ورزشي‌اش به ريتينگ بالاي 2700 برسد تا بعد از فيروزجا تبديل به دومين ايراني‌اي شود كه به چنين افتخاري دست پيدا مي‌كند. ريتينگ او در حال حاضر 2701 است و در رده سي‌وششم جهان جاي گرفته است. او در حال حاضر تنها سوپراستاد بزرگ شطرنج ايران است. 
او كه در سال 1400 عنوان قهرماني ايران را به دست آورد يكي از استعدادهاي بزرگ شطرنج ايران است. شايد اگر مديران و مسوولان قدر اين شطرنج‌باز را بدانند و اجازه ندهند مثل ساير استعدادهاي اين كشور راهي كشورهاي خارجي شود، در سال‌هاي آينده اين پرهام مقصودلو باشد كه بتواند تهديدي براي بزرگان شطرنج دنيا به حساب بيايد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون