• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5116 -
  • ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۴ دي

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

ما الان در نقطه شناسايي طالبان قرار نداريم

گروه ديپلماسي|  سعيد خطيب‌زاده سخنگوي وزارت خارجه روز گذشته در نشست خبري با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي به مجموعه‌اي از پرسش‌ها درباره مذاكرات احياي برجام در وين و ديگر مسائل روز در حوزه سياست خارجي پاسخ داد. روزنامه اعتماد از سخنگوي وزارت خارجه درباره سخنان سفير ايران در افغانستان در گفت‌وگو با طلوع‌نيوز سوال كرده و پرسيد: سفير ايران در افغانستان تاكيد كرده كه در افغانستان دولت فراگير در راس قدرت نيست و اگر تغييراتي در ساختار دولت رخ بدهد ايران مي‌تواند سايرين را هم براي به‌ رسميت شناختن طالبان تشويق كند. با توجه به اخبار ناخوشايندي كه از افغانستان درباره سخت‌گيري بر زنان و ربودن نظاميان سابق به گوش مي‌رسد، تغييرات مدنظر ايران چه مسائلي را در بر مي‌گيرد، گفت: آنچه در افغانستان بيش از همه مورد تاكيد ايران و كشورهاي همسايه است تشكيل دولتي فراگير است كه بازتاب‌دهنده تنوع قومي و جمعيتي در افغانستان باشد و اين موضوعي است كه بارها توسط ايران در جاهاي مختلف در ارتباط با افغانستان گفته شده، مسير آينده افغانستان مسير تحقق اراده مردم اين كشور از قوم‌ها، نژادها و گروه‌هاي مختلف است. سياست جمهوري اسلامي ايران درباره مردم افغانستان كاملا روشن بوده و ما به‌رغم تمامي اختلافاتي كه وجود داشته تلاش كرديم كه مردم افغانستان كمترين آسيب را ببينند؛ چه پناهجويان و چه كساني كه در جغرافياي افغانستان دچار مشكل هستند. در مذاكراتي كه با كشورهاي مختلف داشته‌ايم يكي از مسائلي كه در اين مدت به صورت مكرر در مورد آن صحبت كرده‌ايم چگونگي كمك و تسهيل دسترسي‌هاي بشردوستانه به داخل افغانستان و مردم اين كشور بوده است و تاكيد كرده‌ايم كه همه بايد به مردم افغانستان در اين شرايط سخت كمك كنند. ما با همه گروه‌هاي افغانستاني از جمله طالبان در ارتباط هستيم و در سفر چندي پيش آقاي كاظمي قمي به افغانستان ايشان مواضع و نكات‌مان را به دقت به طالبان گفته است. ما الان در نقطه شناسايي طالبان قرار نداريم. سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به اين سوال «اعتماد» كه مقامات طالبان در واكنش به اظهارات ايران كه گفته‌اند بايد دولت فراگير در افغانستان تشكيل شود اين موضوع را مطرح كرده‌اند كه آيا دولت ايران دولت فراگيري است، گفت: من اين اظهارات را نشنيده‌ام ولي يك مردم‌سالاري ديني بهترين الگويي است كه هيات‌حاكمه سرپرستي افغانستان مي‌تواند از آن استفاده كند.
به تنهايي بار زنده نگه داشتن برجام را
 به دوش نخواهيم كشيد
سعيد خطيب‌زاده درباره مذاكرات وين براي احياي برجام كه از روز دوشنبه پس از وقفه‌اي سه روزه در پايتخت اتريش از سر گرفته شد، گفت: در حوزه اجراي تعهدات برجامي از سوي طرف‌هاي مقابل پيشرفت‌ها كمتر بوده است. امروز توپ در زمين غربي‌هاست كه نشان دهند به وين آمده‌اند تا در كمترين زمان به يك توافق خوب برسيم. ما براي رسيدن به يك توافق خوب و تحقق خواسته‌ها و منافع ملت ايران به وين رفته‌ايم. پنجره رسيدن به توافق تا ابد باز نخواهد ماند. زمان حساس است و جمهوري اسلامي ايران به هيچ‌وجه از اين پس به تنهايي بار زنده نگه داشتن توافق برجام را به دوش نمي‌كشد. ما به وين نمي‌رويم كه وقت و انرژي ايران و تيم مذاكره‌كننده ايران هدر برود. پيشنهادات مشخص ما روي ميز است. طرف‌هاي مقابل نيز بايد با پيشنهادات مشخص بيايند تا در كمترين زمان ممكن به يك توافق خوب برسيم.
چين و روسيه آلزايمر ندارند 
به گزارش خبرگزاري ايسنا، سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه به نظر ايران، چين و روسيه در مذاكرات وين به دنبال چه دستاوردي هستند و ايران رفتار آنها در جريان مذاكرات وين را چگونه ارزيابي مي‌كند، گفت: من فكر مي‌كنم جواب اين سوال روشن است. چين و روسيه برخلاف تروييكاي اروپايي دچار آلزايمر نيستند و مي‌دانند كه اين امريكايي‌ها بودند كه فعالانه تلاش كردند برجام را از بين ببرند و فشار آوردند كه كسي به برجام متعهد نماند و در همين چارچوب كمپاني‌ها را براي عدم فعاليت و حضور در بازار ايران تحت فشار قرار دادند و امروز در حالي در وين است كه هيچ‌يك از اين سياست‌ها را عوض نكرده است. در موضوعات اختلافي تمام ۱+۴ و ايران در خصوص اصل ارايه تضمين و راستي‌آزمايي اشتراك نظر دارند. به تروييكاي اروپايي توصيه مي‌كنيم از مسيري كه در اين مدت طي كرده‌اند فاصله بگيرند. ما در وين هستيم كه امريكا به صورت موثر به برجام بازگردد و به تعهدات خود عمل كند و از ديگر سو مطمئن شويم كه طرف‌هاي اروپايي از بي‌عملي خارج مي‌شوند و به آنچه امضا مي‌كنند در عمل متعهد هستند.
هيچ پيام شفاهي ميان ايران و امريكا 
رد و بدل نشده است
خطيب‌زاده در پاسخ به اين سوال كه طبق برخي اخبار منتشرشده، ايران از آقاي اوليانوف نماينده روسيه در مذاكرات وين درخواست كرده كه با رابرت مالي گفت‌وگو كند و يكسري اسناد مكتوب از طريق اوليانوف به امريكايي‌ها داده شده است، گفت: همان‌طوركه پيش از اين گفته‌ام مكانيزم گفت‌وگوها در وين بسيار روشن است. اگر سوال اين است كه برخي هيات‌ها، سران و برخي سفارتخانه‌ها در تهران نكاتي را مطرح مي‌كنند همواره اين موضوع وجود داشته است. سفارت سوييس در تهران بارها اين اقدام را انجام داده و اين مكانيزم ناشناخته‌اي بين ايران و امريكا نيست. چيزي به جز متن‌هاي مكتوب آن‌هم به صورت غيررسمي بين ايران و امريكا رد و بدل نشده است كه اين نيز با مكانيزم روشني صورت مي‌گيرد و هيچ پيام شفاهي رد و بدل نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون